Vet inte om det är i El, Värme eller Isolerings avdelningen jag ska posta detta men jag provar här:

Vad säger den samlade erfarenheten/kunskapen
här om hur och var man kan minska antalet kWh på fastigheten?


- Tillägsisolera vinden.
- Minska användandet av varmvatten (tre sportande ungdomar som duschar/badar jämt)
- Optimera värmesystemet/pannan.
- Byte av fönster.
- Tätningslister mm kring fönster/dörrar
- Ventilation.
- Byte av belysning till LED

Eller :surprised:
 
Tror att vi alla måste veta mer om ert hus och värmesystem.
 
Tätningslister mm kring fönster/dörrar är enkelt och billigt och kan spara en hel del. Beror lite på vilken typ av ventilation det är. Tilluft måste man ha men bättre att kontrollera det via ventiler.
Minska varmvattnet är också enkelt (kanske inte för kidsen dock)
Vet inte vad du har för panna men att optimera inomhustemperaturen är också enkelt och gratis.
Tilläggsisolera vinden brukar väl ge en del beroende på hur det ser ut idag men samtidigt ska man göra det rätt för att undvika fuktproblem.
Byte av belysning är jag tveksam till om det ger så mycket. Om man har lampor som står igång länge och ofta så är det klart bra men den belysning man använder korta perioder lär knappast löna sig.
Byte av fönster tycker jag man gör när fönstret är dåligt (om man inte har englasfönster).
Att spara in kostnaden för ett fönsterbyte tar evigheter så ur ekonomisk synpunkt tror jag inte på det. Däremot kan man kanske få ett bättre inomhusklimat.

Börja som sagt med de billiga sakerna
 
- Tillägsisolera vinden.
Ja

- Minska användandet av varmvatten (tre sportande ungdomar som duschar/badar jämt)
Ja

- Optimera värmesystemet/pannan.
Kanske. Det beror på vad det är för system och om det behöver optimeras.

- Byte av fönster.
Ja

- Tätningslister mm kring fönster/dörrar
Ja

- Ventilation.
Troligen inte, men det kan ge bättre inomhusluft.

- Byte av belysning till LED
Beror på vad du har idag.

Sedan är ju förslagen mycket skiftande både vad gäller kostnad och besparing.
 
Tillägsisolera vinden.
Ja, det finns kalkylatorer för hur mycket du kan spara. Återbetalningstiden brukar ligga kring 10 år tror jag.

- Minska användandet av varmvatten (tre sportande ungdomar som duschar/badar jämt)
Ja. Enklaste metoden är att sätta på snålsrutande duschmunstycken.

- Optimera värmesystemet/pannan.
Val av värmekälla berör ett flertal faktorer. Klimat, förbrukning, investeringsvilja, husets värde mm.

- Byte av fönster.
Brukar inte vara motiverat. Fönster byter man normalt när de gamla är slut.

- Tätningslister mm kring fönster/dörrar
Enkel och billig åtgärd. Bör vara åtgärd nr 1.

- Ventilation.
Kanske. Har du för högt luftflöde så kostar det att värme upp luften.

- Byte av belysning till LED
Det är inte lönt att byta ut lågenergilampor eller lysrör, det handar om ett fåtal watt i minskad effekt. Dimbara lampor eller lampor som är tända i korta perioder kan nog vara svårt att räkna hem också. En dimbar led (motsv 60w) kostar omkring 300 kr idag. Motsvarar kostnaden för att köra en vanlig 60W på full effekt i ca 4200h.

- Sänkt inomhustemperatur
Sänkt inomhustemperatur ger stor energibesparing. Köp raggsockor.

- Se över elanvändningen i övrigt
Kolla denna lista.
 
Hur många kWh gör ni av med idag/år?
Uppvärmning idag?
 
D09
Se över vitvaror, stand by utrustning etc
 
Tack för alla svar.
Uppvärmningen är med Bergvärme där vi har borrat två hål. Storleken på huset är 360m2 uppvärmd yta
(full takhöjd i källaren) + ett garage som står kallt för tillfället (funderar på en luftvärmepump där)
Förbrukningen ligger mellan 20-24 000kwh. Tidigare ägaren hade El samt ibland olja och där "highscore" på
elförbrukningen var 58 000kWh. Mitt mål är 15 000kWh :cool:
 
Hur mycket isolering är det idag? Status på fönster och dörrar? Antal och yta på desamma? Ventilationssystem?
 
15 000kWh på 360m2? är nog bara mer isolering som gäller....nya tätningslister i fönster och dörrar ett måste....
Ventilation på ett minimum.....
Att byta till LED kommer du inte ens märka.....
 
15000kwh/360kvm med källare
då är det mössa på inomhus och fotogenlampa fram som gäller!
 
  • Gilla
Buuzzz
  • Laddar…
- Minska användandet av varmvatten (tre sportande ungdomar som duschar/badar jämt)
Kan du få ungdomarna att duscha och basta i idrottshallens omklädningsrum/duschrum/bastu i stället för hemma går det nog att spara många sköna kronor.

Men det kanske inte är så populärt :rolleyes:
 
Eftersom du redan har värmepump/bergvärme så kommer ingen av de föreslagna åtgärderna förmodligen vara ekonomiskt lönsam. Förutom då att ha kallare inomhus. Att byta till LED går kanske att räkna hem, men det är på lång sikt och det är så lite besparing att det knappt kommer att märkas.
 
Spar på VV och isolera, det är där dom stora "pengarna" ligger, det övriga ger bara effekt på marginalen.
 
  • Gilla
Buuzzz
  • Laddar…
Tre sportande grabbar?
Det står inte 3 feta spel datorer och brummar ?
De drar väl 5-600 watt styck. ..
... Och min grabb har i alla fall inte fattat vad stand by läge är ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.