Hej!

Novis inom området men samtidigt en glad amatör. Vi ska bygga till vårt hus och har idag frånluftsvärmepump. Tillbygget ska innehåll bland annat två sovrum och byggjeppen på kommunen ställer naturligt krav på ventilation vilket då sker i dessa två rum genom en friskluftsventiler. Jag har svårt att förlika mig med tanken på annan uppvärmningsform i dessa rum än golvvärme (platta på mark). Fick då synpunkten att det inte var en perfekt kombo med golvvärme och friskluftsventiler som släpper in ouppvärmd luft i rummet och det nämndes även att han hade hört talas om små värmebatterier man kunde sätta i friskluftskanalen.

Frågor: Är det allmänt erkänt att det är en mindre lyckad kombo med golvvärme och friskluftsventiler (frånluftssystem)?
Någon som hört något om värmebatterier i stilen med ovan beskrivning?
 
Jag har friskluftsventieler och ingjuten golvvärme. Funkar kanon och är nöjd. Har sett många hus med den kombinationen. Alternativet skulle väl isåfall vara FTX, men där går åsikterna isär. Låter även som att FTX rimmar dåligt med frånluftsvärmepump.
 
Tack för din synpunkt. Det var min förställning också men så blir man ju alltid lite osäker när det kommer folk och påstår något annat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.