Hej,

Undrar en liten sak, vi får besök av sotaren 3 ggr per år för att sota våra pelletspanna, och får lapp i brevlådan ca 1-2 veckor före besöket och att de kommer nångång mellan 9-12 på dagen, man planerar in det, tar ledigt från jobbet för att kunna vara hemma och släppa in sotaren å allt. Men, säg 2 av 3 gånger så ringer de alltid kl.8 på morgonen samma dag och säger att vi kan inte komma pga sjukdom och att de kommer skicka en ny lapp nån gång frammåt i tiden... där står man ledig från jobbet, med en panna som slagitsav ett antal timmar tidigare för att bli kall innan de dyker upp.. Får de göra hur de vill utan att det kostar dem något? är vi inte hemma eller missat att stänga av pannan så får vi betala straffavgift!
 
Inte svar på frågan men du kan kanske sota själv? Ansök hos kommunen.
 
  • Gilla
Gabbe1
  • Laddar…
Tre sotningstillfällen per år känns också lite mycket. Är det verkligen kravet?
Här är kravet 1 gång per år.

Med tanke på den korta tid insatsen tar, så känns det lite dåligt att inte kunna precisera tiden bättre. Så att man slipper ta ledigt så länge.

Har detta upprepats så tycker jag du ska kontakta skorstensfejarmästaren. De borde minst stryka avgiften för det aktuella tillfället. Är han inte medgörlig så kontakta kommunen/räddningschefen.
 
Typiskt arroganta hantverkare.
Prova att skicka en räkning på 1000kr/timme i förlorad arbetsinkomst så kanske du får slut på oskicket.
Alternativt beställ ut dom och skit i att vara hemma.
Bestrid eventuella avgifter med skälet att du hade annat att göra.
Fredrik
 
GoForIt skrev:
Tre sotningstillfällen per år känns också lite mycket. Är det verkligen kravet?
Här är kravet 1 gång per år.
Jag håller med. Jag sotar 1 gång per år med pellets. Då är kravet att man inte kör pellets under sommaren, annars är det 2 gånger som gäller. Är man lite ful så säger man att man inte kör pellets på sommaren trots att man gör det, det går åt kanske 15-20 säckar pellets på hela sommaren...

Edit: jag sotar dessutom själv just för att slippa de problem du har, inte för att tjäna några hundralappar per år.
 
Jag skulle nog också testa med räkning för förlorad arbetsinkomst, om än inte ta i som Fredrik Å föreslog, detta för att uppmärksamma dom på att det är ett problem. Då kan man åtminstonde få till stånd en dialog med dem om deras förfarande. Det är ju som du skriver krav på att ha anläggningen tillgänglig för deras besök och att man beläggs med straffavgift om man inte är hemma, då borde samma krav kunna ställas på dem att de dyker upp som avtalat. Att det någon gång kan strula till sig kan man väl förstå, men som du beskriver det så är det snarare en regel än ett undatag att de inte dyker upp.
Har man dessutom detta problem återkommande bör man nog dessutom kontakta kommunen och påtala detta, kommun upphandlar ju denna tjänst av det företag som utför sotningen hos dig och får kommunen ett flertal påringningar om detta så ligger företaget inte särskilt bra till vid nästa upphandling.
 
Fråga sotaren om det är okej att ta dit en sotare som kommer?
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Mångra bra förslag måste jag säga =)

Att skicka en räkning på förlorad inkomst vore nått att prova tror jag..

Visst kan man även strunta i att vara hemma å sen bestrida straffavgifterna, tyvärr skickar dom väl antagligen det hela vidare till inkasso bara :/

Påtala detta för kommunen ska jag göra...

Blev även jag fundersam över varför det är 3 ggr per år för mig, hittade på komunens hemsida att det ska vara 2 ggr per år även här.. samt 1 gång per år om man inte använder pellets under sommaren.. det skulle iallafall dra ner mina problem till 1 eller 2 gånger per år :)
 
Jag eldar pellets och till mig har det inte kommit någon sotare på över tre år. Ingen sotare har anmält intresse av att komma. Enligt reglerna är fristen 1 år. Är det jag som fastighetsägare, sotaren eller kommunen som ska se till att det sotas?
 
Du som fastighetsägare är ansvarig att se till att det blir gjort, har jag för mig dom sa på sotarkursen.
 
Här i Laholms kommun kan man nästan ställa klockan efter sotaren :)
Han meddelar ett datum, och ett tvåtimmarsintervall då han skall dyka upp.

Och har med sig egen dammsugare och eget skohorn.

Helt klart en hedersman!
Hinner knappt sörpla i sig det erbjudna kaffet.
 
D09
Här kom sotarn på klockslaget också. :)

Däremot har jag funderat på en sak gällande sotare

Man ska alltid ställa fram en stege?

Seriöst, är det något gammalt som lever kvar? Hur jobbigt är det att ha med en stege som är utskjutbar och fixar 8-10 meter och som täcker in alla hus.
Oftast är det väl bara 4-5 meter som gäller.

Hade jag varit sotare hade jag inte velat ha något annat än egna grejor.
 
Sotarmurre är bra här med! Dock kommer dom ju inte så ofta längre som dom gjorde för nåt år sen, dom gör endast brandsyn hos mig. :)
 
Det är medeltemperaturen på orten som bestämmer hur ofta man skall sota.

Står det 2 gånger på komunens sida så skall du ju helt klart ringa ansvarig på komunen och fråga vad som gäller.
 
D09 skrev:
Här kom sotarn på klockslaget också. :)

Däremot har jag funderat på en sak gällande sotare

Man ska alltid ställa fram en stege?

Seriöst, är det något gammalt som lever kvar? Hur jobbigt är det att ha med en stege som är utskjutbar och fixar 8-10 meter och som täcker in alla hus.
Oftast är det väl bara 4-5 meter som gäller.

Hade jag varit sotare hade jag inte velat ha något annat än egna grejor.
Jo du ska fram med stegen.. dom slipper ju bära.. :)
Och är det fel på DIN stege.. så vägrar dom väl bara sonika att gå upp, tar betalt för besöket och kommer tillbaka när DU åtgärdat stegen...
:)
<edit>
Och så klart skotta fram till stegen. Vet inte hur det är med skyldighet att röja snö på taket, men kan dom inte få snö på skorna på marken så är ju frågan om.. :wow:

Skämt åsido, jag har bara haft oturen att träffa en grink_k till sotare.. en yngre dessutom, alla andra har varit trevliga och punktliga.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.