Hej! Hoppas ni kanske kan hjälp mig med lite tips på hur ja ska gå tillväga med min rivning av tapet.. Har glasfiberväv i tv-rummet, länge velat bli av med den men lite avskräckt att riva då den brukar sitta som berget, såg dock en hel del bubblor så började riva i ett hörn bakom soffan. Hittade en grön papptapet bakom..
Började riva, väven åkte av utan problem såklart.. Börjat där de går att ta bort "färgdelen" av tapeten och lämnar kvar "baksidan", brukar funka bra. På vissa ställen dock släpper den, dock på en annan vägg.
Där fortsätter jag att ta bort, hittar 2-3 lager med papptapet under men nu verkar det vara stabilt.
Går vidare till en annan väg, där hittar jag va ja tror är spackel, under spacklet är det en papptapet, under papptapeten spackel igen.. suck...
20131001_165521.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Alltså olika på olika ställen., så vad göra nu? spacklet lossnar lätt.. Vill helst inte behöva ta bort allt och få fram betongen.. Ska ja riva så lite som möjligt och endast ta bort där det sitter löst, och spackla övergångarna sedan? blir några väggar som är lättare och på några ställen får ja gå djupare..

Nån bra ide? låter knäppt att ha spackel/papptapet/spackel/papptapet/väv och på vissa ställen 4 lager papptapet sedan väv..

Mvh!
 
Inte så knäppt. Rev en vägg en gång, 31 lager tapet på den!!
 
  • Gilla
nemlan
  • Laddar…
Haha! tror ja river så lite som möjligt och sen spacklar övergångarna och slipar jämt. Borde se bra ut ? inte så hajj på detta med tapetsering
 
vill du ha en slät snyg vägg så skulle jag ta mig ner till betongen. Håller själv på att dra ner tapeter kan varmt rekommendera julas tapetborttagare med ånga gör arbetet helt ok
 
  • Gilla
Fredrik Å
  • Laddar…
Ett lager gips utanpå är kanske en ide?
 
Vet faktiskt inte, tänkte ta ner väven först överallt och se hur bra det sitter där, är de kass överallt kanske ja får riva allt och spackla/sätta gips men går det att behålla tapeten bakom bara ta bort de som sitter löst kör ja nog på det.
Inte vart samma nånstans så kanske blir fler överaskningar...
 
Efter många timmars slit med tapetrivning, spackling, renoveringstapet etc så har jag övergått till renoveringsgips. Jag ångrar det inte en sekund.
 
Blir väl jobbigt i dörrkarmar och fönster osv? Sedan har de tidigare ägarna bytt golv utan att ta bort listerna och lagt skugglist (tror jag det heter) så skulle innebära golvbyte med. Får väl se kanske är lika bra!
 
vilket jobb de blev.. sitter lösa partier på vissa ställe sen sitter de som berget på andra, blir väldiga nivåskillnader nu på vissa ställen men bara vissa våder.. De är spackel underst typ, tror ja kör ner, spacklar och sätter recovery på de våder som ja måste gå djupare på , borde inte bli nån nivåskillnad då så får hoppas de blir bra.. testar väl där de är som värst ser de inte bra ut kör ja gips...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.