Hur kan man begränsa ljudet från en gemensam betongplatta i parhus! Hör när granne pratar trots att jag står i köket 5m bort från väggen. Lägger man örat mot golvet låter det som om det finns ett rum i golvet och rösterna hörs hur bra som helst. Riktigt störande. Hoppas på svar
 
S
Dela plattan och lägg ner en gummimatta i springan.
Spela hög musik eller gå runt med Ipod.
Diskutera inte sekretessbelagd information i huset.
Lägg heltäckningsmatta.
Regla upp ett golv med isolering.
Köp grannens hus och riv väggen mellan bostäderna.
Sluta ligga på golvet och tjuvlyssna.
 
  • Gilla
MattiasT och 3 till
  • Laddar…
skulle det funka med att lägga parkett med ljudisolering under?
 
Det här har troligtvis inte att göra med gemensam bottenplatta utan att det läcker ljud. Antingen är väggen inte tät eller så är den extremt dåligt byggd. Jag har svårt att tänka mig att man byggt en så dålig vägg i ett parhus därför är min gissning att det någonstans inte är tätt.
 
  • Gilla
hann
  • Laddar…
Kan man anlita någon angående undersökning av ljudläckage
 
Nu är jag inte snickare, men det är vanligt att man bygger parhus som 2 separata hus dvs med spalt emellan, det kan ju vara så som föregående skriver att det är dåligt isolerat, dvs ljud vandrar.
Är det samma i alla rum?
 
låter lite konstigt att det skulle bero på ljudläcka genom vägge? isf skulle de va kul med en förklaring på varför TS hör grannarna när han lägger örat mot golvet?
 
när man har platta på mark så kan betongen nästan bli som ett "trummskinn". i mitt hus försvann ljuden, gissar att det försvann när jag la in alla golv men är inte säker.
 
Nedre botten innefattar bara vardagsrum och kök i öppen planlösning
 
Det är naturligtvis svårt att säga vad som är fel när man inte varit på plats och kikat på väggen. Du skriver i en annan tråd att ljudisoleringen blivit sämre med tiden. Har grannen lagt om golven på sin sida? En felaktig ändring av konstruktionen kan ge ljudläckage eller flanktransmission. Du kan läsa i Gyproc-handboken om byggnadsakustik och kanske komma fram till problemet på egen hand. Möjligen är det så att väggen helt enkelt inte har tillfredsställande ljudreduktion.

Angående ljudläckage, Gyproc Handbok 8, sida 68:

"Mycket små springor kan vara tillräckligt för att läckaget ska försämra ljudisoleringen kraftigt. För en vägg som är 2,5 m x 3,6 m och har en ljudisolering på R'w = 60 dB, kan försämringen på grund av läckaget av en springa runt väggens hela omkrets bli ungefär följande vid olika springstorlekar:" 1 mm ger i det exemplet en försämring med 29 dB.

http://www.gyproc.se/files/Gyproc/Library/Handbook/SE/HB8-2.1.31.pdf
 
Låga frekvenser vandrar i betongplattan, högre frekvenser (såsom prat) kommer troligen via väggen.

Kolla även in GreenGlue. Används bla.a i ljudstudior.
 
Var vänder man sig någonstans för att få en kontroll av ljudet via betongplattan och väggen, så att man får svart på vitt vad felet ligger?
 
Det konstiga är det låter som om det skulle vara ett rum i betongplattan!
 
Ursäkta dröjsmålet! Det har förekommit kraftig sprängning ca 40-50 m från huset. Efter det hörs det minsta ljud från grannlägenhet.
 
Grannen har helt enkelt sprängt in en källare under ditt kök ;-)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.