Vars en 105-säng ställda intill varandra, alltså 210x200 cm. Gemensam bäddmadrass som täcker hela ytan. Smalare skulle jag inte vilja ha.
 
Jag och den där andra som jag brukade sova med började i en 120 säng som vi gjorde oss av med när vi flyttade från etta till trea och skaffade 180cm sen flyttade vi till hus och köpte en 120cm säng där sover jag nu. . . Hund och ett barn har tagit över fruns halva och gravid fru har tagit över min så jag flyttade. . . När frun sover själv igen om ett par år kanske jag flyttar tillbaka men ärligt talat så sover jag som en kung :D

Edit: Med tre 105 sängar så kanske jag kunde flytta tillbaka redan nu. . . Men det får inte plats.
 
Självklart går det ha olika hårdheten fast med gemensam bäddmadrass! Tog så blev ja lurad till en alldeles för mjuk säng men mestadels pga försäljare :/ jätteskön att lägga sig i men ajaj att vakna i! Kanske vänjer sig!!
Hur som helst är den 210cm lång vilket är väldigt skönt! Och 180bred då...
 
Vi har också gjort resan från 120 till 160, dock alltid med separata täcken!

Nu har vi, efter 4år i en 160 bäddsoffa uppgraderat till 2x105 med en 210 bäddmadrass. Oceaner av skillnad, framförallt de nätter när tre ungar ser till att få plats;)
Hundens plats har dock alltid varit golvet, gillar inte en massa grus i sängen.

För att hålla nere kostnaderna tog vi resårbottnar på IKEA och sedan bäddmadrass på ett sängvaruhus. Detta gjorde att vi sparade ca 5000:-, sedan byggde jag en sänggavel själv vilket innebar ytterligare besparing.
 
pjodden skrev:
Hundens plats har dock alltid varit golvet, gillar inte en massa grus i sängen.
Där tycker jag den borde vara men hon är inte dum så hon förstod rätt snabbt att jag vaknar och puttar ner henne igen om hon hoppar upp på min sida. Så hon började hoppa upp väldigt försiktigt på mattes sida som inte vaknar av det. . . .
 
mehe skrev:
Där tycker jag den borde vara men hon är inte dum så hon förstod rätt snabbt att jag vaknar och puttar ner henne igen om hon hoppar upp på min sida. Så hon började hoppa upp väldigt försiktigt på mattes sida som inte vaknar av det. . . .
Vår hund provade att smyga upp några gånger men jag låtsades sova men flyttade mig närmre kanten bit för bit. Till sist ramlade hunden ner och gick och lade sig på sin filt med en suck!:D Min teori var att hunden skulle tycka att det var obekvämt att ligga i vår säng när den ramlade ner hela tiden och det verkar som om det funkade!
 
Min sambos mamma och pappa skulle ge sin dotter en säng i födelsedagspresent. Vi hade varit tillsammans några månader. Tjejens mamma är frireligiös. Vi stod på Ikea länge och diskuterade hur bred säng vi skulle ha! Plötsligt sa tjejens mamma- det spelar ingen roll bara det är högt i tak! Jag kan fortfarande än idag 10 år senare inte förstå att hon sa det. Så svaret på TS fråga är det beror på sinnesstämning!
 
Redigerat:
  • Gilla
Korvgubbe
  • Laddar…
Vi har tyvärr gått från 160 till 140, detta med tre katter i familjen.

140 är verkligen gränsfall, det fungerar, men jag saknar min 160 säng.
 
Vi hade 2x120 i ett rum som var 2.4x2 meter. Det var grejer det. Ingen risk att ramla ur sängen :)
 
  • Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
Kromo skrev:
Min sambos mamma och pappa skulle ge sin dotter en säng i födelsedagspresent. Vi hade varit tillsammans några månader. Tjejens mamma är frireligiös. Vi stod på Ikea länge och diskuterade hur bred säng vi skulle ha! Plötsligt sa tjejens mamma- det spelar ingen roll bara det är högt i tak! Jag kan fortfarande än idag 10 år senare inte förstå att hon sa det. Så svaret på TS fråga är det beror på sinnesstämning!
Hon syftade väl inte på att ni skulle montera en kärleksgunga i taket utan ville ni skulle skaffa en våningssäng :)
 
2x90 fungerar ju men visst kan man sukta efter en Engelsk Ceasar Size som är nästan 250 bred o 220 lång.
I många länder har dom tänkt till och bredare sängar säljs som två madrasser som sätts ihop hemma med ett blixtlås.
Mao enkla att flytta och ingen glipa mellan madrasserna samt att man slipper att sängen sjunker in i mitten och båda rullar in mot mitten i sömnen.
När man bokar hotel i tex USA så ska man vara noga med att välja rum med rätt sängstorlek (läs King Size)..
 
Redigerat:
Vi har en 180 kontinentalsäng. Hade en 160 i min lägenhet innan vi flyttade ihop. Båda fungerade, men 180 är ju att föredra. I framtiden skulle jag dock gärna vilja ha bredare och kanske även lite längre. 200x220 hade varit optimalt tror jag. Problemet är väl att man då blir begränsad till separata bäddmadrasser o.s.v. något jag inte gillar alls.

Vi har dock inga ungar alls, och definitivt inte i sängen. Djur skulle aldrig komma på fråga.
 
falkn skrev:
Vi har dock inga ungar alls, och definitivt inte i sängen.
Haha....det skulle jag vilja höra igen när ni har barn.....
 
  • Gilla
mangen5 och 1 till
  • Laddar…
Vi har tidigare haft två stycken 105 madrasser i två sängstommar så vi använde knappt hela sängen pga utav att det blev en grop mitt i sängen trots att vi hade en såndär skumgrejj i mitten och hel bädmadrass blev aldrig riktigt bra. Nu har vi köpt en 180 säng från IKEA inte monterad än men när vi provlåg i afären så kändes 160 lite trångt :p
 
Vi gjorde som många andra och började, nykära, med en delad 90 säng. I närmare ett år. Sedan blev det två 90 sängar i en dubbelsängsformation. Nu, 10 år senare ska vi byta rum. Låta äldsta dottern överta det största rummet, och vi flyttar in i ett mindre gästrum. Då passar vi på och minskar till en 160 kontinentalsäng, utan skarvar mitt i. Hittills, efter en vecka, så är jag mycket nöjd. Storleken räcker till bra.

Kanske också ska tilläggas att varken jag eller frun är särdeles breda eller djupa vad anbelangar det fysiska.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.