Jag kan tänka mig att vissa typer av elgolvvärme som kanske var vanligare förr, avgav starkare magnetfält och kanske starkare elektriskt fält. Då tänker jag på foliebaserade system, där slingorna bestod av plastinbakad folie, som drogs i slingor i plasten. Dessa slingor har då avsevärt större avstånd mellan ledarna än vad man har i modern värmekabel. I en kabel går tilledare och returledare i samma kabel, med någon millimeter isolering mellan. I de foliebaserade värmesystemen kommer tilledaren in i ena hörnet, och returledaren går ut i andraänden, kanske en meter ifrån tilledaren. Det ger en stor "strålande area", det är ytan mellan ledare som producerar fält. I en kvm folie är den strålande ytan kanske 0,5 - 08 kvm, i en kvm värmegolv med kabel, blir den strålande ytan kanske bara någon tusendels kvm.

Nu är det ju inte så stora strömmar vi talar om i något av fallen. Om man jämför med lokföraren som sitter någon meter ifrån ledare med åtskilliga 1000A, som dessutom leds in i elektromagneter i motorerna. Jag kan ha fel, men har för mig att drivspänningen i loken transfomeras ned från 16 kV till 4Kv, och effekten ligger på 9 MW. Vilket skulle ge drygt 2000A.

Den egentliga frågan i tråden gällde elradiatorer. Där minskar fältet efterssom radiatorn (oftast) är gjord av skärmande stålplåt, den skärmar av det mesta av både E fält och magnetfält. Huruvida slingorna i radiatorn är dragna så de ger liten strålande yta eller ej vet jag inte. Och även här handlar det om ganska små strömmar.
 
hempularen skrev:
Där minskar fältet efterssom radiatorn (oftast) är gjord av skärmande stålplåt, den skärmar av det mesta av både E fält och magnetfält.
E-fälten försvinner nog helt men magnetfälten blir kvar till största delen. JAg har glömt hur man räknar på det men magnetfält är väldigt svåra att skärma av. Krävs tjockt gods.Effektivare är att lägga källorna som alstrar fälten i en listig geometri så dom tar ut varandra.
 
Jag vidhåller fortfarande att det inte finns några entydiga bevis om att Lokförare löper större risk för cancer än andra pga just strålningen pga elmotorerna.

Det finns studier i Bla Sverige som pekar på att Lokförare löper en större risk att få cancer. Men i vissa rapporter så pekar man på en stressig miljö, andra en stillasittande miljö, en tredje att nattarbetet och en fjärde skyller på strålning.....
Jovisst är det något skumt..... men som sagt att detta ska behöva ligga som grund för att vara orolig för ett el element är absurt.
 
Visst finns rigorösa vederhäftiga studier som visar ökad risk för vissa cancerformer hos både lokförare och vissa ställverksarbetare men de miljöerna har som sagt inget att göra med bostäder ens med olika former av elvärme. Jag kan förstå att TS har hört något om serieresistiva värmekablar som var vanliga förr, dels drevs de ofta vid lägre spänning och därav hög ström, dessutom ger de som nämnts genom sin konstruktion högre magnetfält, och det är just magnetfält som kan komma ifråga här. Vid korrekt läggning av dem dvs en form av bifilär slinga reducerades fälten avsevärt och de numera vanliga kablarna med tätt sammanlagda ledare ger som hempularen skrev små och försumbara fält.

Kan bara hålla med om att det är oron i sig som kan vara skadlig i de här fallen i hemmiljö oavsett elinstallationernas utförande, gäller att se och värdera riskerna i vår moderna tid och då faller sånt här i princip helt under horisonten.
 
Göran.W
Jag skulle nog vara mer orolig för mobilen som strålar långt mycket mer och alltid är på max en armslängds avstånd.
Fast mest orolig skulle jag var att sätta mig i bilen för det är ju riktigt riktigt farlig jämfört med magnet fält.
Hur många dör bevisligen varje år pga magnet fält jämfört med hur många som dör eller skadas i trafiken.
 
Gammal ELgolvvärme HAR högre magnetfält då man ansluter i båda ändar och man får något som liknar ett varv i en spole. Med smart förläggning så blir det låga magnetiska fält. Är det skyddsjordat så är de elektriska fälten noll.

Dagens värmekablar där går strömmen fram och tillbaka mycket nära varandra och ger mycket mycket låga magnetfält. Elektriska fält finns inte om det är skyddsjordat.

Finns en kabel med motståndstråden i mitten sedan en "skärm" som återledare och ytterligare en "skärm" som skyddsjord. Kan inte ge varken elektriska eller magnetiska fält.

Visst låter det bättre med elektriska och magnetiska fält, strålning är för Aftonbladet att skrämma fruntimmer med ( de lyckas då med min fru)(sist fick jag inte köpa en Passat för den var inte krocksäker nog)

Protte
 
  • Gilla
IngMatt
  • Laddar…
O
Men den största orsaken till oro som vi måste ta på allvar det är Aftonbladet.
Vi måste skydda oss ordentligt från Aftonbladet.
 
Göran.W
Människan är tyvärr så att vi ofta oroar oss för mindre farliga saker och utsätter oss för farligare saker med flit.
Folk är tex liv rädda för att flyga när det faktiskt är ett av dom säkraste sätten att färdas.
Med flygningen är problemet att så många dör på en gång när det går snett men ser man det ur perspektivet hur många som dör per flyg mil jämfört med per bil mil är bilarna långt mycket farligare.

Med magnet fält finns mest rädslan för det är inget vi ser utan det är en osynlig fara om man ens kan kalla det fara för magnetfält är inte farligt om man inte utsätter sig för onormala mängder och det hittar vi inte i vanlig hem miljö utan måste aktivt söka upp det på tex ställverk eller liknade ställen och då måste man mer eller mindre bo inne på ställverket för att det ska vara farlig.
Hur var det nu hur många dör eller får cancer pga magnetfält¨.
 
IngMatt
Vad folk får cancer av är ofta svårt att spåra, utom då det gäller radon och rökare, men många fler får cancer och visste vi exakt av vad är saken klar. Det handlar ofta om kombinerade effekter, som när de alar om "giftkocktail".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.