cpalm skrev:
Inte säkert att slingan har tillräcklig effekt för att få upp temperaturen till 45 grader. Du fick ju 32 grader förut när termostaten var "svart" så då kan man ju misstänka att den gick på full fräs då och att maxtemp ligger runt 30 grader.

Sen är det lite speciellt med termostater och golvgivare. När min termostat är konfigurerad för enbart golvgivaren (vilket den skall vara när slingan i första hand skall värma golvet och inte rummet) kan man inte ställa temperaturen i grader celsius utan endast 1 - 10. Med andra termostater kan man säkert kalibrera termostaten mot golvgivaren så att man kan ställa in temp i grader celsius. Ytterligare en variant är säkert att temperaturskalan på själva termostaten inte har något att göra med golvets faktiskt temperatur, trots att det står grader C på skalan. Kontentan är att man inte nödvändigtvis kan lita på gradantalet som står på termostaten.
Tack för svar!
Min kontrolldosa visar grader i Celsius och har alternativet som manualen säger att den visar golvets nuvarande temperatur 29.0 och som sagt så kommer den inte över det,jag väljer att golvet ska vara 45 grader, den visar också en symbol som betyder "Golvet värms upp, vald temperaturnivå på golvet ännu inte nåtts"
 
C
Då är det säkert max slingan ger. Inget konstigt med det iofs, 29 grader är ju betydligt mer än tillräckligt skulle jag tro.
 
Var mäter du 45 grader ? Ovanpå golvet eller blir slingan 45 grader?
 
Så vrmt som 45 skall det inte gå att få, det finns en givare i golvet som termostaten kollar. OM det skulle bli så varmt som 45 så riskerar man att golvet spricker.
 
jag väljer 45 grader i kontrolldosan som sagt att det är det denska gå upp till. men med ett tak att golvet blir max 29 grader är alltså normalt. har jag förstått er rätt?
 
Läs bruksanvisningen .
 
stake skrev:
Läs bruksanvisningen .
Har redan läst allt i den, står inget om vad som är max temperatur för golvet i manualen om det vad det du tänkte på, eller vad hade du i tanken?
 
Det finns en gräns hur mycket slingan ger i watt per kvm beroende på hur tätt man lägger kabeln. Kring 100w/kvm är vanligt och med läckage av värme till luften och byggnaden i övrigt så behöver nog hela huset bli varmt innan du når några 45 grader (annars krävs det högre effekter). Sedan brukar man ju ta det lite lugnt när man slår på golvvärmen första gången och inte chockvärma golvet. De 28 dagarna som det brukar stå att man ska vänta är för att cementprodukter i fix och fog behöver den tiden att härda klart. Tar man bort fukten för tidigt genom uppvärmning riskerar cementen att bli spröd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.