Detta var från första början min ide, att ösa lite är itne det värsta, det måste man ändå göra titt som tätt.

DIY_freak skrev:
Är det inte för att lite slagvatten skall kunna rinna ner i kölsvinet (i hålet) så att durken håller sig torr. sedan sticker man ner en länspump i hålet och pumpar kölsvinet torrt.
 
Detta är kanske inte något större problem, men i detta hål samlas en massa skräp som löv osv. Kan tänka mig att en pump lätt sätts igen då. Eller hur känsliga är dessa?

DIY_freak skrev:
Vadå ha en pump någon annanstans? Har sett sådana hål ner i kölsvinet på massvis med båtar. Sedan stoppar man bara ned en länspump typ nedan och pumpar torrt. På det sättet slipper man ha slagvatten skvimpande omkring på durken.

[länk]
 
D
Är det inte för att du låter hålet vara istället för att använda det som det samlas skräp i det? De flesta pumpar brukar ha en sil som tar bort det värsta skräpet och är ganska tåliga i övrigt.

Det är visserligen inte svårt att ösa, men det är svårt att ösa torrt. Genom att pumpa från en lägre nivå än durken så underlättas detta betydligt.
 
I och för sig, du har rätt där DIY_freak.

Jag har lite att tänka på nu och har, som vanligt, fått bra råd och tankar från er erfarna människor, Tack så mycket!
 
Har ett sådant hål i vår båt också. Det satt ett nedsänkt plastlock där från början med hål i så större saker inte skulle kunna ramla ned men har försvunnit med tiden. Men hålet är ju så litet att någon pump får inte plats.
Kan det vara för att det ska rinna ned vatten och ge extra tyngd och stabilitet. Har inte funderat så mycket på det annars.
 
Jag blir mest irriterad över att det sitter där, är lite rädd att jag ska tappa ned något fiskdrag eller liknande mest tråkigt är lukten från vattnet som surnar där nere.

Detta hålet är cirka 10 cm så att få ned en liten pump är inget problem. Tror att vår båt skulle vara stabil även utan vattnet i kölen, det kanske till och med blir lite lättare att ro. Jag tror faktiskt att jag plastar för hålet så att det blir helt tätt och sätter di dyvikan i aktern. om det nu skulle behövas ett hål för att kunna tappa ut vattnet på vintern så sätter jag en dyvika i förens durk, för luftningen. Inte det snyggaste kanske men sjukt mycket bättre än vad det är idag.

Bombardera mig gärna om jag är ute och seglar :wow:
 
Har en fråga till. Hur går jag tillväga för att laga hålet i durken?
Tanken är att laga/sätta för hålet med glasfibermatta, men hur gör jag för att sätta för hålet i durken, jag kommer inte underifrån. Hålen i stuvfacket sätter jag för men där kommer jag åt enkelt.
Har ni några tips att ge mig?
 
ullberg skrev:
Vad sägs om denna lösning så har du fortfarande inspektionsmöjlighet:

[länk]
Underbart!!
Den skulle vara kanon, den skulle underlätta arbetet och som du skrev fortfarande ha kvar inspektionsmöjligheten.
Du råkar inte veta vart man kan få tag i en sådan?
 
ullberg
Jag refererar till det som en inspektionslucka, finns nog i de flesta båttilbehörsaffärer, ett exempel är watskis:

http://www.watski.se/Inspektionslucka-11eLm

men om det är rätt pris för den produkten har jag ingen aning om
 
Tack så mycket för detta tips en sådan får det bli :D
De kostade 88 kr och det är inte så mycket i alla fall.

Som sagt, tack för det fina tipset!!!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.