Har ett typ uterum, som är vinterisolerat med argonfyllda skjutdörrar.
Det yttre hörnet på rummet är avfasat, så det bildas två 135° hörn med en ytterligare skjutdörr mellan hörnen.
Jag funderar nu hur jag ska göra fodren på utsidan mellan partierna runt stolparna.
På huset i övrigt sitter ganska breda foder, ca 160mm x21mm. Men om jag skulle sätta brädfoder även på fönsterpartiets 135°-hörn, blir det väääldigt breda brädor. Fodren ska räcka från ett par cm in på karmen, förbi drevspalten, en 44mm regel, en 115mm limträstolpe och ut till ytterhörnet där det möter motstående bräda. Dvs, det behövs 2st ca 250mm för att fodren ska mötas till ett ytterhörn.
Se bilden nedan som visar ett 135°-hörn
Hur ska man göra?
Har funderat på några olika alternativ:
1. Skippa brädfodren och istället beställa en vit V-bockad plåt som skulle täcka från karm till karm.
2. Sätta en slät plåtrand först från ett par cm in på karmen, till en bit in så att 44mm regeln täcks (ca 80-100mm bred) och därifrån, med lite överlapp, fortsätta ut mot ytterhörnet med en foderbräda, som då inte behöver vara lika bred. Skulle då kanske räcka med 2st 170mm.
3. Limma ihop två eller tre 22mm-brädor till en bredare bräda, ca 250mm, typ göra egen limträskiva, fast ohyvlad. Och göra två st sådana mot varandra.
4. Finns det möjligtvis färdiga breda ohyvlade brädor eller skivor som är ca 22mm tjocka?

Men... frågan är vad som är snyggast - och enklast.
Tips - andra idéer?

Uterumsfoder.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Uterumsfoder.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är det för panel på huset? Om det är träfasad dvs.
 
Jag tittade först på din ritning och tänkte ut mitt förslag, det var lika med ditt alternativ 2 och kanske ha alu-plåt med samma ytbehandling som karmen ??
 
JOW skrev:
Vad är det för panel på huset? Om det är träfasad dvs.
Liggande 120mm dubbelfasspont
 
Kurtivan skrev:
Jag tittade först på din ritning och tänkte ut mitt förslag, det var lika med ditt alternativ 2 och kanske ha alu-plåt med samma ytbehandling som karmen ??
Ja 2 är det förslag jag funderat mest på. Men samtidigt är jag osäker på hur snyggt det blir. Speciellt på plåtskarven som mer eller mindre kommer att synas på karmen utanför brädfodret. För att skarven ska synas så lite som möjligt, skulle jag tro att man skulle behöva en väldigt tunn plåt, ca 0,6mm, typ "fönsterbleck", som har samma blanka vita yta som karmarna som är pulverlackade. Men den typen av plåt brukar vara ganska matt vit, vad jag sett iaf. Däremot har jag sett aluminiumplåt med liknande vit blank yta, men den är då betydligt tjockare, ca 1,5-2mm, vilket jag antar innebär att skarven på karmen skulle bli väldigt synlig.
Men det kanske finns tunnare plåt med typ pulverlack, eller med "emaljerad" vit yta?
 
Man kan ju också naturligtvis tänka sig ett förslag 5, där man gör ett separat hörnfoder längst ut, och en separat foderbräda bredvid karmen. I det lilla mellanrummet mellan hörn- och fönsterfoder, har man den liggande panelen.
Men då måste båda fodren vara ganska smala, vilket avviker stort från övriga huset, där hörnfodren är ca 145 och fönsterfodren ca 160-170. Dessutom väldigt plottrigt med många korta liggande panelbitar.
 
Bräda (istället för snuttar liggande panel) under som målas i samma färg som huset, 160mm foder i samma färg som husets snickerier/foder.
Den undre/bakomliggande brädorna klyvs till i hörnet och limmas, prefabriceras innan montage, klyv 22,5gr blir det väl...? Spiklimma ihop hörnet med dyckert eller så...
Fodren monteras som vanligt.

Typ som lockpanel....
 
JOW skrev:
Bräda (istället för snuttar liggande panel) under som målas i samma färg som huset, 160mm foder i samma färg som husets snickerier/foder.
Den undre/bakomliggande brädorna klyvs till i hörnet och limmas, prefabriceras innan montage, klyv 22,5gr blir det väl...? Spiklimma ihop hörnet med dyckert eller så...
Fodren monteras som vanligt.

Typ som lockpanel....
Har jag förstått dej rätt om du menar att man gör hörnfodret under, eller innanför fönsterfodren och i samma färg som huset? Dvs hörnspetsen blir i mitt fall grön och 160 släta foder vid fönstren vita?
Det skulle kanske kunna vara en ide´!
Tack för tipset - ska absolut övervägas! :)
 
Alltså så här:

Uterumsfoder_2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Precis så jag menade, för det blir nog "renare" än massa panelstumpar/ränder, samt att du (enligt min smak) slipper få en stor vit blaffa till hörn...
 
Det känns som en bra ide´ och jag kommer nog köra på den :)
Eftersom man gör hörndelen grön och om man får en tät fog, så kommer man ju kanske inte se den delen som ett hörnfoder, utan som en "böjd" panel. Att jag i övrigt har liggande panel, ser jag inte heller som nåt problem, eftersom det här blir lite special och kan ses som en "dekorationsfiness".
Då återstår att fundera ut hur man lättast gör när man limmar ihop 3,5m långa foder i den vinkeln.
Det är nog ganska viktigt att brädorna ligger plant vi limningen, efteråt så är ju det färdiga paketet ganska oflexibelt.
Antingen fästa upp provisoriskt på plats och använda väggen som mall vid limningen, eller nån sorts fixtur.
Sen gäller det ju att man får en rak limkant. Om man sågar med cirkelsåg med anhåll, så gäller det ju att brädan från början är rak. Kanske såga med skena, så man blir oberoende från hur brädans rakhet är?
Tips?
(jag har en sänksåg med skena och anhåll, men ingen byggsåg)
 
Blev det bra?
 
Luuugn - här går det inte såå fort :)
Men jag ville ha hela bilden klar för mig i tidigt skede, för det påverkar även andra delar som görs och har gjorts i ett tidigare skede. Håller just nu på att göra klart de delar som kräver byggnadsställningen som jag fått låna. Men det är inte så lätt att måla när det kommer regn så fort man öppnar burken... :|
Kommer väl till fodren så småningom...
Jag ska i alla fall köra på ditt förslag :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.