Vårt hus är byggt -46 med en oisolerad platta på mark. Undervåningen är byggd som en källare men står i markplan.

Vi funderar på att ha ett mekaniskt ventilerat golv i alla rum, men i badrummet har jag förstått det som att det ställer till med problem eftersom det blir dubbla tätskikt vilket inte rekomenderas. Därför funderar vi på att i badrummet bila bort plattan och gräva ur så att vi får plats med en markduk, ev radonduk, platta till med makadam, 20 cm isodrän och att gjuta en ny armerad betongplatta på det med vattenburen golvvärme i. Kan detta fungera?

Jag tänker som så att eftersom vi kommer att ha mycket isolering så borde inte den tillskutande fukten i övriga huset bli så stor, och om det blir tillskutande fukt borde det mekaniskt ventilerade golvet ta hand om det?

Är det problematiskt om badrummets betongplatta ligger högre än övriga husets betongplatta?

Vi kommer att behöva bila ur för nya golvbrunnar och nytt avlopp samt för flytt av bergvärmepump, är det dumt att inte bila ut hela bottenplattan då? Det känns som att det ändå blir mycket dyrare att bila ur allt, eller?

Mycket tacksam för synpunkter!
 
I vårt hus (enplans med inredd källare) har vi golvvärme i badrummet i källaren. Förra ägaren installerade det och jag kan nog med stor säkerhet säga att han inte bilade ur plattan. Isoleringen är med andra ord i stort sett obefintlig. Jag har förstått det som så, att om man håller sig till små utrymmen, i mitt fall omkring 4-5 kvm blir inte fuktbelastningen så otroligt hög på omkringliggande ytor. Har inte själv sett minsta tecken på problem. Golvvärmen installerades 1998.

Dock ska nämnas att vi aldrig har särskilt hög värme, bara så att inte golvet känns iskallt utan bekvämt att gå på med bara fötter.
 
Vad har ni för golvmaterial?
 
I badrummet där golvvärmen finns har vi klinker.
 
Har ni klinker även I övriga utrymmen?
 
Ursäkta, missade din sista fråga. I övriga källaren har vi flytande trägolv på cellplast i gillestugan, nålfilt i hobbyrum, ren betong i pannrum och klädgarderob, plastmatta i tvättstuga och nylagt klinker i matkällaren.

Hobbyrum, gillestuga och tvättstuga är från 1981, orörda golv. Klinker kommer inom ett par dagar att läggas i klädgarderoben som konstigt nog görs om till kontor :)
 
Ok, tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.