Äh, det är ju snyggt när vattenpölarna glittrar i alla regnbågens färger. :p
 
Har hastigt läst igenom denna tråd. Här kommer några kommentarer:
Min granne som var byggmästare ( är död nu, född 1913) byggde mitt garage för 30 år sedan. När det kom till färgval var hans kommentar:"tar du falurödfärg håller panelen 100 år, målar du inte alls så håller den längre"

Har läst nånstans att fattigt folk inte målade sina hus förr i tiden, men så kom dom på att dom billigt kunde måla med röd slamfärg, så påminde husen mer om de dyra tegelhusen.

På en mässa letade jag upp en av de stora färgtillverkarnas chefskemist och frågade henne varför det plötsligt blev problem med svartmögel på falurödfärgen ( det var ju stort rabalder om detta för 10-15 år sedan och tillverkarna skylde på regniga somrar). Hon förklarade att pulvret från Falugruva innehöll koppar och diverse andra miljöfarliga ämne, men av miljösjäl blev dom tvungna att plocka bort dessa och sen kom mögelproblemen. Nu tvättar folk panelen med klorin som rinner rakt ner i marken, är det bättre? var hennes kommentar.

Slamfärg skall strykas på när det är fuktigt, helst regnigt då suger virket åt sig bättre. Jämför med disktrasan i köket. Varför blöter vi den innan vi skall torka upp något fuktigt?

Jag förstår att man sprutar på slamfärgen på stora byggnader, men på normala bostadshus och uthus känns det bättre att pensla och "arbeta" in färgen.

Har lärt mig av en färghandlare att "äkta" Faluslamfärg, alltså där pulvret kommer från Falugruva är märkta med Falurödfärg och är ett skyddat varumärke. Denna färg är dyrare, men köper man den vet man vad man får. Vidare sa han att man inte längre kunde köpa detta pulver för att blanda själv.

Livslängden på träpanelen är ju oxå beroende kvalitén på virket. Här i Skåne kan granen ha 1cm mellan årsringarna och är oduglig att använda utomhus.
 
Har hört att man inte skall måla vid fuktig väderlek.
En gammal regel jag hört här uppe är att man inte skall måla efter midsommar?

Har en i byn som målade vid fuktigt väder och den färgen håller på att ramla av
 
JanneT5 skrev:
EDIT: Svar till karlmb mfl
Orsaken var nor främst att man förr hade fri tillgång på spillolja, oljan var mycket mer farlig/aggresiv för naturen. Även material i maskiner och fordon spelar roll då det nu är mer rostfria material och mässin/kopparlegeringar förr i lager/ventiler. I hydraulolja samlas även rester från packningar och slangar.

Ot: Var och tittade på farsans ladugård i dag. Det är inte precis små brädor man spikat upp. Kan det vara så att faluröd på nått sätt lämpar sig bra till tjockare brädor?

Jag får tydligen upprepa att jag förespråkat NY hydraulolja, inget annat.
Således inte med föroreningar. Sedan har jag svårt att se hur den kan förorena naturen, jag ska ju inte sprida den i luften eller spilla den utefter huset, utan ha den i färgen som ska sitta på väggen...
 
BGA skrev:
...och frågade henne varför det plötsligt blev problem med svartmögel på falurödfärgen ( det var ju stort rabalder om detta för 10-15 år sedan och tillverkarna skylde på regniga somrar). Hon förklarade att pulvret från Falugruva innehöll koppar och diverse andra miljöfarliga ämne, men av miljösjäl blev dom tvungna att plocka bort dessa och sen kom mögelproblemen….
Färgen möglade för att man (leverantören?) inte lagrade vetemjölet på rätt sätt. Mögelsporerna (som finns över allt) ansamlades och syntes helt plötsligt på fasaden. Källa: en anna kemist på en stor färgtillverkare. ;)
Att "plocka bort" miljögifterna ur slaggen man bränner till pigment skulle göra färgen fruktansvärt dyr och det hade troligtvis inte varit ens rödfärg av resterna.
 
TorpSara skrev:
Du kan inte blanda. Det ser otroligt apart ut. Färgerna upplevs väldigt olika nära varandra. Antingen slamfärg överallt, och då får du måla om solsidan lite oftare (kanske) eller annan färg (som aldrig kommer att se ut som traditionell rödfärg, men som kan funka ändå). Den matta lystern och kulören hos röd slamfärg går inte att få fram med moderna färgbaser och pigment. Det blir alltid grällare.
Det är väl få färger som klarar solljus bättre än falu rödfärg?
 
Johan Gunverth skrev:
Färgen möglade för att man (leverantören?) inte lagrade vetemjölet på rätt sätt. Mögelsporerna (som finns över allt) ansamlades och syntes helt plötsligt på fasaden. Källa: en anna kemist på en stor färgtillverkare. ;)
Att "plocka bort" miljögifterna ur slaggen man bränner till pigment skulle göra färgen fruktansvärt dyr och det hade troligtvis inte varit ens rödfärg av resterna.
Den förklaringen tycker jag också är trolig.
Falurödfärg i Dalarna, som står bakom äkta falurödfärg skriver själva på sin hemsida att inget ändrats i receptet de senaste åren. Mjöl o linolja finns ju däremot som sagt i olika kvaliteter och med olika hantering.
 
Jag tog reda på hur testen går till för några år sedan, man målar en provyta som sedan vänds i 45 graders vinkel mot himlen, är ju inte många fasader som sr ut så men det är tydligen för att testerna skulle ta flera år annars. Var i kontakt med Folksams testavdelning då och de medgav att testet inte blir rättvist när det gäller Faluröd.
Har själv Falurött sedan 10 år och det är lika fint fortfarande
 
  • Gilla
Johan Gunverth och 1 till
  • Laddar…
G Gavel skrev:
Jag tog reda på hur testen går till för några år sedan, man målar en provyta som sedan vänds i 45 graders vinkel mot himlen, är ju inte många fasader som sr ut så men det är tydligen för att testerna skulle ta flera år annars. Var i kontakt med Folksams testavdelning då och de medgav att testet inte blir rättvist när det gäller Faluröd.
Har själv Falurött sedan 10 år och det är lika fint fortfarande
Precis. En del accelererade testmetoder fungerar inte på alla testobjekt. Elementärt för de flesta utom färgprovare..
 
K karlmb skrev:
Precis. En del accelererade testmetoder fungerar inte på alla testobjekt. Elementärt för de flesta utom färgprovare..

"Enligt vedertagen teststandard exponeras panelerna i 45º lutning mot söder. Som en komplettering
exponeras paneler mot norr i 90º lutning."
 
K kurt skrev:
"Enligt vedertagen teststandard exponeras panelerna i 45º lutning mot söder. Som en komplettering
exponeras paneler mot norr i 90º lutning."
Och vilka står bakom denna vedertagna std..? Tillverkare av billiga slamfärger lär ju ha varit i minoritet i den kommittén. ..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.