Hej!
Jag har en fråga angående min båt. Jag har redan skrivit denna fråga tidigare men hittar inte tråden så jag skriver igen :surprised:.

Bak i båten finns ett borrat hål (se nedan bild). Vad är detta hål till för?
2013-09-30 19.39.40.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Min ide är att det ska sitta någon länspump eller liknande, har ni någon ide? Kan man sätta för detta hål eller vad göra med det (det luktar lätt väldigt illa från vattnet som är där i)

Denna båt var fint målad tidigare, de hade bara målat över allt gammalt skräp, med resultatet att den mesta färgen flagnar bort. Så nu är de skrapning och slipning som gäller :D
 
Vilket hål menar du, det finns ju flera? Är det det i durken, eller är det något som bara ligger där?

Hursomhelst så ska du inte sätta igen hålet om det är vatten där. Ser ut som du har dubbelskrov? Det borde finnas en dyvika?
 
Korvgubbe
Ja, vad är det vi ser egentligen? Är det hålet i durken du menar? Är det ett skott eller akterspegeln? Öppen durk eller inne i ett stuvfack? Är båten självlänsande?

Lite mer bilder och bättre information så ska vi nog kunna hjälpa dig! :)
 
Nu gissar jag bara!

För infon är ganska knapphändig.

Det du undrar över är hålet i durken, nederst på bilden.

Ovanpå skrapan ligger en gummipropp, som passar i hålet och förhindrar att vatten rinner ner i utrymmet mellan skrov och durk.

Hålet i durken är nog avsett som reserv, för att kunna tömma ut kondensvatten och annat vatten som kommer in i dubbelbotten. Och för att man skall kunna inspektera hur det ser ut under durken.

Hur är det, finns det inte en dyvika längst ner på akterspegeln på utsidan också?
60570_Medium.jpg
 
KnockOnWood skrev:
Ovanpå skrapan ligger en gummipropp, som passar i hålet och förhindrar att vatten rinner ner i utrymmet mellan skrov och durk.
TS är ju inte här så vi får klara oss själva så länge :) Det är väl ingen gummipropp? Det är väl ett handtag på skrapan eller?
 
mexitegel skrev:
TS är ju inte här så vi får klara oss själva så länge :) Det är väl ingen gummipropp? Det är väl ett handtag på skrapan eller?
Tror banne mig att du har rätt.
Som vanligt :)


Men visst var det en vacker teori?
 
Ja, tänkte bara att det verkade lite opraktiskt att ha en färgskrapa fastsatt upp och ned i durken :wow:
 
  • Gilla
Schlbuditz
  • Laddar…
URSÄKTA ATT JAG INTE VARIT HÄR OCH PRATAT MED ER :surprised:

Vad är det för fel på skrapan??? vad öser ni era båtar med??? den är super bra till det särskilt med tanke på den läckande dyvikan i akterspegeln!!! ;)

Hålet som jag skriver om är det i durken och båten är dubbelbottnad och det finns dyvika längst ner/bak på akterspegeln på utsidan. Båten är inte självlänsande. Detta är en gammal plast- /glasfibereka, märke vet jag inte.

Det här hålet i durken kan man sätta en dyvika (om det heter så i durken) där också? detta hål är cirka 10 cm i diameter. Har läst något om att det ska finnas expaderbara dyvikor.

Hålet in i stuvfacket tänker jag nog sätta igen, det har ingen större funktion mer än att det rinner in vatten. I och för sig så försöker tjyvarna inte bryta sig in då de ser att den är tom så viss funktion har den klart.
 
  • Gilla
Takgrund
  • Laddar…
Skulle jag gissa så har någon borrat ett hål där för att kunna pumpa ur vatten....jag har haft några båtar som varit dubbelbottnade men med enbart dyvika som man fått tömma via på hösten....
 
Korvgubbe
Då är det förmodligen någon tidigare ägare som tagit upp ett inspektionshål. Antingen i tron om att det fanns blött äckelskum eller för att komma åt att pumpa ur vatten som Enk säger.

Kommer du åt mellanrummet inne i aktertoften? I så fall kan du plasta igen hålet, annars hade jag satt en inspektionslucka där istället.
 
Jag hade en idé om att man kanske kunde sätta dit någon form av pump ned i detta hål men om man kunde sätta någon form av plugg/dyvika som kan ta bort vid behov så skulle det vara den bästa lösningen.

Men tror ni att detta hål behövs då det sitter en dyvika i aktern? Det är nog lättare att tömma ut vattnet på hösten med detta hål. Som ni märker så har jag inte så mycket kunskap om spdana här saker.

Ge mig hands on tips på hur jag ska fixa till båten i övrigt! skrpaning, slipning, målning lagning vad man änvänder för färg osv. Skulle bli jätteglad då :)
 
I akterfoten komme rjag nog inte åt det sitter där bara ett hål med cirka 1 cm där, men visst det rinner ut lite sakta men säkert det hållet.
 
D
Är det inte för att lite slagvatten skall kunna rinna ner i kölsvinet (i hålet) så att durken håller sig torr. sedan sticker man ner en länspump i hålet och pumpar kölsvinet torrt.
 
Korvgubbe
Nja, då vill man ha en pump någon annanstans. En möjlig lösning vore att montera en länspump i aktertoften och bara sätta en sil över hålet. Då får man den effekten du menar.
Hålet ser dock rätt stort ut, så det blir nog svårt att hitta en sil som passar. Men fördelen med plastbåtar är att det alltid går att göra ett hål mindre!

Men med tanke på vilken typ av båt det är så är det stor risk att det blir overkill och kostar mer än det smakar. Bättre att täta med en lucka eller plasta igen och köpa ett öskar.
 
D
Vadå ha en pump någon annanstans? Har sett sådana hål ner i kölsvinet på massvis med båtar. Sedan stoppar man bara ned en länspump typ nedan och pumpar torrt. På det sättet slipper man ha slagvatten skvimpande omkring på durken.

http://www.biltema.se/sv/Bat/Pump/Lanspump/Lanspump-25759/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.