19 811 läst · 14 svar
20k läst
14 svar
Min avstånd från mark till (vägg)uttag utomhus
Skall sätta uttag för kupevärmare utomhus. IP44, dvs med lock, JFB och jordat. Finns det någon minimihöjd som jag inte får underskrida. Har tänkt ca 30 cm från mark för att de inte synas så mycket. Jag förstår också, allmänt problematik kring snö. Frågan gäller vilka regler som finns.
Det måste vara skyddat med JFB.
Det måste vara petskyddat eller 170cm över mark.
Det måste hålla IP-klass minst enligt denna figur:
Visa bilaga 29360
Ibland snackas det om låsbara, spärrade grejer. Det kan vara ett beställarkrav.
Det kan man ju också välja för att göra det helt omöjligt att bli dragen inför rätta för vårdslöshet och vållande till annans död.
Men själv tycker jag det är overkill. Särskilt om de andra punkterna är uppfyllda.
(edit2: I gamla blå boken fanns det väl ett minsta höjd-krav eller låsbart uttag. Men då var det väl å andra sidan inget JFB-krav på den tiden.)
Själv skulle jag lagt IP44 uttag...
...så högt som möjligt, men så lågt som "nödvändigt".
Dvs gärna på minst en halvmeter höjd, om det bara går utan att få negativa estetiska eller handhavandemässiga konsekvenser.
Det måste vara petskyddat eller 170cm över mark.
Det måste hålla IP-klass minst enligt denna figur:
Visa bilaga 29360
Ibland snackas det om låsbara, spärrade grejer. Det kan vara ett beställarkrav.
Det kan man ju också välja för att göra det helt omöjligt att bli dragen inför rätta för vårdslöshet och vållande till annans död.
Men själv tycker jag det är overkill. Särskilt om de andra punkterna är uppfyllda.
(edit2: I gamla blå boken fanns det väl ett minsta höjd-krav eller låsbart uttag. Men då var det väl å andra sidan inget JFB-krav på den tiden.)
Själv skulle jag lagt IP44 uttag...
...så högt som möjligt, men så lågt som "nödvändigt".
Dvs gärna på minst en halvmeter höjd, om det bara går utan att få negativa estetiska eller handhavandemässiga konsekvenser.
Redigerat:
Tack för input! Jag har kollat lite under tiden och det varkar som att kravet är "petsäkert" också. Då blir exempelvis detta ett lämpligt uttag:
http://www.elbutik.se/product.html/vagguttag-16a?category_id=428
Vad jag har sett är inte låsbart ett krav.
http://www.elbutik.se/product.html/vagguttag-16a?category_id=428
Vad jag har sett är inte låsbart ett krav.
Moderator
· Stockholm
· 52 146 inlägg
Vet inte hur man skall tolka bilden, om det bara är en dosa på stolpen under 500mm nivån.
Ett uttag med IP44 klass håller bara den klassen när ingen kontakt sitter i. Dvs. locket skall vara stängt.
Så jag skulle vara lite osäker på om ett uttag får placeras under 0,5m.
Ett uttag med IP44 klass håller bara den klassen när ingen kontakt sitter i. Dvs. locket skall vara stängt.
Så jag skulle vara lite osäker på om ett uttag får placeras under 0,5m.
Kan rekommendera denna om du skall ha uttaget till motorvärmaren:
http://www.elonline.se/garo-bilvarmaruttag/1463-0
IP44, inbyggd JFB, lucka för uttaget (förhindrar att snö blåser in), osv.
Den har även en inbyggd termometer för att styra tillslagstiden.
http://www.elonline.se/garo-bilvarmaruttag/1463-0
IP44, inbyggd JFB, lucka för uttaget (förhindrar att snö blåser in), osv.
Den har även en inbyggd termometer för att styra tillslagstiden.
Denna kör jag med är inne på tredje säsongen och den fungerar perfekt. Har du redan JFB i huset finns ingen anledning att ha en extra i uttaget.eviljava skrev:
http://www.elbutik.se/product.html?product_id=363199
Nä, ur en säkerhetsaspekt finns det ingen anledning. Däremot kan det finnas andra fördelar.ironpower skrev:
Min anläggning har t.ex. flera JFB installerade, varav en ligger på gruppen som går ut till garaget.
Fördelen med att köra en Garo med inbyggd JFB är att om den löser ut så behöver inte hela garaget bli utan el.
Det har faktiskt hänt några gånger att JFB:n i uttaget löst ut, p.g.a. att snö/fukt hamnat i bilens uttag (där kabeln ansluts).
Tja, det är ändå helt slumpmässigt vilken av JFB som löser ut.eviljava skrev:Nä, ur en säkerhetsaspekt finns det ingen anledning. Däremot kan det finnas andra fördelar.
Min anläggning har t.ex. flera JFB installerade, varav en ligger på gruppen som går ut till garaget.
Fördelen med att köra en Garo med inbyggd JFB är att om den löser ut så behöver inte hela garaget bli utan el.
Det har faktiskt hänt några gånger att JFB:n i uttaget löst ut, p.g.a. att snö/fukt hamnat i bilens uttag (där kabeln ansluts).
(Fast inte helt slumpmässigt, i en given installation är det troligen oftare den ena än den andra, men vilken det blir vet man inte när man monterar grejerna)
Det är bara om man skaffar en speciell JFB konstruerad för att garantera selektivitet och dimensionerar allt korrekt som det kan fungera med en någorlunda garanti.
Detta görs nog väldigt sällan i bostäder. Då går man mer på sektionering, än selektivitet.
JFB efter varandra är mycket besvärligt.....bättre isåfall att lägga JFB/PSA för utomhusvägguttaget direkt.....
Det är möjligt. I mitt fall verkar dock JFB:n i Garo-uttaget lösa ut innan JFB:n i centralen. Det var mitt önskemål vid installationen och eftersom det har fungerat på det viset har jag inte funderat så mycket mer på det.Mikael_L skrev:Tja, det är ändå helt slumpmässigt vilken av JFB som löser ut.
(Fast inte helt slumpmässigt, i en given installation är det troligen oftare den ena än den andra, men vilken det blir vet man inte när man monterar grejerna)
Det är bara om man skaffar en speciell JFB konstruerad för att garantera selektivitet och dimensionerar allt korrekt som det kan fungera med en någorlunda garanti.
Detta görs nog väldigt sällan i bostäder. Då går man mer på sektionering, än selektivitet.
Ja det kan ju fungera också.
Om det sitter två (vanliga) JFB i serie så är en snabbare, och en löser vid lägre felström.
Om det är samma JFB som är både snabbare och har lägre felströmsgräns så är det troligt att den löser först de flesta gånger.
Är skillnaden i hastighet och ström dessutom stor så börjar sannolikheten stiga ordentligt.
Men den ena kan vara snabbare och den andra lösa för lägre felström, då beror det till stor del på hur felet uppträder vilken JFB som löser.
Och hur man sen än vrider och vänder på det så handlar det mest om lite percentiler hit och dit på sannolikheten. Så måste något verkligt vara skyddat mot tjuvlösning pga andra orsaker så kan man inte alls lite på en sådan koppling med standardprodukter.
Om det sitter två (vanliga) JFB i serie så är en snabbare, och en löser vid lägre felström.
Om det är samma JFB som är både snabbare och har lägre felströmsgräns så är det troligt att den löser först de flesta gånger.
Är skillnaden i hastighet och ström dessutom stor så börjar sannolikheten stiga ordentligt.
Men den ena kan vara snabbare och den andra lösa för lägre felström, då beror det till stor del på hur felet uppträder vilken JFB som löser.
Och hur man sen än vrider och vänder på det så handlar det mest om lite percentiler hit och dit på sannolikheten. Så måste något verkligt vara skyddat mot tjuvlösning pga andra orsaker så kan man inte alls lite på en sådan koppling med standardprodukter.