Jag har en relativt nymonterad ytterdörr (lagerdörr från Bauhaus) med Assa 2000-lås. Nu ska vi snart ha hantverkare under en period och för att slippa sprida nycklar till okända funderar vi på att sätta i ett extra tillhållarlås i dörren. Det kan då sitta oanvänt i vanliga fall och användas då vi har tillfälliga hantverkare.

Jag har ett tillhållarlås liggande och frågan är hur svårt det är att borra i det själv? Jag har aldrig gjort det förut men är normalhändig och har bra borrmaskin, Fein multisåg mm.

Ska jag prova själv eller ta hjälp av en låssmed?
 
C
Antar att det är en trädörr? Själv skulle jag vilja veta mer om installation av tillhållarlås i ståldörrar, men inte hittat så mycket material. Dock stött på en hel del tips på installation i trädörrar på vägen. Sök på "mortise lock installation" på Youtube t.ex..
 
Det är inte jättesvårt att montera in ett tillhållarlås i en trädörr bara du har dom verktyg som behövs och mäter rätt.

@cpalm Det är lite svårare i en metalldörr och tar oftast längre tid då du vanligtvis behöver använda "fästläppar", jag rekommenderar att du låter en låssmed montera i en metalldörr.
Det kan även sitta ett flerpunktslås i dörren vilket kan påverka montage.
 
Redigerat:
C
Ledsen om jag "kidnappar" tråden lite...
123abc skrev:
@cpalm Det är lite svårare i en metalldörr och tar oftast längre tid då du vanligtvis behöver använda "fästläppar", jag rekommenderar att du låter en låssmed montera i en metalldörr.
Det kan även sitta ett flerpunktslås i dörren vilket kan påverka montage.
Jo, jag är medveten om att det är en betydligt större utmaning. I detta fall finns inget flerpunktslås utan det är ett vanligt Assa cylinderlås som jag vill komplettera. Hade en låssmed här och tittade, men insåg att utförandet med största sannolikhet inte skulle motsvara mina förväntningar. Verkade iofs som han helst inte ville göra jobbet alls utan istället byta befintligt lås till ett med bortaspärr. :| Tänkte börja med att skruva bort det befintliga låset och titta exakt hur det är monterat i dörren. Men är det någon som har några tips på vägen, t.ex. hur man tar upp hålen på bästa sätt, vore det toppen.
 
Det befintliga är fabriksmonterat och lär inte hjälpa mycket.
Att eftermontera ett extralås blir aldrig som det fabriksmonterade låset.
Vinkelkap och 43-44mm hålsåg och borrmaskin är det som gäller (det går att göra mindre hål 2st för nyckelskylten och ett ovant för nyckelhålet om du inte vill använda hålsåg).
Jag kan förstå att låssmeden helst inte vill utföra det då det aldrig blir som från fabriken, men han lär nog utföra det om du frågar.
Vissa metalldörrar har förberedda hål under plåten men det kräver att man frågar fabrikanten och får en korrekt måttuppgift vilket inte alltid är fallet.
 
C
123abc skrev:
Det befintliga är fabriksmonterat och lär inte hjälpa mycket.
Att eftermontera ett extralås blir aldrig som det fabriksmonterade låset.
Vinkelkap och 43-44mm hålsåg och borrmaskin är det som gäller (det går att göra mindre hål 2st för nyckelskylten och ett ovant för nyckelhålet om du inte vill använda hålsåg).
Jag kan förstå att låssmeden helst inte vill utföra det då det aldrig blir som från fabriken, men han lär nog utföra det om du frågar.
Vissa metalldörrar har förberedda hål under plåten men det kräver att man frågar fabrikanten och får en korrekt måttuppgift vilket inte alltid är fallet.
Nä, inses att finishen inte kommer att bli helt 100. Men låssmeden menade bl.a. på att han inte monterar något slutbleck, utan bara tar upp ett hål i karmen (1mm stålplåt). Kändes inte helt seriöst även om det säkert är så de gör i praktiken.

Frågade tillverkaren (Robust) och dörren är tydligen förberedd med en ficka för extralås och de skulle skicka över dokumentation om de kunde hitta någon.

Befintligt lås monterades på plats när dörren installerades, tänkte mest att man kanske kunde se hur ramkonstruktionen inne i dörren är uppbyggd om man demonterar det.
 
cpalm skrev:
Nä, inses att finishen inte kommer att bli helt 100. Men låssmeden menade bl.a. på att han inte monterar något slutbleck, utan bara tar upp ett hål i karmen (1mm stålplåt). Kändes inte helt seriöst även om det säkert är så de gör i praktiken.

Frågade tillverkaren (Robust) och dörren är tydligen förberedd med en ficka för extralås och de skulle skicka över dokumentation om de kunde hitta någon.

Befintligt lås monterades på plats när dörren installerades, tänkte mest att man kanske kunde se hur ramkonstruktionen inne i dörren är uppbyggd om man demonterar det.
Det sitter en låda runt det befintliga låset så där lär du inte se det du är ute efter.
Vad bra att dörren är förberedd för extralås fråga även för vilket lås den är förberedd för.
Fråga även om karmen är förberedd och har ett bleck sittandes under.
Bara för att den är förberedd betyder inte att jobbet är lätt eller att det påverkar slutresultatet.
Att en dörr är förberedd betyder ibland endast att det finns hål borrat för cylinder eller nyckelskylt under ytplåten men att resterande saknas.
Att låssmeden endast ville göra uttag för kolven i karmen kan jag förstå många gör helst så, men han kan nog montera dit ett slutbleck om du ber om det.
Att sätta in ett slutbleck krävs för att det ska vara en godkänd låsenhet om den inte är förberedd med slutbleck under plåten i karmen.
Om ett eftermonterat slutbleck håller bättre än endast hål för kolven i karmen är inte säkert och ibland snarare tvärt om.
Den fördelen som ett slutbleck ger är en kåpa runt kolven som begränsar risken att någon hackar sig in bakom karmen och försöker sedan slå tillbaka kolven vilket inte är speciellt enkelt och inget jag någonsin sett i en ståldörr.
Personligen brukar jag alltid montera slutbleck i ståldörrar, med ett eftermonterat slutbleck i ståldörr så är det oftast fastsättningen som istället blir lidande.
Om du tittar in i slutblecket för det befintliga låset så ser du nog att det i regel endast sitter en kåpa och resten av slutblecket är karmen som du fann tunn, alltså endast ett hål i karmen fast med en kåpa som skyddar kolven.
Jag hade nog monterat ett slutbleck men jag förstår fullt bedömningen som jag antar att låssmeden gjort på plats.
Är det befintliga låset godkänt i klass 3?
Är det ett försäkringskrav med en till låsenhet?
Tror snarare att det blivit en miss i kommunikationen mellan dig och låssmeden och att du får precis som du vill ha det om du frågar.
Angående att få dokumentation skickad så är det vanligare att dom inte "hittar" någon än att du får den och får du någon uppgift eller dokumentation så är den ofta felaktig så förlita dig inte blint på det.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
123abc skrev:
Är det befintliga låset godkänt i klass 3?
Är det ett försäkringskrav med en till låsenhet?
Ja och nej. Befintligt lås är ASSA Connect 410. Det primära problemet jag vill lösa är att göra det omöjligt låsa upp dörren genom brevinkastet, som inte är av säkerhetstyp. Det har tydligen varit en våg av inbrott i trakterna sista tiden där tjuven använt slunga. Dessutom skulle det inte förvåna mig om en finlemmad person skulle kunna få in hela armen genom brevinkastet om man skruvar bort ramen då öppningen är nästan 60 mm.

Jag har då följande alternativ:
1. Vredkåpa - litar jag inte det minsta på
2. Säkerhetshuva/låda på insidan av brevinkastet - har inte hittat något som ser särskilt robust ut
3. Bortaspärr - extra krångel och kräver byte av låshus vilket skulle kosta i princip lika mycket som ett extralås
4. Extra tillhållarlås - löser problemet och ger som bonus ett förstärkt låsförband och de fördelar som k_anka är ute efter

Jag vill ha ett skalskydd som i första hand håller tjuven ute och har tyvärr fått erfara att det som godkänns av försäkringsbolaget inte nödvändigtvis duger (när det som i detta fallet handlar om en vanlig bostad där kraven inte är särskilt höga). Bör väl tillägga att jag bedömer låset som svagaste punkten (lägenhet på 3:e våningen).

123abc skrev:
Det sitter en låda runt det befintliga låset så där lär du inte se det du är ute efter.
Vad bra att dörren är förberedd för extralås fråga även för vilket lås den är förberedd för.
Bara för att den är förberedd betyder inte att jobbet är lätt eller att det påverkar slutresultatet.
Att en dörr är förberedd betyder ibland endast att det finns hål borrat för cylinder eller nyckelskylt under ytplåten men att resterande saknas.
Angående att få dokumentation skickad så är det vanligare att dom inte "hittar" någon än att du får den och får du någon uppgift eller dokumentation så är den ofta felaktig så förlita dig inte blint på det.
Tack för tipsen!
Enligt tillverkaren är dörren är förberedd på så sätt att det sitter ett fack för extralås innanför ytplåten.

123abc skrev:
Fråga även om karmen är förberedd och har ett bleck sittandes under.
Att låssmeden endast ville göra uttag för kolven i karmen kan jag förstå många gör helst så, men han kan nog montera dit ett slutbleck om du ber om det.
Att sätta in ett slutbleck krävs för att det ska vara en godkänd låsenhet om den inte är förberedd med slutbleck under plåten i karmen.
Om ett eftermonterat slutbleck håller bättre än endast hål för kolven i karmen är inte säkert och ibland snarare tvärt om.
Den fördelen som ett slutbleck ger är en kåpa runt kolven som begränsar risken att någon hackar sig in bakom karmen och försöker sedan slå tillbaka kolven vilket inte är speciellt enkelt och inget jag någonsin sett i en ståldörr.
Personligen brukar jag alltid montera slutbleck i ståldörrar, med ett eftermonterat slutbleck i ståldörr så är det oftast fastsättningen som istället blir lidande.
Om du tittar in i slutblecket för det befintliga låset så ser du nog att det i regel endast sitter en kåpa och resten av slutblecket är karmen som du fann tunn, alltså endast ett hål i karmen fast med en kåpa som skyddar kolven.
Jag hade nog monterat ett slutbleck men jag förstår fullt bedömningen som jag antar att låssmeden gjort på plats.
Det finns förberedd karm, men just denna är tyvärr inte det. Tillverkaren rekommenderar att godkänt slutbleck med hus monteras på baksidan av karmen. Befintligt slutbleck är ett komplett (inkl stolpe) bleck popnitat i karmen, och jag hade planerat att göra likadant med slutblecket för extralåset. Jag bedömer att det finns tillräckligt med spelrum för att komma åt baksidan av karmen från insidan.

123abc skrev:
Tror snarare att det blivit en miss i kommunikationen mellan dig och låssmeden och att du får precis som du vill ha det om du frågar.
Mja, tycker nog kommunikationen var rätt tydlig. Just slutblecket tog jag upp specifikt och enligt låssmeden varken gick det eller behövdes det monteras. Vilket jag iofs inte orkade ifrågasätta. Fick bara intrycket av att det inte skulle bli särskilt bra.
 
cpalm skrev:
Det finns förberedd karm, men just denna är tyvärr inte det. Tillverkaren rekommenderar att godkänt slutbleck med hus monteras på baksidan av karmen. Befintligt slutbleck är ett komplett (inkl stolpe) bleck popnitat i karmen, och jag hade planerat att göra likadant med slutblecket för extralåset. Jag bedömer att det finns tillräckligt med spelrum för att komma åt baksidan av karmen från insidan
Spelrum för att montera slutbleck på baksidan av karmen?
För ett sådant montage borde hela karmen behöva lossas tycker jag vilket man inte brukar göra.
Låter konstigt, hur är karmen monterad i så fall?

cpalm skrev:
Mja, tycker nog kommunikationen var rätt tydlig. Just slutblecket tog jag upp specifikt och enligt låssmeden varken gick det eller behövdes det monteras. Vilket jag iofs inte orkade ifrågasätta. Fick bara intrycket av att det inte skulle bli särskilt bra.
[/QUOTE]
Jag vågar med största säkerhet påstå att det går att montera ett slutbleck även fast jag inte sett objektet.
 
k_anka skrev:
Jag har en relativt nymonterad ytterdörr (lagerdörr från Bauhaus) med Assa 2000-lås. Nu ska vi snart ha hantverkare under en period och för att slippa sprida nycklar till okända funderar vi på att sätta i ett extra tillhållarlås i dörren. Det kan då sitta oanvänt i vanliga fall och användas då vi har tillfälliga hantverkare.

Jag har ett tillhållarlås liggande och frågan är hur svårt det är att borra i det själv? Jag har aldrig gjort det förut men är normalhändig och har bra borrmaskin, Fein multisåg mm.

Ska jag prova själv eller ta hjälp av en låssmed?
Skaffa en dubbel rund cylinder med spärrade nycklar, Assa, Gege eller Kaba. Då kan du lämna ut nycklar utan att någon kan kopiera dem och kräva ersättning om de inte lämnar tillbaka dem...
 
Det är onekligen lättare att inte montera något alls...

Kan man lita på kopieringsskyddet i tex Assa D12? Är det bara riktigt seriösa skurkar som fixar att kopiera dessa? Kan man lämna en nyckel till städfirman och känna sig lugn när man får tillbaka den?
 
k_anka skrev:
Det är onekligen lättare att inte montera något alls...

Kan man lita på kopieringsskyddet i tex Assa D12? Är det bara riktigt seriösa skurkar som fixar att kopiera dessa? Kan man lämna en nyckel till städfirman och känna sig lugn när man får tillbaka den?
Ja du kan lita på kopieringskyddet hos D12, den blå medföljand plastnyckeln är din säkerhet. En låssmed skulle inte kopiera utan den. Då hade han blivit fråntagen alla licenser. Be den som tar emot nyckeln kvittera den och tala om att låsbyte är minsta ersättningen om du inte får tillbaka den....
 
C
123abc skrev:
Spelrum för att montera slutbleck på baksidan av karmen?
För ett sådant montage borde hela karmen behöva lossas tycker jag vilket man inte brukar göra.
Låter konstigt, hur är karmen monterad i så fall?
Karmen är snålt tilltagen så de har salat på dörrhålet 30 mm runt om. Distanshylsorna ger ytterligare 20 mm spel från karmens bakkant. Därmed är spelet mot vägg 50 mm så det ser ut att kunna gå att krångla in ett slutbleck där.
Nä, lossa karmen är inte aktuellt.

123abc skrev:
Jag vågar med största säkerhet påstå att det går att montera ett slutbleck även fast jag inte sett objektet.
Ja det är helt uppenbart att det går. Bl.a. därav min skepsis till denna låssmeds hantverksskicklighet när det gäller just denna typ av jobb.
 
Cpalm, har du en klassad ståldörr så ska du inte röra den om du inte är 100% säker på vad du gör. Kan inte tillverkaren ge dig korrekta instruktioner så skit i det. Ett hål som inte tillverkaren gjort eller gett anvisningar om, kullkastar klassningen av dörren. I ytterst få fall monterar man in ett slutbleck till ett tillhållarlås. Finns liksom ingen anledning att göra större hål än nödvändigt. Sedan kan du ifrågasätta hantverksskickligheten hos din låssmed...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.