Hej
Har sett att det finns ett par sådana här trådar men hoppas en del av forumets syfte är att ge lite guidning. sen vill jag inte kapa någon annans tråd med mina specifikationer. Så drar igång denna och hoppas alltså ni vill komma med lite tips i valet av larm.

in/utpassering sker genom 2olika dörrar
trådlöst önskas
pir dekare pga katter
det som ska täckas är som sagt 1 ytterdörr, 1 altandörr till köket ( inpasseringsdörrar)
ytterligare 1 altandörr, ej öppningsbar utifrån. 1 källardörr, 5 fönster på markplan (öppen planlösning). 2a våningen tänker jag att den inte behöver säkras med mer än en rörelsedakre vid hallen på markplan där både ytterdörr och trappa till ovanvåning är precis vid varandra samt dörr till källartrappen.

Vi är 2 personer + gärna smidig lösning för ev husvakt. vill kunna få sms och/eller push mail till telefonen vid händelser.

Taight budget med föräldrarledigheter etc så tänker utbyggnad i etapper. Till en början kanske det kan funka med själva systemet, magnetkontakter för dörrarna, en glaskrossdekare samt två rörelse. Och då någon smidig lösning som möjliggör användandet av två olika in/utpassager.

Det är ju klart att blir det mkt billigare att bara använda en dörr som passagedörr så kan vi ju anpassa oss och bygga ut möjligheten till 2 passager i senare skede.
 
Har precis själv beställt mitt larm och mitt val hamnade på Trygga Hems larm.

Deras så kallade Gör det själv larm.

Bra pris och verkar enkelt. Har dock inte installerat det än men kan uppdatera eftersom jag lär göra det i veckan.
 
Tack för tipset.du får gärna återkomma när du fått upp det,vilket av dom blev det?
 
Vill du komma billigt undan och är tekniskt lagd kan du köpa Powermaster eller PowerMax från UK.
 
Nyfniken skrev:
Vill du komma billigt undan och är tekniskt lagd kan du köpa Powermaster eller PowerMax från UK.
Har till och från varit väldigt inne på någon av powerM men glömmer hela tiden bort vad som skiljer dom åt och vilket som är att föredra,har du koll? Sen har jag för mig att dom ett tag i vintras slutade skicka dom,var väl ngt med batterierna och flygfrakt(minns inte exakt)
 
Risco Agility v.3
2-vägs knappsatsen med RFID-tag eller kod för på o avlarmning.
SMS, app, kameradetektor m.m.

Har sett att Falck säljer den billigt o vad jag kan se så verkar det vara utan krav på abonnemang etc, men det bör nog kollas upp noga först...
 
Redigerat:
Erikoolio skrev:
Risco Agility v.3
2-vägs knappsatsen med RFID-tag eller kod för på o avlarmning.
SMS, app, kameradetektor m.m.

Har sett att Falck säljer den billigt o vad jag kan se så verkar det vara utan krav på abonnemang etc, men det bör nog kollas upp noga först...
Yes. utan abbonemang är ju ett krav. Nu har jag ju bara kollat lite snabbt men tycker tillbehören verkar lite dyra. Men det kanske är för att jag i bakhuvudet gemför med PowerM på uk-sidor. Dock ett trevligt system, men hittar inte så många omdömen om det.
 
olofh skrev:
2a våningen tänker jag att den inte behöver säkras med mer än en rörelsedakre vid hallen på markplan där både ytterdörr och trappa till ovanvåning är precis vid varandra samt dörr till källartrappen.
En del inbrott sker via 2a våningen mha stege mm. Så minst en PIR på övervåningen. Sedan rekommenderar jag en brandvarnare per sovrum, minst en per 60 kvm, max 7,5 meter radie.
 
Demmpa skrev:
En del inbrott sker via 2a våningen mha stege mm. Så minst en PIR på övervåningen. Sedan rekommenderar jag en brandvarnare per sovrum, minst en per 60 kvm, max 7,5 meter radie.
Ovanvåning får bli senare pga budget o bara fönster på gavlarna vilka grannarna direkt skulle se om någon ställer en stege mot o brandvarnare har vi för tillfället "vanliga" så det får också vänta lite på att bytas ut helt och hållet
 
olofh skrev:
Har till och från varit väldigt inne på någon av powerM men glömmer hela tiden bort vad som skiljer dom åt och vilket som är att föredra,har du koll?
Om jag kommer ihåg rätt så är (den stora) skillnaden mellan Powermaster 10 och 30 att 30 har röstuppringning samt större kapacitet på antalet noder/koder etc. Det finns en jättebra PDF med jämförelser mellan de olika modellerna om man Googlar bra.
olofh skrev:
Sen har jag för mig att dom ett tag i vintras slutade skicka dom,var väl ngt med batterierna och flygfrakt(minns inte exakt)
Ja, det kom nya ADR-regler tror jag. Vi fick något liknande problem, men inte med batterier. Nu skickar iaf vi vårt gods igen, så det borde vara löst.

Edit: jag har inte köpt något larm (än) ska tilläggas. Så någon egentlig koll har jag inte.
 
  • Gilla
olofh
  • Laddar…
Nyfniken skrev:
Om jag kommer ihåg rätt så är (den stora) skillnaden mellan Powermaster 10 och 30 att 30 har röstuppringning samt större kapacitet på antalet noder/koder etc. Det finns en jättebra PDF med jämförelser mellan de olika modellerna om man Googlar bra.

Ja, det kom nya ADR-regler tror jag. Vi fick något liknande problem, men inte med batterier. Nu skickar iaf vi vårt gods igen, så det borde vara löst.

Edit: jag har inte köpt något larm (än) ska tilläggas. Så någon egentlig koll har jag inte.
Nä. att komma till skott med detta är ju kanske inte min starka sida heller. Sen går jag väl runt och hoppas lite på att det ska komma lite mer estetiskt tilltalande lösningar med tillhörande bra/välutvecklad app. Verkar sitta långt inne hos tillverkarna...

Var nog otydlig, men menade skillnaden mellan powermaster och powermax. Rent virrvarr det där, finns ju sen också flera undermodeller, express och liknande. Sen förenklar det väl inte heller att jag någon gång i framtiden kommer vilja pilla med z-wave och då självklart vilja få in larmet i ett sådant projekt också.
 
BigR
olofh skrev:
Nä. att komma till skott med detta är ju kanske inte min starka sida heller. Sen går jag väl runt och hoppas lite på att det ska komma lite mer estetiskt tilltalande lösningar med tillhörande bra/välutvecklad app. Verkar sitta långt inne hos tillverkarna...

Var nog otydlig, men menade skillnaden mellan powermaster och powermax. Rent virrvarr det där, finns ju sen också flera undermodeller, express och liknande. Sen förenklar det väl inte heller att jag någon gång i framtiden kommer vilja pilla med z-wave och då självklart vilja få in larmet i ett sådant projekt också.
PowerMaster är uppföljaren till PowerMax. Har stöd för kamerabilder och har mer sofistikerad uppkoppling till detektorerna. Fast att få in ett Powermaster i z-wave lär inte gå.
 
olofh skrev:
Sen går jag väl runt och hoppas lite på att det ska komma lite mer estetiskt tilltalande lösningar
Har du sett touchpanelen till PowerMaster?
 
BigR
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.