Hejsan

Har lite funderingar på att sätta ett furugolv som ytskikt på innervägg i garaget istället för att köra med osb + gipsskiva. Tänker mig att man får en mer gedigen och snygg vägg och till mindre arbete.

Typ något av nedanstående. Vad tror ni om det, någon anledning att inte göra så?
Det blir liggande "panel" i så fall.

http://www.byggmax.com/se-sv/byggva...ett/massiva-furugolv/08915112/furugolv-15x112

http://www.beijerbygg.se/store/foretag/golv/massiva-trägolv/furugolv-25x160-obehandlad
 
Jag är kanske helt fel ute, men jag trodde det krävdes gips ytterst på grund av brandregler. ?
 
Tycker det verkar alldeles utmärkt!

Rejält, och det är lätt att skruva upp grejor.

Ta 25 mm varianten, om du anser att du har råd. Prisskillnaden är inte stor.

Jag har själv 19 mm panel i mitt garage. Gips är rena sk**en. Tål just ingenting.

Vad jag vet finns inga sådana brandsäkerhetskrav.
Har du någon källa till det, Mexitegel?
 
jag har golv på mitt köks tak
 
maria01 skrev:
jag har golv på mitt köks tak
Känns inte det som hela världen blir lite upp och ner då?
Finns kanske risk att det blir helt uppåt väggarna i mitt garage, när jag tänker efter.

:)

Det finns ju förvisso en del regler kring brandskydd, men det är 4m eller mer till närmaste byggnad och då tror jag att man klarar sig undan. Vet att det bl.a. hängde på om man fick ha vanligt fönster eller inte i väggen t.ex. Får väl kolla upp det en extra gång.

Nej, der blir inte mycket dyrare, bara dubbla priset ;) Men vi får väl se vad Beijer ger för rabatt i offerten.
 
Redigerat:
Njae, ingen källa så nu fick jag anledning att djupdyka i BBR. Alltid lär man sig något :)

BBR skrev:
Taken och väggarna i
– samlingslokaler i verksamhetsklasserna 2B och 2C
– lokaler i verksamhetsklass 5A och 5C
– lokaler i verksamhetsklass 6
– avskilda pannrum
– brandsluss
garage och
– storkök
ska utformas så att deras ytskikt endast kan ge ett försumbart bidrag till en
brands utveckling. (BFS 2011:26).

Allmänt råd
Tak- och väggytor bör ha ytskikt av lägst klass B-s1,d0. Ytskiktet bör
fästas på material i klass A2-s1,d0 eller på beklädnad i lägst klass K210/Bs1,d0.
Väggytor i utrymmen i verksamhetsklass 5A och 5C och storkök kan
utföras med ytskikt av klass C-s2,d0 fäst på material av A2-s1,d0 eller beklädnad i klass K210/B-s1,d0. Takytor bör ha ytskikt av klass B-s1,d0 fäst
på material av A2-s1,d0 eller beklädnad i klass K210/B-s1,d0.
(BFS 2011:26).
Det står ju bör så det är ju alltså inget absolut krav. A2-s1, d0 betyder i vart fall obrännbart material.


Nu kanske det här är överkurs om det inte är nybygge av garage, det vet jag faktiskt inte :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.