@hempularen, Det står:för dem tillfredsställande banklån. Dock håller jag med om att formuleringen är vansinnig.
 
Villa vista:
Ah. Misstänkte att det var något sådant. Tack, hur som. Jag uppskattar din hjälp ett ton!

hempularen/Villa vista:
Om jag minns rätt fanns klausulen redan där, men vi fick dem att lägga till ”för dem tillfredsställande”. Vansinnig eller ej ;) , formuleringen gör ju att det nu är enklare att hänvisa till den biten än innan, då det bara stod ”får banklån”. Vad då ”får banklån”? På hur mycket då? En mille? Tre? Allt borde det ju vara såklart, men det stod inte uttryckligen.

Att ta det till domstol är jag inte ett dugg intresserad av. Utfallet är osäkert och det dödar tid, kraft och plånbok. Förhoppningsvis kan vi enas innan dess. Jag ville försöka bolla med andra och se vad de/ni tycker om de olika bitarna. Nu har jag iaf lite mer kött på benen, även om några frågetecken kanske aldrig riktigt rätas ut.

Fråga jurist här på sajten? Intressant! Ska kika runt. Drog in en fråga till Villaägarna i slutet av förra veckan också. Får se om jag får svar där.

Då husavtalet är färdigt (om än rörigt) tror jag inte jag orkar göra om det. Jag kommer däremot vara mycket noggrann med att se över det nya entreprenadavtalet och jämföra med vad som ingick i det gamla. När jag får siffran på det nya blir det viktigt att jämföra med samma grejer, inte äpplen och päron.
 
hempularen/Villa vista:
Om jag minns rätt fanns klausulen redan där, men vi fick dem att lägga till ”för dem tillfredsställande”. Vansinnig eller ej
[bild]

, formuleringen gör ju att det nu är enklare att hänvisa till den biten än innan, då det bara stod ”får banklån”.

Hehe, jag skrev vansinnig för att jag trodde att leverantören hade den som standardformulering. Mycket bra tillägg! Ang domstol, utfallet borde vara säkert, troligen skulle inte leverantören dra det så långt. (jag ville bara poängtera risken).
 
thomasp skrev:
Om jag minns rätt fanns klausulen redan där, men vi fick dem att lägga till ”för dem tillfredsställande”. Vansinnig eller ej ;) , formuleringen gör ju att det nu är enklare att hänvisa till den biten än innan, då det bara stod ”får banklån”. Vad då ”får banklån”? På hur mycket då? En mille? Tre? Allt borde det ju vara såklart, men det stod inte uttryckligen.
Precis. Banklån för vad? Hela husbygget inklusive den olympic size swimmingpool och den exklusiva japanska trädgården ni tänkt anlägga, eller för själva huspaketet? Det aktuella avtalet gäller ju enbart det senare.
 
Samtidigt måste ju huset uppföras också. Det finns knappast någon jurist som skulle tolka klausulen som att bara gälla lån för huset.

Uppdatering: nu hörde huslev. av sig och har "mer eller mindre lyckats lösa entreprenaden". Jag har dock inte sett något pris än. Det blir isf utländsk arbetskraft (fem snickare) med svenska underleverantörer (platta, el et.c.) med svensk arbetslagschef som är där "nästan varje dag" för ev. frågor. Det låter väl hyfsat lovande tycker jag. Generellt sett bryr jag mig inte vem som snickrar så länge personen gör det bra. Omfattas de av samma garantier och försäkringar, så. Samtidigt gäller det ju att veta att de verkligen gör det. Sedan finns såklart språkförbistringar och annat, men... tja, huvudsaken är ju att jobbet blir riktigt utfört.
 
Se till att skriva kontrakt nu då. Och ta reda på ditt ansvar, om du är byggherre. Lycka till!
 
thomasp skrev:
Samtidigt måste ju huset uppföras också. Det finns knappast någon jurist som skulle tolka klausulen som att bara gälla lån för huset.
Det hade jag inte varit så säker på när man läser om en del tvister :)

Lycka till, hoppas det löser sig nu!
 
kindvall: hah. Nej det är så sant. Byråkrati är opålitligt.

Jag ska maila dem idag och fråga om priset. Det stör mig lite att de (el. rättare sagt säljaren) utgår från att det nu är klart och har återupptagit arbetet med att beställa/bygga moduler, göra ritningar m.m. utan att jag ens svarat. Det kommer jag påtala - de vet ju inte ens om jag kommer godta deras erbjudande utan förutsätter det. Priset de "nästan lyckats med" säger ju mig heller ingenting än. Det innehåller heller inte ngt gräv- eller schaktarbete vilket måste läggas på för att få en korrekt jämförelse (det ingick i förra entr.). Diffar det mycket överväger jag att ta in en egen offert. Då lär det blir mer tjafs men det får de finna sig i i så fall.

Uppdaterar när det händer nåt, till att börja med det nya priset.
 
Hemmakatten
Jag skulle inte bara "rakt av" godta husförsäljarens förslag på entreprenör. Kolla noga upp företaget hur länge det funnits, årsredovisningar, kreditvärdighet, skatte- och/eller kronofogdeskulder mm. Begär dessutom att få en lista på utförda arbeten och kolla upp dessa med kunden.

I värsta fall är företaget en enmans-show som hyr in andra, utländska företagare på timme eller beting och som förmodligen inte ens bor i Sverige. Vid en eventuell reklamation finns ingen ansvarig, företaget konkar och du står med skägget i brelådan.

Jag skulle personligen ta in offerter från lokala firmor. Det man vill man ha är ett gott utfört arbete till bästa möjliga pris, vilket oftast inte är det lägsta priset.
 
  • Gilla
thomasp och 2 till
  • Laddar…
Tänk dig för lite nu också. Billigast är inte alltid bäst, inte ens billigast i slutänden.
 
  • Gilla
jronnblom
  • Laddar…
Hemmakatten:
Googlade lite och det verkar vara en entr. som byggt en del. Liten omsättning, negativt bokslut 2011 men positivt 2012. Han samarbetar tätt med min huslev. sedan tidigare också, så de bör ju i allra högsta grad ha koll på dem - och vilja undvika mer problem. Kollar ev. lite noggrannare om det blir av.
 
Jag får ett intryck av att du verkligen vill ha just detta hus till varje pris?

Det kombinerat med en opålitlig partner slutar nog inte i en lycklig affär.

Mitt råd är att försöka dra sig ur. Tyvärr har jag själv svårt att följa mitt råd om jag är i förälskad i något jag bara måste ha...
 
Njaeae. Alltså, det är väl helt enkelt så att vi kommit väldigt långt, och det skulle bli en hel del merjobb, och kostnader, med att börja om. Dessutom vet jag ju inte säkert att vi kan hoppa av utan krav på ersättning från husleverantören, eller ännu värre, en stämning. Jag vill såklart få det att funka. De har mest strulat med papper och formaliteter. Det är givetvis inte bra, men jag har aldrig fått en uppfattning att de är oärliga eller vill lura oss. Hade det varit så hade de förmodligen drivit en mycket hårdare linje och helt skitit i min irritation och krav. Jag tror de vill lösa problemet och att alla ska bli nöjda. De är nog slarviga eller lite naiva, helt enkelt. Åtminstone vår säljare. Sedan bygger de en del hus och jag har inte hittat någon kund på nätet som varit jättemissnöjd heller. Har hittat en del anmärkningar på småstrul, men inga såna där skrämselhistorier.
Men till varje pris? Absolut inte. Nu vill jag se det nya offertförslaget. Känns det luddigt eller ofördelaktigt kommer vi överväga att ta in egna offerter på entreprenaden och/eller enbart köpa huset från leverantören. Då gäller det dock att vi hittat en bra entreprenör själva, annars kan vi stå där med ett levererat hus i början av vinter, ett byggkreditiv som drar igång men ingen entreprenör, frost när plattan ska gjutas m.m. Det är ju heller ingen höjdare.

Mailade dem idag med tankar, påpekanden, förtydliganden och liknande, så får vi se vad de säger.
 
  • Gilla
jronnblom
  • Laddar…
Lycka till och var försiktig! Låt någon läsa E-avtalet åt dig, ställ frågor här.
 
  • Gilla
thomasp
  • Laddar…
S
Husleverantören har väl antagligen lovat att du får ett visst pris i kontexten att entreprenören utför uppdraget. Jag skulle gissa på att husleverantören "kommer undan".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.