Jag har en grund av lecablock till ett förråd som är byggd på asfalt. Problemet är att det är kantsten 18 cm ifrån, som går upp ca 5 cm. Där i mellan samlas regnvatten när vädret är sådant.... Jag har tänkt att fylla igen det med cement, det borde väl fungera??? Det är en sträcka på 7 m, så det går ju ett par säckar.
Fäster cementen eller är det risk att det spricker efter hand. Asfalten är nylagd sen sommaren.
 
Som sagt. Det lär ju gå åt en del betong. Men jag tror att det håller utmärkt att gjuta på.
 
Om du inte armerar så är det risk för sprickor när marken rör sig.
 
Ok, vad behöver jag göra när jag armerar. Skiktet blir ca 7 cm tjockt,kan jag lägga ett eller två armeringsjärn på botten eller ska de upp en bit?
 
I höjdled lägger du dem i mitten, dvs. 3,5 cm från botten. Lägg dem c:a 5 cm in från kanterna så duger det gott.
 
Ok,låter bra. Finns det någon typ av distanser till detta?
 
Ja, men de tror jag säljs i 100-pack.
Nu är det ju inte Öresundsbron du ska bygga så det är inte så noga :) Skvätt i hälften av betongen, vibba, lägg dit armeringen, skvätt i resten av betongen vibba igen och dra av. Klart!
 
Lysande :wow:. Tackar för hjälpen!
 
Vibba inte för mycket sista gången bara, det är risk att armeringen flyter upp då. Det glömde jag skriva.
 
  • Gilla
Pilla58
  • Laddar…
Kolla på närmsta byggvaruhus, där kan du köpa distanser styckvis.
Annars kör på.
 
  • Gilla
Pilla58 och 1 till
  • Laddar…
Tack tack, cementblandare är bokad,likaså helgen....:).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.