L
Hej.
Då garage taket är på väg att rasa pga att takstolarna har spruckit. Så blir enda lösningen är att riva hela taket. Konstruera nya bättre takstolar och samtidigt höja hela taket 40 cm. Det låter väl som ett lagom projekt till semestern? Garaget är 10 meter långt, och 5 meter brett. Det har platt tak med papp. Det har en fin o djup pol till fåglarna på mitten. Dvs lutningen är inte bra.

Problemet är att bjälkarna ligger på längden och de orkar inte. Det blir som sagt runt 8-10 meter. Långt.

Har lite frågor. Vad ska jag ha för material till taket. 12 mm plywood? Ska man lägga takpappen själv? Och hur gör man? Är det klister på baksidan?
Finns bild på fågelpolen https://dl.dropboxusercontent.com/u/7608903/tak.jpg
 
peternicklas
Jag hade satt ett sadeltak.
 
Kanske sätta takstolarna på 5 meters längden, sen råspont, fixa lite bättre lutning sen papp eller plåttak?

Är det radhusområde?
 
L
Nej inget radhusområde- Så du säger att man ska ha råspont? Jag tror att det bara är plywood nu. Räcker inte det? Blir dyrt annars.
 
Råspont är billigare än plywood
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna
  • Laddar…
Råsponten blir nog det billigaste i detta bygget. Takstolar och papp kommer kosta en del.
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna
  • Laddar…
L
Har bestämt mig för råspont. Jag ska återanvända delar av takstolarna. Men ska hänga dem i en ny kraftig balk som ska gå invändigt i taket på mitten. Dvs den ska gå tvärs över.

Men hur gör jag med det gamla taket? Hur sågar man plywood och takpapp? Tänkte på tigersåg.
Och vad göra med spillet. Går det köra som brännbart på tippen?
Frågan är om man ska spara isoleringen eller köpa ny?

Tänkte anlita en firma till att lägga pappen, så kan de bränna på den. Det håller nog bättre.
 
Jag hade också platt tak och fågelbad på mitt garage tidigare. jag skottade bort stenarna, gjorde nya takstolar som endast var en decimeter högre i mitten ovanpå det gamla taket, och la plyfaskivor och papp ovanpå. Det blev jättebra, syns inte att taket är ändrat, håller att gå på, lätt att fixa.
 
Råsponten bör kosta runt 3500:-
Pappen kostar ca 12 000:- om du tar en firma och gör det riktigt.
Sen kommer kostnaden för takstolarna men där verkar du kunna återanvända en del så det är svårt att säga kostnad.
Tigersåg kommer funka bra att riva med, ta ett demolitionblad i.
 
L
Hmm, det är cc 60, ska man köra råsponten 17 eller 22 mm? Det är ju ett platt tak.

Jag kommer nog skruva sponten. Lämpliga skruvar? Längd?
 
22mm.
 
L
Lite uppdatering. Vad jag har gjort tills nu. Har byggt ett nytt tak av råspont över det gamla taket. Det blev en balk på mitten av garaget, som går tvärsöver. Det är 3st 220 mm och 6 meter långa som jag limmade samman med ett bra lim jag fick tips om. Den balken är ca 5 meter lång. Sedan går det 195mm långa reglar från fronten av garaget till denna balken (8 st). Ca 5,10 meter är de. Och jag ska senare fortsätta från balken bakåt också. ca 4,5 meter även där med 195 mm balkar.

Jag har lagt 20 mm råspont på första delen. - Fråga: Ska man måla råsponten på insidan? Det blir ju 30 cm luft spalt mellan taket och isoleringen. Jag tänkte någon form av lasyr eller så. Allt för att hjälpa träet mot ålder och fukt.

Vad ska jag ha ut mot panelen på framsidan? Det är nu någon form av asfaltboard, bakom där. Kan jag sätta 12 mm plywood och sedan vindpapp på den?
 
Redigerat:
L
Nu är delar av råsponten helt blöt. Och den har blivit lite vågig. Kan jag lägga underlagspapp på detta och det torkar?
 
Redigerat:
Man brukar ju vilja täcka råsponten direkt, just för att den inte ska börja röra sig så där.

Helst ska den nog torka ordentligt innan du lägger på papp nu...
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna
  • Laddar…
L
Jag åkte och köpte byggplast och plastade in allt ett extra lager före stormen och han precis bli klar med det mellan skurarna. Nu verkar det helt tätt. Det finns vissa fläckar av råsponten som är blöta och kanten mot huset är det extra blött. Har även införskaffat underlagspapp, som man tydligen ska spika den, har även en remsa som det är klister på.
Nu när hela taket är spontat så kan jag börja nerifrån. En gubbe sa att man ska spika i klisterremsan och sen täcka den med nästa lager. Men enligt tillverkaren ska man spika igenom både övre och undre lager samt täcka med klister.
Jag köpte även klister. Ska jag klistra mellan pappen och råsponten? Eller räcker det med att spika med pappspik?
Har även lite problem med trekantslisten. Man ska dra underlagspappen över denna trekantslist. Och jag vet inte hur långt in från kanten denna listen ska monteras. Får måtta lite med den gamla plåten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.