Hej!

Vi bygger är mitt uppe i bygget av ett fritidshus (i egen regi). Köket är på väg och jag håller på att köpa vitvaror lite här och där. Jag har siktat in mig på en vägghängd Siemens köksfläkt. Problemet är att fläkten kommer att möta taket som har en lutning på ca 6 grader. Hur löser man installationen på bästa sätt. Får man anlita en plåtslagare som anpassar fläktkåpan eller vad gäller? Siemens har ingen måttbeställning vad jag kan förstå. Se skiss
fläkt mot snedtak_skiss.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den yttre kåpan som är som ett fyrkantigt rör, dvs det som är ovanför själva fläkten brukar vara gjort av två rör som passar i varandra. På så vis blir det flexibelt för olika takhöjder genom att man kan skuva isär och ihop röret.
Dvs, den övre delen bör helt enkelt gå att kapa snett i samma vinkel som ditt tak lutar.

Vi gjorde liknande med vår frihängande fläkt som hamnade typ 1/4 in i en synlig takbjälke. Då sågade jag helt enkelt ut lite av kåpan med en tunn skiva till vinkelslipen. Inuti själva kåpan är sedan en flexibel slang som kopplas ihop med ventilationsröret som kommer ner från taket.

En annan variant om du inte vill eller kan såga i kåpan kan ju vara att göra någon form av list runt om. Så att du döljer glipan som blir i den ändan som har den högsta takhöjden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.