Jag måste hålla med Jarpan här...

EFter att fört många diskutioner med olika försäljare så tycker jag att de oftast tar det som en förolämpning om vill kolla deras uppgifter..

Oftast får man också knapphändig information, och man ombeds lita på dom för dom har varit i branchen i 20 år, och dom vet minsann hur man bygger ett hus...

Så dom utnämner fatikst sig själva till experter, och då får man faktiskt kräva en hel del av dom...

Men tyvärr är det väl så över lag med säljare, i alla brancher, att det är de som är duktiga på att sälja, och inte de som kan sin vara som lever längst och känar bäst...
 
Har inte påstått att vi kunder skall vara experterna men är det inte lite naivt att lita blint på säljaren.

Som strixx säger så har säljaren, oavsett branch, ett rykte om att snacka mer än förståndet. Det är inget nytt utan har varit så i 100-tals år, om inte 1000-tals. När man då är i begrepp att göra sin största affär i livet lita på säljaren som utger sig för att vara expert är väl lite märkligt, eller?

Nu går väl Jarppan i taket och tycker att jag är en idiot, och fler med honom. Det må så vara och ingen vet alla fakta runt just hans, och kanske andras, specifika avtal. Jag startade denna tråd för att på nått sätt belysa en viss orimlighet i mångas aggerande.

Surfa runt på forumet och läs inlägg som "köpa kök i Polen", "Svart eller vit snickare" mm mm mm. Exemplen är många där jag tycker mig se ett sånt bakvänt tänkande att man blir mörkrädd.
Folk överväger på allvar att anlita svart arbetskraft, andra vill välja bort allt material för att de tror sig spara 50.000:- osv osv. När det sedan skiter sig är det alla andra som är "bovar"
I husbranschen, liksom andra branscher, finns lycksökare och bedragare, inget snack om saken. Men man värjer sig inte från dessa genom att som lekman lita blint på 1 uppgiftslämnare. Att sedan ge sig in och peta i material, kontrakt mm mm utan att besitta mycket goda kunskaper är som att be om problem.

Bestäm tex vilken kvalitetsansvarig du skall använda dig av innan du skriver avtal. Bolla sedan markarbeten mm med denna innan du väljer vem som du skall gå in i affären med!

/Experten
 
experten skrev:
Har inte påstått att vi kunder skall vara experterna men är det inte lite naivt att lita blint på säljaren.

Som strixx säger så har säljaren, oavsett branch, ett rykte om att snacka mer än förståndet. Det är inget nytt utan har varit så i 100-tals år, om inte 1000-tals. När man då är i begrepp att göra sin största affär i livet lita på säljaren som utger sig för att vara expert är väl lite märkligt, eller?

Nu går väl Jarppan i taket och tycker att jag är en idiot, och fler med honom. Det må så vara och ingen vet alla fakta runt just hans, och kanske andras, specifika avtal. Jag startade denna tråd för att på nått sätt belysa en viss orimlighet i mångas aggerande.

Surfa runt på forumet och läs inlägg som "köpa kök  i Polen", "Svart eller vit snickare" mm mm mm. Exemplen är många där jag tycker mig se ett sånt bakvänt tänkande att man blir mörkrädd.
Folk överväger på allvar att anlita svart arbetskraft, andra vill välja bort allt material för att de tror sig spara 50.000:- osv osv. När det sedan skiter sig är det alla andra som är "bovar"
I husbranschen, liksom andra branscher, finns lycksökare och bedragare, inget snack om saken. Men man värjer sig inte från dessa genom att som lekman lita blint på 1 uppgiftslämnare. Att sedan ge sig in och peta i material, kontrakt mm mm utan att besitta mycket goda kunskaper är som att be om problem.

Bestäm tex vilken kvalitetsansvarig du skall använda dig av innan du skriver avtal. Bolla sedan markarbeten mm med denna innan du väljer vem som du skall gå in i affären med!

/Experten
;) Ingen fara ;D
Men man blir som du själv säger lite "mörkrädd" av vissa påståenden ;D ;D
 
Surfa runt på forumet och läs inlägg som "köpa kök i Polen", "Svart eller vit snickare" mm mm mm. Exemplen är många där jag tycker mig se ett sånt bakvänt tänkande att man blir mörkrädd.
Folk överväger på allvar att anlita svart arbetskraft, andra vill välja bort allt material för att de tror sig spara 50.000:- osv osv. När det sedan skiter sig är det alla andra som är "bovar"
Hej Experten,
Nu börjar jag ana en sån där hantverkarrädsla för utländsk konkurrens igen. Jag har just läst tråden Köpa kök i Polen och ser inget konstigt med det. Att man lagligen väljer att köpa material i andra billigare EU-länder är väl inget bakvänt tänkande. Jag skulle säga att det snarare är progressivt. Du anser väl inte att materialet i Polen är sämre än i Sverige? Jag anser att utbudet i Polen spöar Sverige utan problem. Sätter man jämförelsen kvalitet i förhållande till pris så blir det ännu högre poäng.

mvh
David
 
Davit och stj7005.........Har aldrig påstått att det är ett brott att köpa material varhelst i världen. Har heller inga som helst problem med utländska arbetare. Den som besitter kunskapen kan säkert göra sig pengar på att använda sig av sin kunskap. Fri konkurrens är en grundpelare och för att utveckling skall gå framåt krävs nya och ibland djärva tag. Ibland går det inte, ibland funkar det riktigt bra med nya djärva tag!

Men låt mig göra några reflektioner:

Detta forum behandlar byggandets snårskog. Utan att sticka ut hakan allt för långt torde vi nog vara överens om att merparten av de som figurerar här, och ute på villabyggarmarknaden är långt ifrån insatta i byggprocessens problematik. Några har garanterat kunskapen, några kanske skaffar sig den andra tror sig veta hur det ska gå till.
Den som inte har kunskapen, eller tror sig ha den, gör sig själv en stor björntjänst genom att börja "trixa" med kontraktsformuleringar, upphandlingar, materialinköp, projektering mm mm. Det jag tycker mig se är just en skara människor som just gör detta, "trixar", för att när det skiter sig skylla på oseriösa entreprenörer och leverantörer.

Lek med tanken att Nisse vill köpa en Volvo. Nisse tycker dock att stolarna i SAAB är skönare, fälgarna till Audi billigare och Turbo aggregatet till BMW mycket vassare. Därför ska han fixa det själv. När Nisse inte får till stolarna och turbo aggregatet haverera tycker han att det är Volvos fel och ringer till Sverker i Umeå. Sverker gör genast ett program om detta och Volvo är den stora boven..........

Nu skulle självfallet aldrig Volvo tillåta att detta hände men en del husleverantörer tillåter sina kunder att göra på detta sättet. Är det någon som är förvånad att det går åt helvete?
När man bygger sitt hus är det ofta en dröm man ska förverkliga. Till skillnad från Volvon som finns att provköra så är just ditt hus en skiss på ett papper. Denna dröm tar dessutom upp till 1år innan den uppenbarar sig i sin fulla blom. Det är därför ingen psykologisk nyhet att drömmen i huvudet har fått mer och mer rosa skimmer över sig under den långa väntetiden. När dagen D är där är det inte mycket som behövs för att det rosa skimmret skall bytas till svarta tunga moln. Frågan är ibland om det är förväntningen eller det levererade som det är fel på?

Det är ingen enkel produkt som huslevarantörer vill leverera till oss. Vi kunder gör det dessutom svårare när vi vill ha det på ett speciellt sätt. Många människor är inblandade i projektet och det vet vi alla att människor gör fel. Jag tycker därför lekmannen gör klokt i att inte "trixa" utan välja sin leverantör med omsorg och i och med valet leva med några "kompromisser". Det viktigaste i slutänden måste vara det färdiga resultatet, att det blev bra. Har allt blivit bra och du är nöjd är prislappen inte det viktigaste längre!

Att det sedan finns oseriösa leverantörer, entreprenörer, projektörer, säljare, köpare, grannar och bekanta gör inte ditt beslut lättare.

Men återigen, ett problemfritt bygges grundstenar:
1. Välj dina partners med omsorg
2. Saknar du kompetens, anlita hjälp
3. När du valt din leverantör, acceptera deras leveransinnehåll
4. Ha en possitiv grundsyn på eventuella problem

Jag är i alla fall övertygad om att om man följer detta får man ett projekt som flyter på bra, blir färdigt i tid och som du är nöjd med utan att du drabbats av negativa överaskningar!

De oseriösa skall jagas dom drabbade ersättas. Har man drabbats av en oseriös partner ökar dina chanser till ersättning avsevärt om du följt ovanstående.
Kalla mig naiv!? men det är min klara uppfattning :)

/Experten

 
Jarppan skrev:
;D
Ja man kan ju inte mer än bara garva åt denna rad.

Självklart så kontrollerar man så mycket man kan.

Men från vilken sekund blir VI kunder "Experter" på husbyggande?
Skratta på du Jappan, men hade du läst hela inlägget hade du sett att jag skrev att vi kunder inte heller är expterter utan att vi borde kontrollera våra säljares kalkyler med människor som ska vara experter.
Exempelvis markberedningskalkyler kollas med markberedare, värmeberäkningar på huset kontrolleras med de som kan sådant o.s.v.
Jag skrev att som bygghere har vi ett krav att kontrollera saker och inte lita blint på säljare som trots allt bara är säljare.

När man köper en bil av en säljare förväntar man sig halvt om halvt att bli lurad för han är ja, just det säljare.
Vi förväntar oss inte att en bilsäljare kan allt om hur bilens förbärnningsmotor fungerar in i minsta detalj, att han kan svara på reparationskonstnaden på öret om den innersta skruven från höger längst inne i motorn behöver bytas ut, eller att säljaren kan ange fördelarna med vissa olika märken av vintedäck i minsta detalj.
Men när vi köper hus så tror vi helt plötsligt att dessa säljare är någon form av experter på allt från värmepannor till markarbeten.
Är inte det lite märkligt ???

Jag tror fortfarande att mångas problem skulle bli mindre om fler insåg att säljarna är säljare och inte allsmäktiga experter. Så är det i andra brancsher och så är det också i husbranschen.

Även om säljarna blir sura över att man vill kolla deras uppgifter med fler personer behöver du som kund inte låta dig skrämmas eller bli upprörd av det. De får de helt enkelt tåla. Du kontrollerar säkert säljarnas uppgifter när du köper andra saker? Varför då inte med ett hus?
Om kemin inte är rätt med en säljare så behöver man inte handla av honom, och för mig skulle aldrig kemin bli rätt med en säljare som blir arg för att jag kollar hans uppgifter med flera personer. Då skulle det inte bli någon affär helt enkelt. Samma sak med övriga entreprenörer. Kemin måste stämma och man måste kunna diskutera saker med dem på ett vettigt sätt, även priser och kalkyler. Kan man inte de så anlita dem helt enkelt inte. Även om man går på husföretagets rekommendationer av entreprenör så bör man träffa dem innan för ett samtal om vad man förväntar sig av varandra. Då blir allt enklare senare i processen inbillar jag mig. De flesta människor är resonabla om man bara tar allt i lugn miljö och resonerar lugnt och sansat.

 
experten skrev:
Men återigen, ett problemfritt bygges grundstenar:
1. Välj dina partners med omsorg
2. Saknar du kompetens, anlita hjälp
3. När du valt din leverantör, acceptera deras         leveransinnehåll
4. Ha en possitiv grundsyn på eventuella problem

Jag är i alla fall övertygad om att om man följer detta får man ett projekt som flyter på bra, blir färdigt i tid och som du är nöjd med utan att du drabbats av negativa överaskningar!

De oseriösa skall jagas dom drabbade ersättas. Har man drabbats av en oseriös partner ökar dina chanser till ersättning avsevärt om du följt ovanstående.
Kalla mig naiv!? men det är min klara uppfattning :)

/Experten
Jag bara måste få instämma i att detta är som Peter Harrysson brukar säga OTROOOOOOLIGT klokt. ;D
 
Det finns stora skillnader mellan husköp och andra kapitalvaror. För de allra flesta av oss är husaffären den i särklass dyraste. I många fall finns inte utrymme för en prisökning på upp emot 25% efter kontraktsskrivandet.

Jag håller med om att ett stort ansvar ligger på köparen och jag håller i princip med om Expertens 4 punkter för att öka chansen till ett lyckat husköp.

Jämförelser med andra inköp som vi konsumenter gör blir allt som oftast krystade. Att t ex välja SAAB-stolar till en Volvo är inte möjligt på annat sätt än att du själv gör det efter leverans.

Idag är trenden given, husen blir allt dyrare och antalet kataloghus färre. De flesta husleverantörer ser sina huskataloger som idéskisser och mer eller mindre uppmanar oss att göra förändringar. Det finns givetvis undantag från denna trend.

Grundproblemet som jag ser det är att många säljare utger sig för att vara experter på allt från markarbete till kabel-tv. Därför bör man kunna kräva att Expertens punkter även gällde säljaren/husleverantören.

1. Vårda dina kunder med omsorg
2. Saknar du kompetens, anlita hjälp
3. När sålt ett hus, stå för leveransinnehållet
4. Ha en possitiv grundsyn på eventuella problem

/s
 
stj7005 skrev:
Därför bör man kunna kräva att Expertens punkter även gällde säljaren/husleverantören.

1. Vårda dina kunder med omsorg
2. Saknar du kompetens, anlita hjälp
3. När sålt ett hus, stå för leveransinnehållet
4. Ha en possitiv grundsyn på eventuella problem

/s
Sådana säljare finns faktiskt, vi har hittat en.
Om man söker finns de! ;D
 
HusKatten skrev:
Sådana säljare finns faktiskt, vi har hittat en.
Om man söker finns de! ;D
Jag hoppas att vår är en sådan :surprised:

/s
 
HusKatten skrev:
Skratta på du Jappan, men hade du läst hela inlägget hade du sett att jag skrev att vi kunder inte heller är expterter utan att vi borde kontrollera våra säljares kalkyler med människor som ska vara experter.
Exempelvis markberedningskalkyler kollas med markberedare, värmeberäkningar på huset kontrolleras med de som kan sådant o.s.v.
Jag skrev att som bygghere har vi ett krav att kontrollera saker och inte lita blint på säljare som trots allt bara är säljare.
Jag läste hela inlägget. ;D
Jag skrattar faktiskt fortfarande, pga av att du vet ju inte riktigt hela storyn i mitt fall men den är faktiskt väldigt märklig nu när allt kommit till ytan.

Nå väl, jag kan väl säga så här. Igår ringde Ingemar Ekdahl (STR) mig pga att jag anmält våran säljare till etiska rådet i STR, och det finns många punkter som våran säljare har andledning att försöka förklara sig för.

Dom punkterna kan jag inte diskutera på ett forum.

What ever, så jobbar jag själv som biltekniker (Audi & VW) och jämförelsen med bilarna var riktigt roande. ;D
 
Jarppan skrev:
Jag läste hela inlägget. ;D
Jag skrattar faktiskt fortfarande, pga av att du vet ju inte riktigt hela storyn i mitt fall men den är faktiskt väldigt märklig nu när allt kommit till ytan.

Nå väl, jag kan väl säga så här. Igår ringde Ingemar Ekdahl (STR) mig pga att jag anmält våran säljare till etiska rådet i STR, och det finns många punkter som våran säljare har andledning att försöka förklara sig för.

Dom punkterna kan jag inte diskutera på ett forum.

What ever, så jobbar jag själv som biltekniker (Audi & VW) och jämförelsen med bilarna var riktigt roande.  ;D
Men Jarppan, allt här i världen handlar faktiskt inte om dig och ditt husfall ;)
Om det jag skrivit kan tolkas så så ber jag om ursäkt.
Detta är ett allmänt inlägg om människor i allmänhet, inte om ditt hus specifikt alls! Mitt konstaterande bygger på många olika inlägg jag läst genom flera månader och sedan har jag dragit min briljanta slutsats ;)

Hur som helt WW är bra bilar, har en Goffe och en Audi och vi är supernöjda med båda.
 
HusKatten skrev:
Men Jarppan, allt här i världen handlar faktiskt inte om dig och ditt husfall ;)
Om det jag skrivit kan tolkas så så ber jag om ursäkt.
Detta är ett allmänt inlägg om människor i allmänhet, inte om ditt hus specifikt alls! Mitt konstaterande bygger på många olika inlägg jag läst genom flera månader och sedan har jag dragit min briljanta slutsats  ;)

Hur som helt WW är bra bilar, har en Goffe och en Audi och vi är supernöjda med båda.
Nej det är ju inte så jag menar heller, men jag la bara vårat fall som ett Exempel för det är ju den som jag kan relatera till närmast.

Nu kan väl jag som EXPERT i bil ämnet få ge dig en glidning ;) VW inte WW. ;)
 
Jarppan skrev:
Nej det är ju inte så jag menar heller, men jag la bara vårat fall som ett Exempel för det är ju den som jag kan relatera till närmast.

Nu kan väl jag som EXPERT i bil ämnet få ge dig en glidning ;) VW inte WW. ;)
Självklart, jag böjer mig direkt för bilexperter.
Själv är jag kattexpert ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.