Hej på er.
När vi köpt vårt hus för ett och ett halvt år sedan fungerade golvvärmen i gillestugan dåligt. Marmorgolv.
Det var varm på vissa ställen och kallt på andra. Säljaren påstod att det var pga att det var en storslinga bara och han kyla ned på väg tillbaka till pannan.
När vi flyttade in fungerade inte värmen i sovrummen och inte heller i gillestugan.
Fick tips att lufta systemet som jag gjorde men sedan upptäckte jag att systemet hade inget tryck.
Kontaktade säljaren och mäklaren och säljaren sa att det fungerade för dem.
Mäklaren kunde inte göra något. mmm
Ord mot ord.

En rörmockare kom ut och bytt tryckkället och tryckventilen med inget resultat.
Han hade inte utrustning att trycksätta systemet och kolla efter läckage.
Försäkringsbolaget kunde inte hjälpa tills en fackman hade utvärderade situationen.
Då var det october och började bli kallt. Fick inte tag på en som kunde hjälpa oss. (Bor in a liten ort)
Nödringde en rörmockare att dra om några nya rör till sovrummen så vi fick värme. (Fungerade bra)

Nu har vi värme i huset men fortfarande inget golvvärme i gillestugan.
Är det något jag kan få ersättning för?
Försäkringsbolag, säljaren?
Jag tror inte det kan räknas som dolda fel?
Eller var det bara otur och vi ska svälja forlusten?

Tacksam för tips och råd! :)

MVH
Cris
 
peternicklas
För att kunna hjälpa dig så måste du komma med mer info.
Hur många slingor finns det i systemet?
Vilken typ av styrning är det på slingorna?
Hur ser värmesystemet ut i övrigt?
Vilken diameter har slingorna?
Vem har installerat golvvärmen?
 
Vad menar du med "inget resultat", gick det fortfarande inte att få upp trycket alls, eller sjönk det snabbt igen, eller blev det tryck, men ingen värme i sovrummet?

Kan du berätta lite mer om vad rörmockaren gjorde som drog nya rör till sovrummet, fanns där ett identifierat problem? Eller drog ni bara rör från en fungerande radiator?

När det gäller golvvärme så kan det vara känsligt för luft i slingan. Det hindrar flödet. Vattnet väljer en annan slinga att gå i. När man nyinstallerar golvvärme så spolar man igenom varje slinga med fullt flöde i typ en halvtimme, för att få ut all luft. Har du fått in luft så kan det vara svårt att få bort. Om du hittar luftventilen som bör finnas till golvvärmen, så kan du prova att stänga ventiler till alla andra radiatorer och ev. annan golvvärme, så att allt flöde tvingas till de felande slingorna, öppna luftventilen med jämna mellanrum för att släppa ut ev. luft. Det är inte lika effektivt som att spola med fullt flöde från en kran. Så OM du hittar någon luft alls så bör du sedan fortsätta i flera timmar, med denna avluftning. Alltså något i stil med att när du får släppa ut någon luft så kör du i minst en halvtimme till tills du inte hittar någon mer luft.
 
Jah,
En slinga tror jag (golvet ca. 40m2), gammalt system.
2 st stålrör gå ned under golvet från pannrummet. Var kopplade till bergvärmepumpen innan vi gjorde om för att få värme i sovrummen. Nu är de rören avkappta.
Styrning? En givare i gillestugan som styr pumpen. Inga traditionella brygga med massa plaströr som gå ned i golvet med någon slags reducerare.
Storlek på rören är ca.50mm ID som gå ned under golvet.
Ingen koll på vem som har satt in golvvärmen.
 
Vad gäller ev. ersättningar.

Dolda fel: Troligen inte, men man behöver veta vad som faktiskt är fel för att uttala sig. Det faktum att du observerade ojämn värme i gillestugan skulle troligen innebär att du borde gjort en fördjupad undersökning av gillestugan, Och ev. av hela värmesystemet. Så det lilla "problemet" kan ensamt göra att säljaren klarar sig från i stort sett vilka fel som helst på värmesystemet. Nu hade som sagt troligen inte blivit ett dolt fel ändå.

DIn husförsäkring: Där bör finnas ett moment som heter något i stil med maskinskada. Den skall ersätta för fel i installationer. Den täcker inte vanliga förslitningsfel, typ sönderrostade rör, däremot kan man då få ersättning för vattenskadan som uppstår, men inte själva röret. Men den skall ersätta om ex. en golvvärmeshunt (har en extra cirkulationspump) är trasig.

Den försäkringen kan ersätta om det uppstått ett funktionsfel på värmen. Jag är lite förvånad att bolaget inte går med på att komma ut och utreda vad som är fel. Har dock ingen egen erfarenhet av hur de hanterar det förs. momentet. Men vid ex. en vattenskada så skickar seriösa bolag i princip alltid ut en skadereglerare, även om det förefaller osannolikt att den skulle vara ersättningsbar.

Appropå shunt, kolla om du har en golvvärmeshunt, och att cirk. pumpen i så fall fungerar.
 
Är det rören till golvvärmen som är kapade?
 
hempularen skrev:
Vad menar du med "inget resultat", gick det fortfarande inte att få upp trycket alls, eller sjönk det snabbt igen, eller blev det tryck, men ingen värme i sovrummet?

Ja, det stämmer, inget tryck, man fyllde på systemet och trycket sjönk snabbt.

Kan du berätta lite mer om vad rörmockaren gjorde som drog nya rör till sovrummet, fanns där ett identifierat problem? Eller drog ni bara rör från en fungerande radiator?

Han kappade rören till golvet och sovrummen, borrade nya hål i golvet, satt upp nya element och kopplade in rören till värmepumpen.

När det gäller golvvärme så kan det vara känsligt för luft i slingan. Det hindrar flödet. Vattnet väljer en annan slinga att gå i. När man nyinstallerar golvvärme så spolar man igenom varje slinga med fullt flöde i typ en halvtimme, för att få ut all luft. Har du fått in luft så kan det vara svårt att få bort. Om du hittar luftventilen som bör finnas till golvvärmen, så kan du prova att stänga ventiler till alla andra radiatorer och ev. annan golvvärme, så att allt flöde tvingas till de felande slingorna, öppna luftventilen med jämna mellanrum för att släppa ut ev. luft. Det är inte lika effektivt som att spola med fullt flöde från en kran. Så OM du hittar någon luft alls så bör du sedan fortsätta i flera timmar, med denna avluftning. Alltså något i stil med att när du får släppa ut någon luft så kör du i minst en halvtimme till tills du inte hittar någon mer luft.
/Cris

 
Så att i nuläget är golvvärmerören helt bortkopplade, då är det ju inte läge att köra med luftning osv.

Fattar jag rätt att ni har i princip dragit nya rör till alla radiatorer, nu återstår bara golvvärmen i gillestugan att åtgärda?

I så fall borde första åtgärden vara att få den provtryckt, även då bör man lufta slingan ordentligt, en luftbubbla ger lätt en falsk indikering om läcka. Är den tät så är det väl bara att koppla in den igen.

Ev. kan man sätta en shuntgrupp för den, det kan ge en jämnare temperatur. Shuntgruppen har en cirk. pump, man pumpar runt vattnet i slingan, och tillför samtidigt lite nytt varmt vatten, från huvudkretsen för huset till shunten hela tiden. Det gör att själva slingan får väldigt högt flöde, och jämnare vattentemperatur mellan ändarna.
 
Det går ju att trycktesta golvvärmen med hjälp av luft också så slipper man slabba med vatten.
 
Tack så mycket för era svar. (y)
Tryckprova måste vi göra.
Ni tror inte att jag kan få något ersättning från säljaren eller har jag haft otur bara med timing?
 
O
Jag tror att dolt fel känns väldigt svårt att få... eftersom det finns tecken på att det strulade redan innan...
Det brukar göra undersökningsplikten desto större
 
Rent tekniskt skulle det kanske eventuellt möjligen vara fråga om ett dolt fel, men troligen inte. Ett problem är att du nu inte har fått reda på vad som var fel med rören till sovrummen, ni har bara bytt ut dem. OM säljaren skulle bli ersättningsskyldig för det felet så kan han komma med i princip vilket förslag som helst utom möjligen luftning, för det hade ni ju provat. Bevisbördan ligger på dig.

Så säljaren skulle kunna komma undan med att gå med på att betala för 30 min. rörmockartid, nedskrivet med 60års åldersavdrag (eller hur gammalt nu huset är). Nu skulle det nog inte gå ens så långt, iom. undersökningsplikten.

Men du kan ju alltid ställa ett krav, med lite tur så betalar säljaren ex. 20%, då skall du se dig som vinnare.
 
Tack så mycket för alla inlägg!
Jag tror jag ska ta hit en rörmockare som kan hjälpa mig att trycksätta golvvärme slingarna. Se om vi kan komma fram till något.
Vi hörs nästa gång!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.