Har ett lite speciellt problem, vi har grävd brunn ca 6 meter djup och ett vatten som inte luktar illa alls men är aggressivt/surt och fräter hål på kopparledningarna.

Så långt inget konstigt.

För en tid sedan så kom jag över ett Göingefilter kombi 50 och en rostfri hydrofortank till en billig peng, efter att jag installerat dessa (utan att göra ren dem:surprised: ) så luktade vattnet ve och fan och hans moster eller skit på ren svenska. Plockade isär ALLTING och gjorde rent med högtryckstvätt hos grannen, filtret och hydrotanken är nu skinande rena invändigt sånär som på lite bruna beläggningar.

Plockade ihop alltihopa med den tanken att nu borde lukten vara borta.
Men nä, har spolat säkert 500 liter och lukten är kvar??

Till saken hör att den filtermassa som var kvar i filtret antagligen var för för höga järnhalter.

Har det blivit någon kemisk förening som jag inte fattar eller vad är detta??
 
Gör rent ordentligt och fyll på med ny massa. Hur lågt pH har du?
 
Det är mycket riktigt ett järn/mangan filter till väldigt höga metalltal.
Lite överkurs för bara lågt pH, har du inget järn i vattnet skulle jag rek. Att du bygger om det till ett uppströms filter.
Ta bort syreaktivatorn och fyll den med sand och pH-massa.

Har du tagit en analys på vattnet?
Höga bakterietal och järn/manganoxid kan ibland bilda ammonium vilket gör att vattnet luktar fruktansvärt. Det kan även ombildas till nitrat eller nitrit. Nitrit är inte nyttig.
 
Jag har verkligen börjat i fel ände, jag vet. Vattenprov skall tas, och utifrån det så ska jag beställa passande filtermassor, en ev ombyggnad av filtret finns i tanken absolut om det är nödvändigt

Dock så luktar det skit än, hur får jag bort detta, det fanns ju inte innan?
 
Om du kopplar förbi filtret (om det går) luktar vattnet fortfarande?
Risken är att du har fått en bakterietillväxt antingen i filtret eller i brunnen.
Ta en analys på vattnet, alt. Klorera brunnen (dosering finns på flaskan) och spola i alla kranar tills du känner klorlukt (även varmvattnet). Låt stå i 24tim. Sen spolar du i alla kranar till lukten är borta.
Du ska inte använda den gamla massan då risken är väldigt stor att du får järnbakterier, dom byts ofta av en anledning och dessa filter kräver ofta en årlig service där allt plockas isär och görs rent. Dessa filter arbetar med den största partikeln inom vattenrening järnoxid (det blir som nyponsoppa i dom). Vilket kräver stort underhåll (vilket du säkert märkt om du har haft isär dom). 😄
 
Vattnet från brunnen luktar inte något (jag har varit ner i den och hämtat upp lite vatten och luktat) tror du att det räcker med att klorera filtret? Det är väl ändå därifrån allt började?

Jag har även pratat med Gysinge och de var inne på samma tanke. Just klorering av vattnet var inget som de nämnde, men det känns som en vettig idé.
 
Vattnet från brunnen luktar inte något (jag har varit ner i den och hämtat upp lite vatten och luktat) tror du att det räcker med att klorera filtret? Det är väl ändå därifrån allt började?

Jag har även pratat med Gysinge och de var inne på samma tanke. Just klorering av vattnet var inget som de nämnde, men det känns som en vettig idé.
 
Du måste byta massan ändå.
Klor gör att järnet fäller ut i vattnet och kommer inte göra att din massa blir renare, snarare tvärtom.

Du kan sälja Göingefiltret och köpa en begagnad standard tub för nån tusenlapp så slipper du lägga ut så mycket på massan. Det är onödigt stort om du bara har lågt pH. Bara en tanke.
 
Den gamla massan är bortsköljd i och med att jag gjorde rent allt, jag gjorde slag i saken och klorerade både brunnen och det tomma filtret. Dock så tog jag ett vatten prov i från brunnen innan.
Vi får se hur det går, uppdatering kommer.
 
Kloreringen fungerade utmärkt, vattnets vidriga lukt försvann på en gång och efter en vecka så var vattnet som vanligt igen.

Nu till vattenprovets resultat, det visade ett pH-värde på 6,7 en manganhalt på 0,5 mg/l, en kopparhalt på 0,29 mg/l samt en fluoridhalt på 0,41 mg/l (för lågt för kariesförebyggande effekt).

Ett önskvärt pH-värde bör ligga på 7-9, ett bra manganvärde bör inte överstiga 0,3 mg/l, den förhöjda kopparhalten kommer från ledningarna som påverkats av pH-halten.

Alltså; högre pH-värde, lägre mangan-halt och högre fluorid-halt är det som jag behöver, vad ska jag göra?
Byta filter, bygga om filtret, eller använda det som jag har? samt vilken massa bör jag ha till ett sådant här vatten?
 
Använd det du har, öka upp mängden pH-massa så ska det inte vara nått problem. Ju längre kontakt tid desto högre pH värde. Sen cirkuleras vattnet vilket gör att pH ökar varje cirkulering.

Vilket ammoniumtal hade du?
 
Ammonium 0,23 mg/l, samt Ammonium-nitrogen 0,18 mg/l
 
Höga bakterietal och järn/mangan oxid kan ammonium som ger en väldigt obehaglig lukt redan vid 0,5.
Det var troligen det som hände då du ligger högt på ammonium (inget du behöver vara orolig för dock).
Ammonium kan även övergå i nitrat och nitrit och tvärtom. Nitrat kan också tyda på åkerbruk. Vid 0,5 i Nitrat är vattnet oftast påverkat av åkerbruk, otjänligt vid 50.
Bara att fylla upp filtret och ta ett glas vatten (eller en öl). 😄
 
Ok vart bör jag vända mig för att få en vettig (läs prisvärd också) filtermassa?
Tips mottages tacksamt!
 
ullberg
hackatall skrev:
Ok vart bör jag vända mig för att få en vettig (läs prisvärd också) filtermassa?
Tips mottages tacksamt!
Nu uppstår tyvärr ett problem. Det är inte tillåtet i forumreglerna att be dig googla (så jag gör inte det). De som kanske råkar jobba med just detta (och därmed kanske vet allra bäst) får knappt ge dig råd då de riskerar att bli avstängda (de får definitivt inte tipsa om sitt eget företag, och knappt ens andra).

Vi övriga "filteranvändare" då? Ja vi har väl typiskt erfarenhet av max ett vattenfilter (själv råkar jag har erfarenhet av två) kan säga att vi är nöjda med just den leverantören, men sällan ge en bra branschöversikt.

Jag hade inte exakt samma problem som du, så om de jag använt är experter även på dina problem låter jag vara osagt, men jag har fått bra hjälp av såväl BraVatten (södra sverige någonstans) som Brava vattenrening lite mer på mina breddgrader.

Om du känner att det är något märkligt (eller helt rätt) med de regler som hindrar viss informationsspridning kan du alltid ta upp det i exv. denna tråd: http://www.byggahus.se/forum/inform...tillata-att-foretag-diskuterar-i-forumet.html

/U
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.