Tjena!

Nybliven husägare och hemmafixare här.

Jag ska dränera om huset med Isodrän ( ett företag ska göra detta ) till våren när kälen släpper och därefter renovera källaren. Min fråga är nu om jag under vintern ska slita ut alla trädetaljer i källaren ( golv, väggar och tak i vissa rum ) och köra igång med avfuktningen redan nu eller ska jag dränera om först och därefter starta med utrivningen och avfuktningen.

Trät har legat sedan 70 talet...

Mvh: Henke
 
Ghost79 skrev:
Tjena!

Nybliven husägare och hemmafixare här.

Jag ska dränera om huset med Isodrän ( ett företag ska göra detta ) till våren när kälen släpper och därefter renovera källaren. Min fråga är nu om jag under vintern ska slita ut alla trädetaljer i källaren ( golv, väggar och tak i vissa rum ) och köra igång med avfuktningen redan nu eller ska jag dränera om först och därefter starta med utrivningen och avfuktningen.

Trät har legat sedan 70 talet...

Mvh: Henke
Har ni ingen användning för källaren nu är det lika bra att börja riva nu så har ni det skitjobbet klart
 
  • Gilla
MTech och 1 till
  • Laddar…
Ja lika bra att få ut det så fort som möjligt så fukt får torka ut och konstiga lukter försvinna!
 
Då gör vi så. Förmodar att det är lika bra tt börja avfukta direkt också?
 
Avfukta skadar aldrig, men har ni mycket tillskjutande fukt lär ju avfuktaren gå en hel del. Testa och följ upp.
 
EndZone skrev:
Avfukta skadar aldrig, men har ni mycket tillskjutande fukt lär ju avfuktaren gå en hel del. Testa och följ upp.
Koncentera dig på att tvätta bort möglet ist... De där mögelsporerna är inte speciellt bra för en
 
Riv ur och se hur det ser ut först...efter det tar du ställning vad som blir nästa steg.....
 
noone70 skrev:
Koncentera dig på att tvätta bort möglet ist... De där mögelsporerna är inte speciellt bra för en
Visste inte att det fanns mögel?
 
trä + fukt under 40år... jag kanske drar lite förhastade slutsatser, jag tror nog det finns lite mögel :)
 
Behöver du verkligen avfukta och mögeltvätta? Riv ut det som ska rivas och kolla först om du ens behöver göra något sånt, Har själv ett hus med källare från 73, och är inte ens nära att ha fukt i källaren =) Själv tänkte jag renovera men låta allt i grunden ligga (trä på betongen) som det gör till det verkligen är ett problem och då får väl försäkringsbolaget fixa det ;-) tror att det kan vara både kostsamt och mödosamt att riva precis allt =)
 
morbidhans skrev:
Behöver du verkligen avfukta och mögeltvätta? Riv ut det som ska rivas och kolla först om du ens behöver göra något sånt, Har själv ett hus med källare från 73, och är inte ens nära att ha fukt i källaren =) Själv tänkte jag renovera men låta allt i grunden ligga (trä på betongen) som det gör till det verkligen är ett problem och då får väl försäkringsbolaget fixa det ;-) tror att det kan vara både kostsamt och mödosamt att riva precis allt =)
Hoppas du och jag inte har samma försäkringsbolag......
 
  • Gilla
Kromo och 1 till
  • Laddar…
Enk Projektet skrev:
Hoppas du och jag inte har samma försäkringsbolag......
För att? Missförstå mig rätt, i släkten hände precis samma sak, samma typ av grund och dom fick in fukt, självrisken betalar man ju och försäkringsbolaget fixar resten, så varför ska jag slänga ut många tusenlappar och slita ont kanske i onödan? Har ett kanonfint golv i källaren som bara behöver slipas, varför förstöra det och byta ut någon som på 40 år inte hänt ett smack med?
 
morbidhans skrev:
....självrisken betalar man ju och försäkringsbolaget fixar resten, så varför ska jag slänga ut många tusenlappar och slita ont kanske i onödan?
För att jag inte vill att min premie ska bli högre pga av att "försäkringsbolaget fixar resten"....vad tror du dom pengarna kommer ifrån?
 
Det är långt ifrån självklart att en villaförsäkring skulle ta den typen av skador.
 
Fukt utifrån lär inte gå på någon försäkring!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.