Hej
Vi kom hem förra veckan till en nyanlagd damm i källaren och har nu rivit ut allt i den inredda gillestugan så att vi är nere på den grovgjutna betongen på golvet (och betonghålstenen på väggarna) torken går för fullt så nu har vi tid att fundera över hur vi sedan ska inreda eftersom vi även i fortsättningen vill använda rummet som en gillestuga eller tv/musik-rum.

De två sätt som känns mest aktuella vad gäller golvet är antingen att gjuta på avjämningsmassa (ca 1 dm behövs nog) och sen lägga klinker alternativt ha någon form av nivellerat golv (vet inte om det finns mer än en leverantör) och sedan lägga heltäckningsmatta eller laminatgolv på.

Har ni några erfarenheter om vad som funkar bäst? Själv är jag mest sugen på klinkeralternativet om (Gud förbjude!) att olyckan skulle vara framme igen. Det blir förstås kyligt men jag tänker att man kan ha tofflor eller lägga en matta löst på golvet.

Jag har börjat kolla runt efter avjämningsmassa den måste väl vara fuktskadesäker med tanke på den påskjutande fukten. Plattan ligger direkt mot marken, det finns ingen isolering under och vi har inte tänkt oss att bila upp och lägga dit någon heller. Sen måste det ju vara massa som kan läggas så pass tjockt som 10 cm och kombinationen verkar inte helt lätt att hitta. Armering måste vi väl ha också om vi går den vägen.

Jag kan tillägga att grundproblemet till varför det kom in vatten är löst.

Råd eller tips tas tacksamt emot.

/C
 
Jag skulle nog råda att lägga klinker trots allt. Ja, det blir kallt, men man får se till att ha tofflor på sig eller mattor på golvet. Bor själv i hus med inredd källare och oisolerad platta. Just nu är det ett flytande trägolv i källaren och än så länge problemfritt. En renovering finns dock i tanken och då är det klinker jag kommer fram till varje gång jag sätter mig och funderar. Om det skulle komma in vatten i källaren är det utan tvekan det bästa golv man kan ha, förutom ren betong förstås. Att gömma plattan under Nivell eller Granab-konstruktion är säker bra, men om det av någon anledning skulle komma in vatten i källaren kan skadan redan ha gått ganska långt under golvet utan att man märker något. Så resonerar jag i alla fall, rätt eller fel får någon annan avgöra :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.