Funderar på mattan tarkett extra, ser ut som grå klinker.
Tittade sen på läggning och man kunde fixa skarvarna själv. Då måste man inte ha nån som lägger. De visar hur man ska göra och såg inte jättesvårt ut. Där spar man ju en jättesumma pengar annars.

Men är det lätt?
 
inte någon som provat att lägga plastmatta.
Kollade på tarkett och de visar att man kan lägga själv.
Men frågan är om skarvarna blir bra.
 
Vi har tarkettmatta i köket och jag lät målaren göra det. Var inte värt besväret för 24 kvadrat.
 
AndersG skrev:
Vi har tarkettmatta i köket och jag lät målaren göra det. Var inte värt besväret för 24 kvadrat.
vad fick du betala om man får fråga?
Detta gäller 50 kvm
 
Hej!

Jag har gjort det själv!!! Pä en större yta dessutom, det var jättelätt!!!
Skarvarna blev sngga oxå. ´Körde med en kemisk svetsning av fogen.

Gäller det ett våtutrymme? Då får man inte göra det själv.

Lycka till!

// Snäckan - en händig tjej ;)
 
Snäckan skrev:
Hej!

Jag har gjort det själv!!!  Pä en större yta dessutom, det var jättelätt!!!
Skarvarna blev sngga oxå. ´Körde med en kemisk svetsning av fogen.

Gäller det ett våtutrymme? Då får man inte göra det själv.

Lycka till!

// Snäckan - en händig tjej  ;)
gäller kök, hall, allrum.
Vilken matta la du? Vad är kemiskt svetsning av fog?
Läste på tarketts hemsida och där visar dem någon fogmassa man ska använda för att ej få skarvar.
 
Nallis
Kemsvets är en "limtub" med bla ett ämne som heter "Tetrahydofuran" vilket kemiskt löser upp slitytan i mattan och när den torkar så äer det "Ett" skikt men skarven finns kvar den går inte att trolla bort. Det finns ju även 3 , 4 meters mattor. Kolla in Gerfloors Texline mycket snygga stenmönster.../ A
 
Hej!

Ja, som Anders skriver så får du aldrig bort själva skarven, en linje blir det ju alltid mellan mattbitarna. Däremot är det ju inget man tänker på då fogen är i samma färg som mattan.

Jag minns inte vilken matta det var, det var så länge sedan.

På byggen så svetsar vi fogen i mattorna, men för hemmapysslaren så är kemisk svetsning att föredra - och mycket enkel. Har du ojämnheter i underlaget kan en spackling vara att rekommendera då det annars syns i mattan.

Jag tycker att jag fick all information jag behövde från butiken där jag köpte mattan.

SÅ - Gå du och köp en matta och gör jobbet själv ;)
tro mig - det var lätt

// Snäckan
 
Anders S skrev:
Nallis
Kemsvets är en "limtub" med bla ett ämne som heter "Tetrahydofuran" vilket kemiskt löser upp slitytan i mattan och när den torkar så äer det "Ett" skikt men skarven finns kvar den går inte att trolla bort. Det finns ju även 3 , 4 meters mattor. Kolla in Gerfloors Texline mycket snygga stenmönster.../ A
Tack jo skarven finns kvar, men vi ska isf ha tarkett extra och sen ser ut som klinker så då gör man skarven där. Det jag menade med att ej få skrvar var mer at vi har hundvalpar som kissar och vill ej ha skarv så det rinner ned. Skarvn finns såklart men ändå inte, iaf mindre skarvar än andra golv.
 
Snäckan skrev:
Hej!

Ja, som Anders skriver så får du aldrig bort själva skarven, en linje blir det ju alltid mellan mattbitarna. Däremot är det ju inget man tänker på då fogen är i samma färg som mattan.

Jag minns inte vilken matta det var, det var så länge sedan.

På byggen så svetsar vi fogen i mattorna, men för hemmapysslaren så är kemisk svetsning att föredra - och mycket enkel. Har du ojämnheter i underlaget kan en spackling vara att rekommendera då det annars syns i mattan.

Jag tycker att jag fick all information jag behövde från butiken där jag köpte mattan.

SÅ - Gå du och köp en matta och gör jobbet själv  ;)
tro mig - det var lätt

// Snäckan
ok låter bra att det var lätt. När jag visade min sambo så sa han oj det ser svårt ut. Efyersom vi öppnar från kök till allrum så räcker ju inte 4 m i bredd så vi kommer få skarva mins två gånger i bredd.
Tack för hjälpen nu vet vi iaf att det inte är sås vårt då kanske man vågar sig på det och slipper massvis med pengar för att nån ska lägga den.
 
Du skriver inte vilket mått som det handlar om, du kan kanske rita upp rummet så du kan få uppslag så du int står med 10 m2 i onödan. Var observant på mönsterpassningen/A
 
Anders S skrev:
Du skriver inte vilket mått som det handlar om, du kan kanske rita upp rummet så du kan få uppslag så du int står med 10 m2 i onödan. Var observant på mönsterpassningen/A
har ritat upp rummen, bara lite snabbt i paint. Det kommer nog bli jättekrångligt att lägga själv.
golvyta.jpg

Tror du det blir jättedyrt att be nån lägga in?

 
Nallis!

Tumstock och penna!
Det är som att klippa och klistra - inte svårt.

Upp med humöret nu!

// Snäckan
 
Snäckan skrev:
Nallis!

Tumstock och penna!
Det är som att klippa och klistra - inte svårt.

Upp med humöret nu!

// Snäckan
Va bra Snäckan, låter skönt=) Vi har bestämt oss nu. Vi lägger det själv.
/Nallis

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.