Enkla frågor:

1. Kan jag koppla in denna blandare http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30176470/ enbart genom att bryta vattenkopplingarna nedan för varm och kallvatten?
2013-09-24 19.38.22.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2013-09-24 19.38.29.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2013-09-24 19.38.34.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2. Är det något annat förutom en slangklämma här jag bör tänka på? (jag har redan kopplat in avloppet)
2013-09-24 19.38.41.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3. Övriga tips och saker jag bör tänka på? Det är en bänkdisk jag satt in i ett skåp.
 
1. Ja, det ska gå bra, men kolla så det är rätt diameter (3/8), den är 17 mm utvändigt gänga. Dra fast lagom hårt, det är en smal kant på nippeln (den är konad på grund av halvkopplingen). I nödfall kan du behöva en D-nippel med plan ände istället. IKEA blandare finns det blandade åsikter om, men det hör kanske inte hit.

2. Du kan inte använda en slangklämma där. Slangklämma används när en mjuk slang träs utanpå ett hårt rör... Se om du kan hitta en nippel med mindre diameter så du kan trä den utanpå det räfflade röret. Sen sätter du en slangklämma.

3. Fäst upp avloppsslangen så du får mjuka böjar och så den inte kan röra på sig, särskilt vid anslutningen till avloppet.
Försäkringsbolagen kräver idag avstängning av vattnet till diskmaskin.
 
mexitegel skrev:
IKEA blandare finns det blandade åsikter om, men det hör kanske inte hit.
Okej, men detta är en hyresrätt där den befintliga blandaren ej har avstängning till diskmaskin och det finns ej någon ballofix eller liknande under vasken där jag kan koppla in. Innebär IKEA blandaren en högre risk menar du? Finns det några andra "billiga" blandare som är bättre?
 
Nej inte högre risk. Det som brukar framföras är att det inte är så lätt att få tag i reservdelar. Förvisso så är det lång garanti och man får den utbytt etc.

Kör du på den.
 
mexitegel skrev:
Nej inte högre risk. Det som brukar framföras är att det inte är så lätt att få tag i reservdelar. Förvisso så är det lång garanti och man får den utbytt etc.

Kör du på den.
Det jag har hört gällande IKEAs blandare är att de inte håller så bra i delarna och kan då gå sönder. Och en trasig blandare kan ju skapa ganska stora konsekvenser i form av en vattenläcka. Jag valde inte IKEAs blandare av just den anledningen..
 
mexitegel skrev:
1. Ja, det ska gå bra, men kolla så det är rätt diameter (3/8), den är 17 mm utvändigt gänga. Dra fast lagom hårt, det är en smal kant på nippeln (den är konad på grund av halvkopplingen). I nödfall kan du behöva en D-nippel med plan ände istället.
Nu behöver jag hjälp! Självklart kollade jag inte detta innan jag satte igång. På nippeln är det 15 mm....hur i hela friden gör jag nu? Finns det någon form av övergång eller liknande man kan köpa? Vad menar du med "i nödfall kan du behöva en d nippel?"

Tacksam för svar!
 
När jag kollar runt på nätet verkar det som att allt stämmer, men det går ej att koppla ihop...blandarens "mutter" känns för stor för nippeln. Den lossnar liksom...

Tog och mätte på nippeln med skiftnyckel och det är 15mm...borde det inte fungera då med IKEA blandaren?
 
Är nippeln som sitter på den gamla rördragningen 15 mm utvändigt (dvs utanpå gängorna) ? Det låter märkligt.
Den borde vara 17 mm, och "muttern" från blandaren som du ska sätta på blandaren ska vara 15 mm invändigt.

Det jag menade med nödfall var att du kanske skulle behöva byta nippeln som du ansluter blandaren till om det var svårt att få det tätt.
 
mexitegel skrev:
Är nippeln som sitter på den gamla rördragningen 15 mm utvändigt (dvs utanpå gängorna) ? Det låter märkligt.
Den borde vara 17 mm, och "muttern" från blandaren som du ska sätta på blandaren ska vara 15 mm invändigt.

Det jag menade med nödfall var att du kanske skulle behöva byta nippeln som du ansluter blandaren till om det var svårt att få det tätt.
Det stämmer! Verkar vara någon speciallösning av en VVSare eller något...kan man inte köpa någon form av klämringskoppling som är 12mm (rörets diameter) till en 3/8?
 
Stopp och belägg!

Är den svarta slangen avloppet från diskmaskinen?

Så får man inte ansluta den i så fall!

Det syns ju tydligt att den bara är instoppad inuti en slangnippel för en slang med större diameter.
Slangen skall träs utanpå slangnippeln och säkras med en slangklämma.
(Hade det varit i en båt hade två slangklämmor behövts.)

Åtgärd: Ta med slangnippeln och en cm av slangen till en VVS-affär, och be att få en slangnippel som passar din slang.

Och som Mexitegel skriver, häng upp slangen så den inte bryts, och på sikt viks, där den kopplas in till vattenlåset.
Till "vanliga" tvätt- och diskmaskiner får man i alla fall med en upphängare som ger slangen en mjuk radie.
 
KnockOnWood skrev:
(Hade det varit i en båt hade två slangklämmor behövts.)
Helt OT men jag blev nyfiken. Varför två i en båt?
 
mexitegel skrev:
Helt OT men jag blev nyfiken. Varför två i en båt?
Bra fråga!

Om en slang från till exempel diskbänksavloppet lossnar från skrovgenomföringen sjunker båten.
Det samma gäller sjövattenintag till motorns kylning, utlopp från toalett/septictank eller avlopp från sittbrunn.
Atlanten är 3000 meter djup, så det blir lite besvärligare än att länspumpa en källare.
Och miljön är rätt mycket korrosivare än i ett hus. 3,00 - 3,60 % salt.
Även rostfria slangklämmor tar lite stryk.

Sök på slangkläm på denna länk t.ex.
http://old.sxk.se/tekniska/btf/sakerhet/sa00.htm
 
Skrovgenomföringar, ja det är jag med på :). Tänkte mer diskmaskinsanslutningen på stena färjorna :).
 
mexitegel skrev:
Skrovgenomföringar, ja det är jag med på :). Tänkte mer diskmaskinsanslutningen på stena färjorna :).
Ja, vi har olika referensramar.
För mig är en båt en liten tingest som man seglar omkring med på villande hav :)
De större flytetygen är fartyg eller färjor.

Men à propos färjor och våtrum:
De stenafärjor jag rest med har haft duschar som verkar vara byggda som moduler.

Ställ in duschmodulen, anslut vatten och avlopp och det är klart.
Varför gör vi inte så i våra hus?
Skulle säkert bara kosta 1/20 av dagens badrum.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.