hej har en el panna ElectraMaxi TMV Pannan. det är såhär att varmvatten har jag men inget värme till elementen. för tre dagar sen funka det men häromdagen så gick en huvudsäkring på gården som jag bytte o därefter ingen värme i elementen. och alla cirkulations pumpar går.

20130929_104745.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20130929_104753.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med vänlig hälsning jimmie
 
Fungerar shunten som den ska då? Du borde iaf kunna styra den manuellt om det är något fel på regleringen till denna om pannan är varm.
 
Som HandySmurf säger, kolla det metallfärgade ställdonet att den öppnar shuntventilen via den mekaniska armen..
 
tack ska testa. men ska det gå trögt eller ska den gå lätt? ska jag för den fram o tillbaka eller? eller kan jag se om den reglerar när jag höjer termostaten?
 
kan man sj snurra på den eller röra den? för under ställdonet är pannan mega varm men den är is kall.
 
snurrade på shunten och det kom värme. men kommer detta hända igen o har den gett sig? man varmt tack för hjälpen. slipper jag 14 grader i ungarnas rum inatt :)
 
Den svarta dosan på väggen vänster om den silverfärgade ställdonsmotorn på pannans topp, är det en strömbrytare? Finns spänning fram till ställdonsmotorn?
 
ja det är en strömbrytare. ja det tror jag för när jag snurra den manuellt så ville den sj efter en bit.
 
Det borde även gå att koppla loss länkarmen från shunten och köra den fram och tillbaka och se om värme kommer fram..
 
ja nu kommer det värme när jag hjälpte shunten. ska se om den går tillbaka när jag sänker värmen imorrn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.