Jag har problem med ett lysrör i badrumsskåpet... Det lyser svagt i båda ändar, det hjälper inte att byta lysrör och jag hittar inte någon "glimtändare" eller drivdon (eller vad det heter...). Är det möjligen inbyggt i den lilla lysrörshållaren!?

Jag ska ska försöka ta en bild...som säger mer än ovanstående 41 ord....
 
Gallianoman skrev:
Jag ska ska försöka ta en bild...som säger mer än ovanstående 41 ord....
Går sådär från paddan...
 
Vad är problemet? Att det inte tänds eller inte släcks?
 
Att det inte tänds....ordentligt... Det lyser svagt i båda ändarna....
 
Android funkade inte bättre....
 
Redigerat:
Vad är det för badrumsskåp du har? Oftast sitter det en lucka på ovansidan närmast väggen man får lossa. Där kan evt HF-don eller glimtändare och drivdon sitta.
 
Har du ett lysrör så har du endera en drossel (spole) och glimtändare eller ett elektroniskt driftdon. Har du två lysrör måste du troligen byta bägge för att vara säker för i så fall ligger dom i serie
 
Jag öppnade luckan men inga prylar som kan tända ett lysrör där....

Svedbergs heter hon visst, skåpet...
 
Jag misstänker att det sitter i själva " lysrörshållaren"... Är det möjligt?!
 
Det tror jag inte, driftdonet bör vara nästan 10 cm långt och någon cm högt/brett. Titta efter vart trådarna från hållaren tar vägen.
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Driftdonet sitter i "plåtlådan" mellan lysrörshållarna, vore det min sak skulle jag kika in på tex Jula och köpa en ny armatur.
 
Art.nr: 424048 för 99:- tror jag skulle passa
 
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
elmont skrev:
Art.nr: 424048 för 99:- tror jag skulle passa
Det är därför jag älskar byggahus!!! Kalas! Stort tack!
 
Gallianoman skrev:
Det är därför jag älskar byggahus!!! Kalas! Stort tack!
Jag är fortfarande oerhört tacksam för tipset! MEN tyvärr funkade det inte med den länkade armaturen. Den var lite för stor på alla ledder....

Frågan är var jag hittar motsvarande armatur för den lite tunnare och kortare varianten av lysrör.... Och för fast installation... (De hade en variant med "rätt size" men då var det med inbyggd strömbrytare...)

Jag har försökt surfa reda på något men gått bet... Var ska jag leta?!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.