Jag ska anlägga en garageuppfart, helst snabbt och enkelt.
Den nuvarande gräsbelagda sluttar från gatan, och planen är att fylla upp med lämpligt bergkross så att den istället sluttar lite lätt mot gatan

Det innebär att rent fyllnadsmassemässigt så behöver jag inte schakta ur något annat än precis vid gatan, sluttningen gör att jag får plats med nödvändig tjocklek med bergkross.

Men måste man gräva bort gräslagret eller kan man lägga ut markväven ovanpå gräset och fylla på med massorna?
 
Vid byggen gör man ju tillfälliga vägar med din metod. Visst funkar det, men det kommer inte hålla i längden.
 
  • Gilla
Crebel
  • Laddar…
Hm, jag misstänkte det, men hade hoppats att ett förstärkningslager på 50 cm skulle göra det onödigt.
Hittade en beskrivning som sa "Schakta bort jordmassor och eventuell vegetation där infarten skall vara. Mängden att schakta bort varierar beroende på markförutsättningar på platsen samt vilken höjd man behöver på överbyggnaden för att undvika exempelvis tjälskjutning. Som riktlinje bör överbyggnaden vara minst 25 cm."

Så jag hade en from förhoppning att slippa ta bort grästorven där det var över 30 i alla fall, och i värsta fall bara behöva fylla på om det sjönk ihop mer där torven fått vara kvar senare.
 
Glöm inte att du kan åka på bygglov för markarbetet...
 
  • Gilla
Crebel
  • Laddar…
Låt säga att han bara schaktar 49cm...
 
  • Gilla
Crebel
  • Laddar…
ullberg
Hur bra (eller dåligt) fungerar den befintliga uppfarten? är den hyggligt stabil och kompakterad av år av trafik? i så fall tror jag inte det är några större problem att inte schakta ur. Åtminstone om vi inte pratar lastbilstrafik som standard utan snarare personbil.

Jag har själv anlagt knappa 100 meter extra infart på tomten (meningen var att göra en "dallasrondell" så man slapp backa, men det fick lite orimliga proportioner mot slutet),dessutom kraftigt höjd nivå (fyllt åtminstone 1,5 meter på högsta punkten, vi är precis utanför detaljplan så det är ok).

Detta har jag gjort helt enkelt genom att två bardomsvänner som är i entreprenadbranschen har kommit med överblivna massor från diverse projekt. Mycket lite var kross, det mesta blandade jord, ler och sandmassor. Tanken var att lägga ut massorna (vi har fyllt tomtytorna också), och sen se hur mycket det behövs schaktas bort för att göra vägen.

Detta har varit ett långsamt arbete (tog kanske två år) och efter ett tag märkte vi att bara av att deras traktorer och maskiner åkte fram och tillbaka (samt snötryck och regn då förstås) har massorna komprimerats till en sån nivå att jag förra våren vågade mig ut försiktigt med vanliga bilen (var dock en torr dag). Det gick utmärkt så vi skrotade planerna på att schakta ur några mängder. istället tog vi bara bort ojämnheterna och beredde plats för markduk och slitlager. Det är faktiskt inte ens gjort över hela vägsträckningen, bitar var så kompakt att jag inte orkat beställa det sista slitlagret jag behöver.

Detta åker vi på med personbilar dagligen i ur och skur, och ibland även traktorer med last (inga giganter, tot kanske 15 ton för traktor med lastat släp). Vintertid har vi även haft besök av en lite större grävare (se min profilbild) utan några synbara skador. På vissa ställen har det satt sig (framförallt av biltrafiken tror jag) men det har aldrig varit så det blir ofarbart, och skadorna är så små att jag lagar dem för hand.

Så: även nydumpade massor kan bli väldigt stabila över tid (ganska kort tid i mitt fall), och jag har därför svårt att tro du får problem med gamla stabila dito om du nu har sådana.

/U
 
Redigerat:
  • Gilla
Crebel och 1 till
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Låt säga att han bara schaktar 49cm...
Det var planen :). Fast jag hade faktiskt inte tänkt på att det skulle kunna medföra krav på bygglov så länge jag inte ändrade nivå i tomtgränsen så det var en bra påminnelse.

Jag kan lägga till för andra intresserade att jag hörde med de som levererar bergkrossen och enligt dem så ska det räcka med att padda underlaget där jag ska lägga mer än 25 cm kross. Dvs enligt dem så ska jag inte behöva gräva ut grässvålen.
Så jag kör på det och hoppas att det inte straffar sig...
 
Redigerat:
ullberg skrev:
Hur bra (eller dåligt) fungerar den befintliga uppfarten? är den hyggligt stabil och kompakterad av år av trafik? i så fall tror jag inte det är några större problem att inte schakta ur. Åtminstone om vi inte pratar lastbilstrafik som standard utan snarare personbil.
/U
Den fungerar synnerligen dåligt, därav så används den helst inte :). Min sambo körde fast i våras och sprejade ner hela husfasaden (det var jordstänk ända upp till över fönsterna på övervåningen) när han försökte få ut bilen. Dock är det inte speciellt långt ner till berget, så med ett par varv paddning som markmaterialfirman rekommenderade så hoppas jag att det ska funka ändå.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.