Håller på och renoverar vårt kök. Idag kom offerten från snickaren. Ca 70 000 med moms för att riva gamla köket, bära upp och montera det nya, slänga gamla vitvaror, koppla in kyl/frys och diskmaskin, kakla sen lite annat småkrafs. Denna summa delat med timkostanden skulle innebära att det tar ca 170 timmar för att utföra arbetet. Kan det vara möjligt? Köket är ett normalstort kök i lägenhet ca 3,5 m köksskåp Jag har ingen aning eftersom jag aldrig gjort dett här tidgare. Offertrn var högre än jag trott men den kanske är realistisk. :-[
 
Jag tycker att 30 000:- plus moms känns mer rimligt om det inte rör sig om en massa speciallösningar.
 
Tror inte 70000:- behöver vara så dyrt. Det är trots allt inkl. moms... (Jag e ingen expert på sånt här och utger mig inte för att vara det).. men man snappar upp lite här o var när man jobbar i kretsarna runt branchen...
Som Plattsättaren säger osse så har hantverkaren säkert lite andra kostnader. Han ska ju även hålla med maskiner o verktyg osse plus bilen för att köra allt de gamla och frakta nytt..

Vem står för dom nya sakerna (skåp o sånt), är det ni eller hantverkaren?
Bära upp säger du? Vilken våning handlar det om? Finns det ingen hiss i huset och ska han isåfall bära upp allt själva eller har han medhjälpare som osse ska ha betalt?
 
Men kom igen 170 timmar för att montera ett normal stort kök? :surprised: Det låter oerhört mycket! Om han ensam ska stå för alla timmar kommer ni ha honom snickrande i ert kök i över en månad! Har ni avtalat om hur lång tid han har på sig? Vår hantverkare rev vårt gamla kök på en förmiddag - totalt sett tog hela renoveringen inkl kakling samt montering av ny belysning etc en vecka! Men då ingick inte bortforsling av det gamla köket/vitvarorna och vi bor i villa så att få in det nya köket var gjort i en svinblink men å andra sidan har vi nog ungefär tredubbelt så stort kök som du! Den här branschen är bra på att ta betalt för sig så det bästa du kan göra är att begära in offerter från flera och ställa frågor om exakt vad som ingår eller inte ingår! Och var extremt noga när du väljer hantverkare kolla noga med referenser och hos skattemynidghet samt kronofogde! Var också noga vid kontraktsskrivandet så att allt verkligen ingår! Själv sitter jag fast i en tröstlös juridisk process för att jag inte var noggrann när jag valde hantverkare och för att jag skrev ett slarvigt avtal!
 
Ber om ursäkt ifall jag brutit mot någon forumregel, är ny här och var kanske lite snabb.

Jag jobbar som snickare och har monterat massor av kök både i villor och i lägenheter, ibland med 6 tr utan hiss.

När jag säger 30 000 :- + moms så blir det ca 8 000 - 10 000 per meter kök.
Det priset är relevant om det inte rör sig om några speciallösningar.

Jag tar för givet att kunden håller med köket...
 
Be hantverkaren om en förklaring till vad det är som kostar och vad som skall göras och hur.
Kan han inte ge en bra förklaring så skulle jag fundera starkt på att ta någon annan som kan ge en bra förklaring.
 
Väldigt svårt att bedöma vad som är rimligt när man inte vet hur långt bort det gamla köket skall forslas. Du skriver bära - hur långt skall det bäras och hur lång tid tar det?

Vi fick vårt nya kök monterat för en månad sedan men då rev vi själva och forslade bort allt det gamla, och det nya köket och vitvaror levererades in i huset av IKEA/vitvarufirmorna. Sedan kom snickarna och monterade ihop och satte in skåpen och fläkten samt en VVS-kille (från samma företag) och kopplade in diskmaskin och blandare. Snickarna monterade en rostfri diskbänk, men inga andra bänkskivor, de tog vi från ett annat förtag som även monterade dem.

Vårt kök är på 3,9x2,8 m och U-format. Det är alltså ca 9 m underskåp och 7 m överskåp. Det var två snickare som jobbade två hela dagar, plus att en av dem kom dit och gjorde det sista på förmiddagen den tredje dagen (plus som sagt inkoppling av diskmaskin och blandare).

För detta betalade vi knappt 21000 kr, inklusive moms. Helt annat läge, men nu får du lite att jämföra med. Företaget vi anlitade var ett av de som IKEA i Malmö rekommenderar. Du kanske kan få tips om andra hantverkare av din köksleverantör om du vill ha något att jämföra med.
 
Tack för alla inlägg.
Lite klokare har jag blivit. Men det känns fortfarande dyrt.
Två hantverkare kommer nog att arbeta. Bärandet blir väl ett tungt jobb, men det finns stor hiss och bil går att köra fram ända till dörren. Gamla vitvaror måste ju lastas på en kärra och köras till återvinning någonstans och det tar ju nån dag, kanske. Planerad tidsåtgång för hela arbetet är två-tre veckor och om bara hantverkarna är sysselsatta och arbetar hela den tiden så är väl priset ok. Men min tvekan är mera så här: tar det verligen så lång tid och riva ett kök, forsla bort det gamla, sätta upp det nya. Jag har ju inte lust att betala för tid då arbetet inte pågår. Men som sagt, flera offerter och förfrågan om tidsåtgång är väl något jag måste sätta igång med.
 
sen kanske man kan göra en del själv om man vill och kan, tex plocka ner gamla köket, forsla bort det. men det förutsätter ju att snickarn kan speca upp offerten så man ser vad man kan tjäna på att göra det själv
 
Det kan bli lite rörigt i inläggen om man inte exakt talar om samma arbete.
Svante R talar om IKEA-kök och drygt 2 dagars arbete och 21000:-
Skåpen är 9+7 meter= 16 meter skåp borde bli ca 20 skåp. Att montera ihop 20 IKEA skåp (öppna kartongerna och skruva samman skåpen) skulle ta ca 8 timmar för en man, med spikning av mazonite bakstycke och montering av gångjärnen. Men o`key raka fina väggar, inget förarbete, inget problem med sockel eller ben, ingen kakellist eller dyl. Så är 2 dagar en bra tid, och killarna är säkert värda sin 21papp eller 525:-/tim
 
Jag hävdar detta...
Enligt den klassiska tidlistan så har man ca 1 timme/skåp detta innefattar inbärning från lossningsplats alltså runt 20 m gång avstånd, montage av skåp samt sockel, bänkskiva, diskbänk och takanslutning. Normalt har ett kök mellan 14 och 20 delar. ungefär! Detta blir då mellan 14-20 timmar. Priset sätter man efter den listan exkl arvode...Detta ligger på runt 20% ungefär...Timkostanden ligger på säg 350 spänn timm exkl. moms... Det ger för norm kök a 15 skåp runt 13 papp...Då räknar vi osett iofs...Är förutsättningarna goda dvs raka väggar osv SKALL en kunnig snickare peta in detta kök på 8 timmar om han skall tjäna in mer än saltet till gröten....Är det krönlist och/eller ljusrampslist så kommer tillägg på runt 0.2 tim/meter + ca 0.2/hörn ungefär... Är det en insats ho släng på nånstans 0.5-0.7 timmar ungefär....Demontering av gamla skåp säg 0.2 h/skåp om det bara skall skrotas 0.5 om det skall demonteras... För upplapppning av väggar kan det spreta iväg rätt olika beror på väggen bakom...En putsad vägg får du räkna med säg 1 timme/meter en gipsvägg som skall lappas med 0.3 metern....
Skulle jag lämna pris på rivning av gammalt kök och återmontering skulle jag speca priserna i 3 steg... Rivning 15 skåp 6 timmar a 320 kr, sophantering 2000 kr, montering 15 skåp inkl bänkskiva 15 tim a 320. Efterlagning enligt bifogade faktura verifikat men takpris på 6000 spänn priset blir då yxat å klart 20 papp:)
 
Fredrik.e skrev:
mr Z>

hurr många kök har du satt?

för även jag som är väldigt snabb att sätta kök tycker att det låter som att man måste lägga på mer tid på din beräkning

själv har jag ca 600 kök satta
Kalkylverk och verklighet är 2 olika saker...Men hur många kök jag har satt är egentligen irrelevant men det är väl ett hundratal...Men går man efter kalkylverk, ackordslista osv så ligger montaget på en timme eller något mindre..Sen är förutsättningarna helt olika..I en helt splojder ny kåk så tar montaget kanske 60% av tiden medans i ett gammalt råttbo kan man slösa runt dubbla tiden....Min tidskalkyl var efter normal förutsättningar...Dvs allt är helt ok och bara att klämma dit...Men som i alla avtal det man inte kan kalkylera på blir alltid dyrt alternativt undantaget i anbud...Att yxa ett pris är en sak att lämna ett pris en annan...
 
Svante R. skrev:
Vi fick vårt nya kök monterat för en månad sedan ......

Vårt kök är på 3,9x2,8 m och U-format. Det är alltså ca 9 m underskåp och 7 m överskåp. Det var två snickare som jobbade två hela dagar, plus att en av dem kom dit och gjorde det sista på förmiddagen den tredje dagen (plus som sagt inkoppling av diskmaskin och blandare).

För detta betalade vi knappt 21000 kr, inklusive moms. Helt annat läge, men nu får du lite att jämföra med. Företaget vi anlitade var ett av de som IKEA i Malmö rekommenderar. Du kanske kan få tips om andra hantverkare av din köksleverantör om du vill ha något att jämföra med.
Svante, det där låter som något för mig. Vilket företag var det?
 
Jag tycker det låter ganska rimligt.
Att lasta, köra skräp till tippen, sitta i bilköer, sopsortering mm. brukar inte vara gjort i ett nafs.
Skydd av golv, passbitar, takanslutning, sockel, ljuslist, dekorlist, sneda väggar, golv, tak, injustering av skåpluckor, uppsläpning av mtrl, kakel, fix, fog, primer, verktyg, parkeringsproblem, lapplisor,  grovstädning när jobbet är klart och åter en gång till sopstationen, ev. ersättning av skador, sist men inte minst, överpedantiska kunder som klagar på allt är saker som snickaren måste ta med i beräkningen. Därefter tar han till lite extra i offerten om köket skulle ta längre tid än beräknat.

Sitter eluttag på rätt ställe eller ska dom flyttas?
Ska inte vatten och avlopp kopplas in och kanske flyttas?
Hur ser väggen ut är det träreglar och gips, så måste gamla gipsen rivas ner för ytterligare uppregling alt plyfa samt ny gips som måste släpas upp. (Går sällan in i hissen)
Kanske det är putsad vägg vilket medför extra jobb med infästning.
Ingår mtrl?
Jag skulle en gång sätta ett kök där väggen bestod av någon slag sandsten som pulveriserades bara man tittade på den.
Kan inte påstå att det jobbet gick speciellt snabbt. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.