Hej,

Är det någon som har erfarenhet av IVT luft/luft- värmepump och 10 graders läget??

Vi har precis installerat vår pump i vår sommarstuga och ställt in den på det läget. När vi skulle lämna stugan så var det ca 20 grader och när vi ställde in pumpen (enligt bruksanvisning) på 10 graders läget började den blåsa ut luft. Tyckte att luften kändes halvsval, inte varm som inte men inte heller kall.

Någon som vet hur läget fungerar? Jag hoppas inte att den blåser på luft för att sänka temperaturen till 10 grader????? Vi blev förvånade att den inte stannade när den måste känt att det var 20 grader.
Går den inte bara igång när det understiger 10 grader?????

Tacksam om någon vill förklara!! :eek:
 
Nu har jag inte IVT utan en Mitsubishi.

Men den har fyra lägen:
1. Auto.
2. Cool.
3. Dry.
4. Heat.

Så är du säker att du har valt rätt driftsläge?
Låter som du kört i "Auto"-läge där maskinen försöker hålla en viss temperatur,
antingen genom att värma eller att kyla.
 
Som jag har förstått kan man bara välja "10 gradersläge" om värmepumpen står i "värmedrift".
Att fläkten går i innerdelen är nog en säkerhetsfunktion för att sprida värmen bättre och att temperaturgivaren i skall mäta rätt rumstemperatur.
Luft känns mycket svalare när den rör på sig som vid utblåset på värmepumpen.
 
Jag är säker på att vi gjort rätt för vi följde instruktionen till punkt och pricka.
Tyvärr kunde vi inte stanna i stugan speciellt långt efter att vi satte den på "10 gradersläget" så jag vet inte när den väl slutade blåsa eller känna av temperaturen. Men man vill ju helst inte att den skall gå speciellt länge efter att man lämnar stugan.
Dels drar det ju ström och sedan så vill man ju gärna behålla värmen man byggt upp så länge som bara går.
 
Fläkten i innerdelen drar väldigt lite ström så tror inte det är någon fara.
Hade värmepumpen gått som kyla hade luften som blåst ut varit rejält kall och inte bara lite sval.
Nu är ni tyvärr inte vid stugan men enklast sättet att kontrollera om värmepumpen (kompressorn) går är att kontrollera utedelen.
 
Om IVT fungerar på samma sätt som tex Panasonic så startar fläkthastighet på högsta läget oavsett om den producerar värme eller inte.
En del modeller ställer du in fläkthastigheten på auto eller manuellt och den följer då detta, för att få runt värmen bäst bör du ställa in en hög fläkthastighet manuellt i så fall
Fläkten drar kanske 10-20W på din innerdel så det handlar inte om några stora slantar
 
Jag puffar denna tråd en gång till (fick inte tag på vår installatör idag)... Någon som vet hur "10 gradersläget" fungerar på en IVT värmepump????
 
Det beror nog på vilken IVT du har.
Vi har en ny Bosch compress som är identisk med vissa IVT, tror de heter NordicInverter LNR eller liknande.
Där ska trycka in knappen för underhållsvärme och sedan snurrar snurrar fläkten på. Luften känns svalare pga luftdraget
Och fläkten i innerdelen ska gå hela tiden med högre varv då temperaturen är låg och måste spridas bättre,
Däremot om du kör värme och samtidigt eldar i en kamin ska du vara noggrann att enbart köra den i heat-läget annars börjar den kyla när tempen stiger och du har Auto inställt,
 
A
det är som de ovan skriver
fläkten startar i hög hastighet för att säkerställa temperaturen inte sjunker under 10C i utrymmet inte ens ute i hörnen.
när temperaturen närmar sig 10C börjar den producera värme för att hålla tempen runt 10C fläkthastigheten håller i sig.
ev stannar den vid avfrostning
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.