har ett 1.5-planshus byggt 1955 med 45grades takvinkel.

Det är mycket snedtak på övervåningen. Går man upp på vinden och tittar ner mellan takstolarna ser man att det är isolerat med sågspån rakt mot yttertaket utan luftspalt, Mellan en del takstolar finns de väldigt lite sågspån, Jag antar att har åkt ner i kattvinden genom åren.


Jag håller på att renovera övervåningen, funderar hur jag skall göra med snedtaken.

alt 1: fylla på med nytt sågspån i de takstolsfack där de saknas.

alt 2: öppna snedtaken inifrån och göra en luftspalt och isolera men skivisolering.


Är tacksam ok ni har erfarenheter att dela med er av. /erik
 
Öppna inifrån, ta bort sågspånen och isolera med polyuretan som sprutas på. Finns ingenting som är ens i närheten av att ge lika bra isolering.
 
Lösull av cellulosa. Luftspalt behövs inte då.
Har sågspånet orsakat några skador? Nej, tänkte väl det.
 
imported_Benno skrev:
Lösull av cellulosa. Luftspalt behövs inte då.
Har sågspånet orsakat några skador? Nej, tänkte väl det.
nej jag har inte hittat några skador på vinden som man kan skylla sågspånen för.
 
imported_Benno skrev:
Lösull av cellulosa. Luftspalt behövs inte då.
Har sågspånet orsakat några skador? Nej, tänkte väl det.
Det finns gott om hus där denna typ av sågspånsinstallation orsakat skador, det har både mitt och andras hus här på forumet vittnat om, så du bör vara lite mer försiktig med dina förhastade slutsatser tycker jag.

Visa mig gärna den leverantör av cellulosaisolering som anger att man inte behöver någon form av vädring på den kalla sidan av deras isolering.
 
thomasx skrev:
Det finns gott om hus där denna typ av sågspånsinstallation orsakat skador, det har både mitt och andras hus här på forumet vittnat om, så du bör vara lite mer försiktig med dina förhastade slutsatser tycker jag.

Visa mig gärna den leverantör av cellulosaisolering som anger att man inte behöver någon form av vädring på den kalla sidan av deras isolering.

vad har du gjort åt problemet?
 
eliasonerik skrev:
vad har du gjort åt problemet?
Isolerat med polyuretan.

Vad hände med din hänvisning till installationsanvisningar av cellulosa utan någon form av vädring?
 
med tanke på att på att sågspånen legat rakt mot yttertaket sedan 1955 och ej problem uppstått kanske det är bäst att låta de vara så, Kanske kan vara riskabelt att ändra på en fungerande lösning, eller vad tror ni?
 
  • Gilla
Andreas_Hansson
  • Laddar…
thomasx skrev:
Visa mig gärna den leverantör av cellulosaisolering som anger att man inte behöver någon form av vädring på den kalla sidan av deras isolering.
Jag tror att det är detta Benno hänvisar till, jag har dålig koll själv men jag är nyfiken på hur det står till med detta.
http://www.sp.se/sv/units/energy/eti/Documents/Uteluftsvent vindar.pdf
 
Det avser uteluftsisolerad vind, det är inte vad TS har vad jag förstod.

Om vi tänkte som eliasonerik skulle vi fortfarande bo i grottor.... sorry to say, men....
 
eliasonerik skrev:
med tanke på att på att sågspånen legat rakt mot yttertaket sedan 1955 och ej problem uppstått kanske det är bäst att låta de vara så, Kanske kan vara riskabelt att ändra på en fungerande lösning, eller vad tror ni?
Fungerat sedan 55, och lär fungera i framtiden också. Om du inte byter fönster, tilläggsisolerar eller på annat sätt ändrar husets struktur. Med den utveckling som gått så ska husen bli mer täta och täta och detta har medfört bland annat mögel. Om du har planer på att ändra andra standarder på huset så tycker jag du ska överväga luftspalt. Själv håller jag på invändigt från en kåk från 65. Plockar ner isolering monterar luftspalt och upp med mera och nya skivor.
 
thomasx skrev:
Det avser uteluftsisolerad vind, det är inte vad TS har vad jag förstod.

Om vi tänkte som eliasonerik skulle vi fortfarande bo i grottor.... sorry to say, men....
Ja och PU-skum är lösningen? Hoppas du skojar.
 
imported_Benno skrev:
Ja och PU-skum är lösningen? Hoppas du skojar.
Vad menar du?

Väntar förövrigt fortfarande på lite tydligare förklaring kring hur du tänker dig installationen av lösull utan ventilering!
 
Gamla hus utan diffusionsspärr skall man tänka till innan man isolerar.

I mitt hus så ligger kutterspånet i snetaken mot yttertaket. Endast vindpap i mellan. Ingen ventilation i takfot
Var väl vanligt förr att man isolerade så.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.