Jag funderar på att använda en härdad glasdörr "Victoria" från Inredningsglas som bastudörr. Fick idén på deras hemsida: http://www.inredningsglas.com/Upload/Images/Products/292/16stor.jpg

Detta istället för Tylös DGM 72 AL. Är det nån som vet om glaset i Tylös dörr är tex bättre på att värmeisolera än vanligt härdat glas?

Finns det andra skäl som talar emot?
 
Om den är gjord för bastu så. Kolla bara att du får tillräcklig glipa under.

Bastudörren utsätts ju för hetta/fukt så det ställs litet hårdare krav på den. VAd kostar dörrarna i sveriga? Googlade litet och hittade bastudörrar i Finland fö ca 160euro, dvs ca 1500 sek.
 
Får väl kolla det för säkerhets skull. Du menar mest att den ska tåla värmen, eller?

Vad gäller glipa under: Ska man ha både glipa under dörren och tilluftsventil under aggregatet? (Kommer att vara på samma vägg. Väggen ut mot badrummet)
 
Det är så att jag ska ha en snedkapad bastudörr pga snedtak. Så en vanlig Tylödörr (DGM 72 AL) kostar 5400+moms, medan duschdörren från inredningsglas kostar 5800:- inklusive, dvs billigare OCH snyggare. Jag hade dessutom tänkt mig en Victoria dusch bredvid bastun, enhetligt  :cool:

Fukt lär den väl klara... Skulle vara hettan.
 
Det var ett saftigt pris :'(

Här säljer dom samma dörr för 3718Kr
http://www.sigro.se/es_shop/index_nocache.html

Vilket jag tycker är lite väl i överkant de också. Men är det kanske så att den dörr som du beställt är lite special då den ska vara snekapad? Jag köppte min Harvia dörr på K-Rauta för ca 2000Kr
Det du måste tänka på att härdat glas inte går att kapa efter gjutningen om du ska ha snekapad så måste den beställlas så. Härdat glas tål högre temperaturer och tryck än vanligt glas. När det går sönderspricker det i tusentals små bitar vilket inte bildar lika farliga och vassa glasbitar att skära sig på.
Jag tror inte att härdat glas från olika leverantörer har någon skillnad annat än eventuell tjocklek.

/busnut


 
Japp den kostar xtra när den är snedkapad :( ca 2000 plus moms...
 
Ja då kan du kanske inte göra så mycket åt priset :'(

När jag köpte en ruta av härdat glas så kostade den 1000kr/m2. Om du köper en bastudörr för 2000 och sedan måttbeställer en snekapad glasdörr till den med samma urtag för gångjärn som den andra dörren borde du tjäna ca 2000. Men det blir ju lite extra filurande ;).

Vad gäller glipa under: Ska man ha både glipa under dörren och tilluftsventil under aggregatet? (Kommer att vara på samma vägg. Väggen ut mot badrummet)
Om du har tilluft under aggregatet så behöver du ingen glipa under bastudörren då du redan har tilluft.
/busnut
 
Tur som man har så bor man ju i Hovmantorp där Sigro ligger, de har en riktigt bra utställning av bastu-lösningar så om ni har vägarna förbi så kan jag varmt rekommendera dem för inspiration.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.