VA-arbeten är ett av de få markarbeten man får ROT-avdrag för. På fakturan har min grävare helt korrekt tagit upp ROT för arbetsdelen i grävningen och skrivit maskinen separat. Jag tänker att även leveranserna av grus och singel etc skulle kunna delas upp på samma sätt, dvs en arbetsdel med ROT, och en maskin- och materialdel utan ROT. Men här har grävaren bara skrivit en totalkostnad för transport (arbete och maskintid i ett paket) och material. Vet han mer än jag, eller har han bara varit lite lat?
Jag har tittat på Skatteverkets hemsida, men hittar inte om man får ROT-avdrag för arbetsdelen i grusleveranser vid VA-arbeten. Jag gissar att det är Ok, men jag vill inte be min grävare skriva om fakturan utan att veta att det är korrekt. Någon som vet?
 
Jag misstänker (men vet inte) att problemet med transporterna är att det arbetet utförs inte inom din fastighet. Ungefär samma sak som om en snickare tillverkar ett måttbetsällt skåp på sin verkstad, så får du inte ROT för det arbetet, tar han med maskinerna hem till dig och tillverkar skåpet så är det ROT berättigat.

Om transporten av grus utfört något längre arbete inom din fastighet så kanske du kan få ROT. Jag tänker på om de fått hålla på någon längre tid med att sprida gruset inne på tomten.
 
Ja, jag tänker också så, om transporten nu inte skulle vara avdragsgill, att det är för att den inte utförs i direkt anslutning till huset. Men som det står beskrivet på Skatteverkets hemsida verkar definitionen inte vara så detaljerad. Arbetet som helhet kvalar ju in som ROT utan att man behöver tänja på begreppen. Jag tänker att Skatteverket brukar vara tydliga med att beskriva undantag från de stora dragen.

Din följdfråga: Den större delen av arbetet är grävning och återställning, det levererade gruset är till för återfyllnad i gropen runt VA-rören och för s k återställning av ytskikt. Egentligen utgör det nya ytskiktet underlag för fler arbeten som ska följa senare, men det framgår ju inte av den här fakturan. Så här långt är det 5 gånger så mycket mantid med ROT, jämfört med transporttid (utan ROT).
 
Ringde Skatteverket idag (måndag). De ger bara ROT-avdrag för arbeten i direkt anslutning till huset. Alltså inte för arbetsdelen i transporter, leveranser mm. Så nu vet jag :)
 
Tänk på det att om grävaren inte bara gräver utan även fraktar grus etc från där lastbilen tippat så kan du inte få ROT-avdrag för det arbetet... :D ;)
 
Sedan ligger väl en stor del av kostnaden i lastbil/grävmaskin så det kanske inte är värt att ta rotavdrag på det?

/ATW
 
För en s k liten grävmaskin är det i detta fallet nästan exakt samma kostnad för maskintid och mantid. Tror grävaren är på 6 eller 8 ton, men det finns mycket större. Och det finns mindre också.
Samma för lastbilen, ungefär 50/50 mellan förare och maskin.
Men proportionerna kan ju ha ändrats lite på senare år, rotavdraget påverkar väl verkligheten... dvs hur firmorna allmänt lägger upp debiteringen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.