Har precis bytt panna, och nu har jag en himla massa oisolerade rör och 30 grader varmt i pannrummet. Eftersom det är dyrt att byta panna är jag ganska fattig nu,och då såg jag att Biltema säljer rörisolering till mycket bra pris. Är den användbar eller är den usel, eller kan någon tipsa om annan bra och billig rörisolering?
 
Funkade för mig, har dock ingen annan att jämföra med. Isolerar verkar den också göra. Har svårt att se hur det skulle kunna gå otroligt fel egentligen.
 
Ja, om den funkar, och dessuton även isolerar så är det ju bra.
 
Dom funkar hyffsat, upp till ca 70grader iallafall.... Över det så blir den lite för tunn, vid 95grader så är den mer än ljummen på utsidan....
Själv siktar jag på att byta ut mot ordentliga rörskålar, men de kostar ju en del så det blir vid nåt bra tillfälle
 
fastmoving? skrev:
Dom funkar hyffsat, upp till ca 70grader iallafall.... Över det så blir den lite för tunn, vid 95grader så är den mer än ljummen på utsidan....
Själv siktar jag på att byta ut mot ordentliga rörskålar, men de kostar ju en del så det blir vid nåt bra tillfälle
Oj, jag har nog max 50 grader ut i elementen de kallaste dagarna!

Man skulle kanske kunna säga att den är bättre än ingen alls i allafall, pris/prestanda måste ju anses rätt bra.
 
Vad ska man handla då? Har ju 90-95 grader jag ska försöka stänga inne. Det är ju dyrt även på Rinkaby.
 
Lambda-värdet är mkt snarlikt för alla typer av mineralull/stenull/cellplast. Sen finns lite olika behov av material runt själva isoleringen (ull behöver ju en lufttät yta, cellplast behöver inget ytterliggare), men jag kan inte se att det gör ngn märkbar skillnad.

Mitt tips är att hitta en billigare men tjockare (om du får plats med det). Tror jag är mest kostnadseffektivt.
 
Ludwig skrev:
Oj, jag har nog max 50 grader ut i elementen de kallaste dagarna!

Man skulle kanske kunna säga att den är bättre än ingen alls i allafall, pris/prestanda måste ju anses rätt bra.
Mjo ,förvisso, men rören mellan panna och acktankar osv når ganska ofta 95grader......
Så där är det helt klart vettigt att isolera.... ;)

Inte heller jag har just nå mer än 50grader ut på elementen när det är som kallast, och de rören är inte isolerade.
 
Andreas_H skrev:
Vad ska man handla då? Har ju 90-95 grader jag ska försöka stänga inne. Det är ju dyrt även på Rinkaby.
Börja med de där rören från biltema, även om de inte är de bästa så är det stor skillnad i pannrummet, och du behöver inte riskera att komma i kontakt med nästan 100gradiga rör..
 
Jag har kört på biltemas och jag är mycket nöjd, sänkte temperaturen i pannrummet från 35 grader ner til 25 ungefär. Jag tycker det duger med tanke på vad den kostar! :)
 
Krilleman
Jag har 40mm skål från Isover med plastplåt på hela värmeinstallationen som är hängandes i källaren.

Rören från/till panna/laddomat är inte ens ljumna när jag laddar tankarna.

Bättre finns inte. Dock så kostar teknisk isolering en slant och det var inte jag själv som utförde isoleringen.
 
Y
Krilleman
Rockwool har väl endå ståendes fibrer(?!) och är tack vare det lättare att böja.

Isover har liggandes fibrer och har högre isoleringsförmåga. Men dessa skålar kan ej böjas utan måste skäras för att utföra böj
 
Y
Tja, enda jag vet är att när jag forskade i vilken som hade bäst lambdavärde så låg båda i stort sett samma på papper.
Eller att skillnaden var såpass liten så det var inte värt att bygga med lösa isoverböjar och riskera få läckande skarvar osv.
-Fast om det inte stämmer så kommer jag välja isover...
 
Krilleman
Jag är inget isolerings-proffs alls och det är bara det jag lärt mig av killarna som utför isoleringen. (jo det finns faktiskt ett sådant yrke) Och i mitt huvud låter det ju inte helt orimligt. Men det är inget jag kan bekräfta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.