Vilken höjd ska utomhusbelysning vägg sitta på?
 
M
frågar du mig så ska den sitta exakt där den blir prydligast och mest funktionell enligt han/hon/dem som kommer att nyttja den.
 
Jag håller med MaxPax, men om du vill ha exempel så sitter vår lampa ca 2m över altanen vilket funkar bra för oss
/K
 
Skall det vara upp, ner, upp/ner eller utåtstrålande?
Hur hög är väggen som belysningen skall sitta på?
Vad är syftet med belysning, estetiskt eller praktiskt?

Beror alltså helt på förutsättningarna.
 
  • Gilla
Edlingen
  • Laddar…
Någonstans mellan 1,5-3m. Allt beroende på hur högt huset är.
 
PAF skrev:
Skall det vara upp, ner, upp/ner eller utåtstrålande?
Hur hög är väggen som belysningen skall sitta på?
Vad är syftet med belysning, estetiskt eller praktiskt?

Beror alltså helt på förutsättningarna.
Den ska vara antingen ner eller utåt, inte upp. Det är ett äldre uthus, den ska sitta intill ytterdörren.

I nuläget är det ca, 240 cm från mark till stupränna. Meningen är att det ska bli ett trädäck utanför och då blir höjden ca 210 cm.

Om jag omformulerar frågan lite och frågar vart lampan bör sitta i förhållande till ytterdörren?

Funktionen är rent praktisk.
 
blazern skrev:
Den ska vara antingen ner eller utåt, inte upp. Det är ett äldre uthus, den ska sitta intill ytterdörren.

I nuläget är det ca, 240 cm från mark till stupränna. Meningen är att det ska bli ett trädäck utanför och då blir höjden ca 210 cm.

Om jag omformulerar frågan lite och frågar vart lampan bör sitta i förhållande till ytterdörren?

Funktionen är rent praktisk.
Jag skulle montera lampan på den sidan som låset / handtaget sitter annars så skymmer dörren ljuset när du öppnar.;)
Min ytterbelysning sitter på ca 180cm höjd , räknat från mitt trädäck och ca 170cm högt från dörrens botten.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.