Hej!

jag vill så gärna ha en eldstad i källaren där vi har ett mysrum. Men för att komma åt murstocken
måste rökröret gå från kaminen genom en betongvägg och sendan vinkelrät ca 3 meter innan röret når murstocken. Frågan är om det är ok att göra en installation på det visset?

Innan jag tar ut sotaren, vill jag testa här på forumet om någon
kan svara på det.

Tack
 
Redigerat:
Ja i princip. Dock, det som begränsar installationen är att det skall vara tillräckligt drag och säkerhetsavstånd till brännbart material. Samt att skorstenen skall gå att sota. Har du en planritning? I princip går allting att lösa med helisolerade skorstenar och sotluckor men det kan ju bli fult och obekvämt och svårt/dyrt att sota. Vad sitter på andra sidan betongväggen? Vad är det för storlek på pipan i skorstenen och hur hög är den?
 
Så här ser planritningen ut. Skorstenen är ca 9 meter lång.
Källare.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Sitter mynningen till pipan du skall använda i klädkammaren? Har huset byggts om? Är det en rökgång i tvättstugan också? Har du kollat att det är en rökgång du skall ansluta till, sitter den i klädkammaren ser det mer ut som en ventilationspipa.

Om det är en rökgång i murstocken i klädkammaren borde det inte vara problem med 9 meter skorsten. Men kolla först att det är en rökgång. Sådana brukar vara minst halvsten x halvsten och det funkar till kaminer. Dock får du räkna med att hacka upp en sotlucka i skorstenen också nedanför anslutningen och att ha en sotlucka vid kaminen. Tror sotaren vill ha lutning på röret genom klädkammaren med det är ju knappast ett estetiskt problem i ett sådant utrymme även om det tar plats.

Kolla noga att det är en rökpipa du skall ansluta till. Är det en ventilationspipa kan den ha för dåliga mellanvägga för att kunna användas som rökgång. Kan kanske lösas med slang. Hur gammalt är huset?
 
Rökkanalen finns där gamla pannrummet är, numera sparum. Huset är byggt 66 och jag vill gärna använda husets skorsten. För att koppla in mig på rökkanalen behövs det göras en böj inuti skorstenen
skorsten.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Om det bara går hade jag i ditt fall dragit en ny stålskorsten rakt upp i stället och dessutom stoppat in en kamin i sparummet och kopplat på befintligt rökgång.
 
Att sätta in en kamin i sparummet är inte aktuellt då bergvärme pumpen finns där. Och dra en ny stålskorsten upp genom bottenplan vidare upp till taket kommer inte bli bra med den placeringen. Jag har tittat på skissen över skorstenen och då slog det mig. Varför inte använda fyrans kanal om den bara är tät?

Och sen ettans kanal skall jag tolka skissen som det är halvsten?
Jag har själv inte tittat ner i skorstenen då vi flyttar in först i december.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.