Vi funderar på att göra om vardagsrummet (30 kvm) i vårt nya hus till ett stort arbetsrum och nu undrar jag på om man "måste" ha ett vanligt vardagsrum???

Vårt nuvarande vardagsrum används såhär: ungefär halva ytan är arbetsrum,
TV-soffa och matplats på andra halvan.

Köket i det nya huset har plats för 6-8 personer och dessutom finns ett relativt stort isolerat uterum. Vi kan sätta TV'n i ett av sovrummen (12-15kvm) eller i den "möblerbara hallen" på övervåningen. Vad mera behöver man ett vardagsrum till? Hur använder ni era vardagsrum? Vilka funktioner har det?

Vi har inga barn och mycket sällan mera än 4-5 gäster åt gången. Gästerna brukar dessutom "fastna" i arbetsrumsdelen.

Men skulle detta fungera i verkliga livet? Räcker matplats i köket, uterum samt TV-rum för att täcka funktionerna i ett vardagsrum? Nackdelar?

/ikhve
 
Jag skulle kunna tänka mig att ta bort v-rum i huset - men jag vill ha: en plats med skön fåtölj och läslampa, gärna stereon i samma hörna - sen kan resten vara arbetsrum.

Vårt kök räcker gott som matplats men vi har ett relativt stort kök med få möbler i - tror att vi kan sitta typ 20 pers där och äta om vi vill. Har ingen extra matplats.

TV - kan ni gott sätta i den möblerbara hallen - hur ofta har man typ gäster och sitter och tittar just på TV:n? Iaf inte vi. :)

Avslappat läge - tycker jag uterummet gott kan vara!

Med andra ord så tycker jag att ni ska göra om v-rummet till arbetsrum om ni har större behov av det. Antingen med flexibel lösning så att ni lätt o enkelt kan använda det när ni har gäster eller med en tydlig arbetsrum känsla.

Lycka till!

//Sly
 
När vi letade hus för ett par år sedan tittade vi på ett där vi tänkte använda vardagsrummet som sovrum. Det blir ju inte permanent. Trivs man inte kan man ju ändra om igen..
 
Arbetsrummet blir inte det minsta flexibelt tyvärr - ingen chans att möblera om bara för någon kväll :'( Inte så lätt att byta rum efteråt heller, det blir mycket jobb.

En läs- och prathörna måste vi absolut ha - får fundera på detta. Om Tv'n står i hallen på övervåningen kan vi kanske ta ett ledigt sovrum till bibliotek med läshörna? Uterummet höres mysigare ut förstås men hur trevligt blir det där en mörk novemberkväll med storm? Ni som redan har uterum, används det hela året? Eller är det som med bastu, bubbelbad etc det är kul bara i början?
/ikhve
 
Har ej uterum själv men svågern har. Används jämt som vardagsrum, midsommar med glasdörrar fråndragna och öppet ut, jul med dörrar stängda ;D, och alla varianter där imellan.
 
Nu har vi två barn och umgås i vardagsrummet jämt. Vi har också ett uterum men det är inte isolerat, så det används för att tjuvstarta sommaren och förlänga den.
För mig att vardagsrummet en plats för att koppla av och umgås med familj och gäster. Det innebär matplats för matgäster, soffgrupp när umgänget gäller bara prata och dricka kaffe, och för tv-tittande. Och så spelar vi spel, läser sagor, lyssnar på musik och dansar. Sovrum för mig är ett ställe där man sover, absolut inte tittar på tv, och det är privat. Vårt arbetrum är numera både för dator och tv och lite alltiallorum, eftersom vi inte arbetar hemma. Jobbar ni mycket hemma så skulle jag satsa på ett ordentligt arbetrum, men är det bara en plats för att spela datorspel eller surfa, så kan man ha ett umgängesrum istället. Sedan vet jag inte om ni har utflugna barn, eller tänker skaffa barn så småningom. Vet inte om detta var någon hjälp, ni kanske får känna er för.

Pernilla
 
Det här är intressant! Jag vill ha stort kök och känner absolut inget behov av att ha matsalsbord i vardagsrummet (som man "ska" ha, enligt alla huskataloger :D). Köket blir umgängesrum även när vi har gäster, vilket för övrigt inte är så ofta! Däremot har vi nu datorn i vardagsrummet, vilket ju blir betydligt mer socialt än att ha den i ett arbetsrum! Vi (eh, jag...) tillbringar en del tid vid datorn ;).

Så en soffa (helst hörnsoffa), TV och ett litet skrivbord vill jag ha i mitt vardagsrum. Och några bokhyllor. Nu har vi torkställningen i vardagsrummet, det vill jag inte ha i mitt nya hus :).
 
Naturligtvis behöver ni inte ha ett "vanligt" vardagsrum. Boende ska fungera för de som bor där - inte för ev gäster, vänner och övriga "tyckare". Det hörs ju redan på ordet - VARDAGSrum - ett rum man är i varje dag. Gäster har man kanske inte varje dag. Så inred som ni känner är bäst för er och stunta i vad andra tycker och har det.
 
Tack för tips och funderingar!
Vi har än så länge inte bestämt hur vi vill ha det - just nu lutar det åt att arbetsrummet blir på övervåningen och inte i vardagsrummet. Argument för är enklare städning samt att man lättare kan gå därifrån om man vill ta en rast, lättare att låta saker "under arbete" ligga kvar..

Uterum och kök blir nog "vardagsrum" så nu är frågan - hur skall vi använda det egentliga vardagsrummet? :)
/ikhve
 
Tja, vad gör ni när ni inte lagar mat, sover, äter eller jobbar? För mig (med två små barn) är vardagsrummet det vi mest använder, dvs här spelar vi spel, pratar, läser sagor, tittar på TV, kopplar av, lyssnar på musik, etc. Vi har sällan gäster, men ofta nån kompis, och även då leks det mycket i vardagsrummet. Svårt att veta hur ert uterum är, det kanske passar som vardagsrum.
Pernilla
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.