Johan Gunverth skrev:
Garvsyran reagerar med matvarorna och gör dem oätliga. Bröd funkar ju, men en rå insjöfisk som ligger i 10 minuter på en ekskiva är inte tjänlig föda. Plankstekskivor kokas eller bränns av i ugn innan man serverar på dem. Ek har också väldigt djupa och små porer som gör dem i princip omöjliga att rengöra. Om jag inte minns fel så fick den kända Djurgårdsrestaurangen med numrerade plankstekar sluta servera dessa av samma skäl.

Källa: god vän som är kökschef och restaurangkökskonsult. Bok är (var) det enda som tillåts med mat. Tänk glasspinnar.
Fast nu tror jag de allra flesta inte lägger fisk och kött på sina ekbrädor.. Ek anser jag vara bland de bättre träslagen för skärbrädor.

Har själv denna. Helt fantastiskt. Men bara grönt på dom. För fisk, kyckling, kött blir det plast.
http://www.ugglanocheggen.se

För bräda som ska in i ugn är det säkert en annan femma. Men att säga no no till ek på vanlig skärbräda anser jag obefogat och det finns inget underlag som du kan visa som säger annat utan det är mer 'Det sa alltid mamma".
 
Redigerat:
Bricco skrev:
...och det finns inget underlag som du kan visa som säger annat utan det är mer 'Det sa alltid mamma".
Som sagt: kökschef med ansvar bl.a. för kunders hälsa och likaså konsult för konstruktion och utrustning av restaurangkök. Litar helt och fullt på honom. Men nä, jag har ingen länk till LMV eller annan officiell källa tillgängligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.