Du lägger den i samma vinkel som på bilden - alltså på samma sätt som du sätter upp den - och sågar lämplig vinkel i gersågen - alltså 45 grader för ett 90 gradigt hörn.

Det där med vinklar är lite knepigt. Såga till några småbitar som du kan använda som mallar. Mallarna kan du sedan passa in i hörnen så du ser hur de ska sitta, sen är det bara att såga likadant som mallen.
 
  • Gilla
Addan 13
  • Laddar…
Har sett en lösning med en kloss i hörnen vilket gör att man bara kapar listerna rakt 90 grader. Såg faktiskt vettigt ut.
mvh
 
Såhär brukar jag göra: Håll upp listen mot väggen och taket så som den ska sitta. Markera var hörnet ska vara. Lägg ner listen i geringssågen eller lådan. Den sida som ska vara mot väggen trycker du mot det bakre anhållet. Ovansidan av listen som ska vara mot taket måste vara uppåt!! D.v.s. mot sågklingan. Det kan vara lite svårt att hålla listen, så det underlättar om man är två som hjälps åt. Sedan får sågen göra sitt . Detta fungerar bra tycker jag.
 
Uffe_xx skrev:
Har sett en lösning med en kloss i hörnen vilket gör att man bara kapar listerna rakt 90 grader. Såg faktiskt vettigt ut.
mvh
Fusk!!

Då kan man hellre låta någon som kan göra jobbet ;)
 
Hörnklossar rockar fett. Vi har det i nästan alla hörn och tycker att det är supersnyggt.
horn.jpg
Tommy, för att trösta en gammal geringsfantast som du kan jag berätta att det inte funkar överallt.: :)
gering.jpg
 
Hörrö DussinKalle, det där såg ju riktigt snyggt ut!

Synd att det är fusk bara ;)
 
Bob_the_builder
...och jättebilligt. Byggvaruhusen formligen kastar de där klossarna efter en.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.