Varför skulle man behöva sota om man kör med vp ?
 
Därför att man kan ha andra kanaler i skorstenen som tex till en öppen spis eller så :)
 
Man betalar sotningen separat ev kamin sotning kommer separat men brandskyddskontrollen som sker med ca 8 års intervall kommer man inte i från om man vill kunna elda.
 
Jag har mina på samma ;)
Gick efter lite bök
 
Du betalar alltså endast för sotning av 1 enhet fast han sotar flera enheter.
 
Många tips här. Det går att räkna åt alla håll och många saker är helt rätt. Har man ett högtempsystem där kravet finns på 60-80c i framledning ska man nog inte tänka bergvärme. Tyvärr skulle jag heller inte säga pellets. Det kör jag själv och har gjort i 10 år nu i ett gammalt hus som hade oljevärme från 1960 ish. Oljepannan byttes ut mot en ny pelletspanna. Det var det enda självklara då ansåg vi. Trots allt något av en lyckträff just då eftersom jag då inte alls kände till begränsningarna ang bergvärme i så gamla vattenburna system. Hade jag köpt bergvärme, som jag fick offert på, hade vi garanterat frusit ihjäl samtidigt som vi gått under i elräkningar. En sådan pump hade fått gå på max i 3-4 månader hos oss.

Pellets är inget jag rekommenderar. "Lite underhåll". ja tjäna. Det är en betongtyngd runt halsen varenda gång det är nått skit med den där pannan och det har det varit OFTA under åren. Detta i kombination med att jag inte är nån mekaniker och att firman vi anlitade i grunden var okunniga banditer gjorde att värmningen inte direkt blev enkel. I den bästa av världar och möjligen med reservation över att pelletstekniken/eldningen tagit några positioner framåt på 10 år så kanske är det bättre idag. Jag ställer mig dock starkt skeptisk till sk "utveckling" för jag tror jag var en av de sista på planeten att köpa pelletsanläggning för sen svängde allt mot värmepumpar. Är tveksam till om nån utveckling alls skett efter 2010. Numera finns det värmepumpar som klarar betydligt högre framlednings temp men som någon redan sagt, det är ju inte grejjen med vp, där ska det vara låg temp för att ekonomin ska bli vettig. Dels drift men även hållbarhet över tid.

Jag tänkte leverera ytterligare ett tips som jag inte tror är förmedlat i tråden. Köp du huset och budgetera för värmeombyggnad helt. Hade jag gjort mitt idag, hade jag inte satsat på pellets, jag hade skaffat värmepump och nya radiatorer, dimensionerade för Vp, och tagit den kostnaden. Varför? Allt är inte pengar. Det handlar om så mycket mer. Att slippa oroa sig över en dålig lösning eller en anläggning med tveksam funktion beroende på kompromisser. Jag tycker det är en flagrant felsatsning om man bor i ett hus i 30 år och hela tiden måste oroa sig över ett värmesystem. Bergvärme är inte felfritt men jag har erfarenhet från ett system som gick i 17 år, med endast TVÅ driftstopp. Båda togs av utökad garanti, endast arbetskostnaden debiterades. Ekonomi i all ära men KAN du, så fundera om inte trivsel och tillförlitlighet kan få kosta. Jag hade lätt offrat ett dyrt badrum till förmån för en vettig värmelösning. (äkta hälften brukar dock inte förstå denna sk prioritering inledningsvis men när du förklarat att de kommer få duscha kallt 43 mornar per år för att värmepannan inte funkar brukar de ändra sig).

Oavsett, vad du än väljer, se till att få tag i en leverantör du kan lita på. Jag gjorde det misstaget och det blev jobbigt och är fortfarande jobbigt då jag inte har nån vettig aktör att vända mig till är det krånglar.

Lycka till med husköpet.
 
  • Gilla
xrazze
  • Laddar…
Många bergvärme vp klarar 65 graders framledning enbart med kompressorn och ca 5 grader till med hjälp av elpatron så det går köra bergvärme mot radiator system som kräver rätt hög framledning även om det inte är optimalt. Om man har ett system som kräver över 70 grader vid dut så krävs det inte allt för mycket för att sänka framledningen en del och kunna köra med värme pump tex till läggs isolering gör en hel del för framledningen.
 
Tråden är sedan 2013, så TS har antagligen löst sina problem vid det här laget. Eller frusit ihjäl... Särskilt den här vintern. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.