För två veckor sedan, 15 september, köpte vi och betalade en ny soffa på ett av stadens större möbelvaruhus. Säljaren sade inget alls om leveransdatum, men vid uthämtningen/hemkörningen sade de att soffan beräknades levereras ungefär 1 oktober. (På kvittot står det dock leverans 2013-42.)

Igår, 26 september, ringde de och sade att soffan är försenad och troligen anländer vecka 47, dvs andra halvan av november.

Vi är inte helt nöjda med att få vänta och vänta. Vad har vi för rättigheter som konsument?

Att häva köpet känns trist. Vi har ju väntat två veckor nästan redan nu. Då kunde vi lika gärna köpt någon annan soffa redan då. (Hos annan handlare, dessutom...)

Kan vi kräva att de vid första utlovade datumet levererar en annan soffa, liknande modell, och att de står för mellanskillnaden?
 
Ja, tyvärr har de rätt att korrigera felet innan du kan häva köpet. dessutom tror jag detta kan anses vara skälig försening i branschen....
 
Tror nog att de visste redan från början när leverans skulle ske... :mad:
 
Har en liknande erfarenhet när vi köpte möbler från MIO och säljaren lovade leverans inom två veckor tror jag det var men sen visade det sig att det skulle dröja ytterligare ett par veckor. Enligt deras köpvillkor så få man en kompensation vid försenad leverans men problemet var att säljaren tydligen lovat mer än vad han hade täckning för. Så de försökte slingra sig med att leveransdatumet alltid hade varit långt fram i tiden men det slutade med att vi fick en kompensation i alla fall.

I ert fall tycker jag i alla fall att ni kan ta upp en diskussion att eventuellt häva köpet med argumentet att ni aldrig köpt soffan om ni varit medveten om leveranstiden men att ni kan tänka er att acceptera förseningen med en lämplig kompensation.
 
En sådan leveransförsening av en soffa kan i princip ha tre orsaker.
1. Fabriken har brunnit ner
2. Soffan har blivit kvalitetsstoppad.
3. En specifik klädsel har tagit slut hos sofftillverkaren.

den sistnämnda är nog den absolut vanligaste och därför kan ni ta upp en diskussion om att kanske byta klädsel och tom ta en bättre kvalitet till samma pris.
 
A
Om jag minns rätt har liknande saker varit uppe tidigare och jag tror t.o.m. att det någon gång har gått till domstol. Det var en TV som inte levererades i tid till fotbolls-VM och kunden fick därför häva köpet.

Den avgörande punkten handlade om att handlaren hade fått reda på att leveransdatumet var avgörande för köpet. Hade inte kunden sagt något om att leveransdatumet är avgörande hade den inte fått rätt.

Det jag lärde av det var att alltid försöka få med skriftligt till handlaren att datumet måste hållas av någon orsak. I soffexemplet skulle det t.ex. vara avgörande påtala att soffans leveransdatum är viktigt för att t.ex. vara på plats för en fest. Har man inte sagt något om det har man svårt att häva köpet.

Det kan därför alltid vara bra när det är leveranstider att fundera på om det är något datum som är avgörande för leveransen och då få med de skriftligt på beställningen att det datumet är av vikt.

Betala i förskott ska man heller aldrig göra. Dels för att då finns mindre direkt incitament kvar för handlaren att bry sig och dels för om handlaren går i konkurs så blir man av med alla pengarna i värsta fall!
 
Dagens i-landsproblem.....

Men om man nu ska prata om kompensation så borde väl en lånesoffa vara det enda rätta.....

Den som väntar på något gott.....
 
mr_bygg skrev:
I ert fall tycker jag i alla fall att ni kan ta upp en diskussion att eventuellt häva köpet med argumentet att ni aldrig köpt soffan om ni varit medveten om leveranstiden men att ni kan tänka er att acceptera förseningen med en lämplig kompensation.
Precis, det är den bästa angreppsvinkeln. Att häva köpet är den enda rättigheten man har. Men häver man köpet så förlorar butiken en kund och har en del merkostnader, så de föredrar antagligen en lösning som gör att de behåller kunden. Men det är viktigt att vara medveten om att den lösningen kan man inte kräva, det enda man kan kräva är att få häva köpet. (Och möjligen få ersättning för extrakostnader.)
 
A
Nerre skrev:
Precis, det är den bästa angreppsvinkeln. Att häva köpet är den enda rättigheten man har. Men häver man köpet så förlorar butiken en kund och har en del merkostnader, så de föredrar antagligen en lösning som gör att de behåller kunden. Men det är viktigt att vara medveten om att den lösningen kan man inte kräva, det enda man kan kräva är att få häva köpet. (Och möjligen få ersättning för extrakostnader.)
Det är inte alls säkert att man får häva köpet, det beror på omständigheterna. Se länken till konsumentverket.
 
mr_bygg skrev:
Har en liknande erfarenhet när vi köpte möbler från MIO och säljaren lovade leverans inom två veckor tror jag det var men sen visade det sig att det skulle dröja ytterligare ett par veckor. Enligt deras köpvillkor så få man en kompensation vid försenad leverans men problemet var att säljaren tydligen lovat mer än vad han hade täckning för. Så de försökte slingra sig med att leveransdatumet alltid hade varit långt fram i tiden men det slutade med att vi fick en kompensation i alla fall.
MIO igen, de är alltså "återfallsförbrytare"...

Tack för tipset om kompensation vid försenad leverans, ska kolla upp det!
 
Vi har handlat ett matbord i ek, från ovan nämnda firma, som skivan var konvex på...
Fick nytt bord, som var än sämre, fick ett till.. osv.. blev sedan lovad ett nytt bord som skulle vara tillverkat på annat vis.. vi fick naturligtvis ha kvar det bord vi hade hemma med skev skiva så länge.

Hann köpa ett uteparasoll under tiden, som vi skulle göra upp priset på efter att bordet var utbytt och klart.

Efter 1½ år hade det fått fram det 'nya' bordet, och det slutade med att dom bjöd på parasollet - vilket gör att vi känner oss nöjda, och kan tänkas oss handla där igen. De tyckte 50% på parasollet, jag sa emot, de gick mig till mötes - vilket tyder på att de vill ha nöjda kunder.
 
Nu på torsdag 28/11 har de lovat att leverera soffan, alltså ungefär 2,5 månader efter inköpsdatum. Vi ska få (maximala) 10% nedsatt pris enligt deras förseningsgaranti.
 
Det låter som leveranstid från Asien, begär uppgift om ursprungsland. Det är 8-10 veckor sjövägen från Asien(Kina) och då är det så att man beställer hela containers alltså det levereras inget fören den är fyllt. Därför beställer man och när det är ekonomiskt i hamn fylls resterande plats i containern med soffor på vinst och förlust viket i annonseringen då blir REA kraftig sänkt pris. Det innebär att i sämsta fall endast ger kostnaden igen.
 
Sammanfatting (än så länge):
15 september:
Vi köper och betalar soffan. Leverans utlovad till vecka 39 av säljaren. Dock säger utkörningskillen att vi får vänta till 1 oktober.

26 september:
De ringde och sade att soffan är försenad och troligen anländer vecka 47.

28 november (torsdag vecka 48):
Soffan levererades. Dock trasig klädsel, en reva på 6-7 centimeter på framsidan.

Fortsättning följer...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.