Hej!
Håller på med mitt hus som är uppbyggt med betong platta på mark.
Flytande golv med 8 mm cellplast sen golvspånskiva i resten av huset.
Har bilat genom plattan i 2 st badrum för att byta ut avloppsrör .

Nu har rörmokaren varit där och bytt ut allt och det är dags för fyllning och gjuta igen.

Har singel på tomten som ligger och väntar samt några säckar leca kulor om det behövs.

Som jag har förstått är det EPS cement som man ska använda om man inte vill vänta 1 månad med vanlig betong eftersom brinntiden är så lång.

Kan jag jämna ut hålen som jag bilat upp med singel och packa det fint och sen gjuta igen hålen och vidare upp med eps betong ca 50-80 mm ovan befintlig betong platta för att sen flytspackla med golvvärme ovanpå?

114 mm från platta till golvnivå har jag att spela med.

Stora frågan är om cellplast också måste dit eller om om eps betongen räcker?
Om jag måste ha cellplast ska den ligga under eps betongen då och hur tjock skall den vara?


Hur hade ni som har koll på detta gjort?

Jätte tacksam för snabba svar.
 
man ska inte blanda EPS och cellplast, kör antingen eller, vill du ha cellplast så gjut med ROTbruk (snabbtorkande betong)
Du borde väl kunna fylla med singel och sen lägga EPS direkt utan att gjuta .
Lite beroende på spackeltillverkare, men tex Ardex vill ha 20mm spackel som minst ovanpå EPS

100mm EPS motsvarar ca 50mm cellplast
 
Om "betonggolvet" är jämnt skulle jag funderat på att byta ut EPS-cementen mot en XPS/EPS-skiva istället, och armerat + flytspacklat ovanpå istället. Du får mkt mer isolering på det sättet (givet samma bygghöjd), nackdelen är väl att du måste ha på mer flytspackel. 30mm armerat spackel brukar man väl säga är självbärande (säkerligen lite beroende på fabrikat).

Om du har EPS-cement har jag för mig att du inte kan ha cellplast under alls.

Har du vattenburen värme kan vara värt att fundera på spårad EPS, t.ex. LK's, med en minikretsventil per badrum, och flytspackla in allting.

http://www.lksystems.se/sv/LK-Syste...ystem/Pa-barande-golv/LK-Sparskiva-XPS-30-50/
http://www.lksystems.se/sv/LK-Systems-Sverige/Golvvarme/Renovering-enstaka-rum/
 
Redigerat:
Tack för svaren

Hur snabbt torkar ROTbruk vs EPS?

Edit!
stoif
Ditt sätt verkar bra

1)Jag fyller igen hålen med singel och fyller igen med Rotbruk till plattan.
2)Lägger 6 cm XPS skivor-Måste jag prima på betong plattan under XPS skivan då?
3)Sen flytspacklar jag 5 cm med armeringsjärn och el-golvvärme slingor på XPS skivorna

Funkar det?
 
Redigerat:
Rotbruk finns som är torrt på 24h och sen finns det sånna som är torra på 14dar

eps ska beläggas inom 3dygn
 
Daniel777 skrev:
Tack för svaren

Hur snabbt torkar ROTbruk vs EPS?

Edit!
stoif
Ditt sätt verkar bra

1)Jag fyller igen hålen med singel och fyller igen med Rotbruk till plattan.
2)Lägger 6 cm XPS skivor-Måste jag prima på betong plattan under XPS skivan då?
3)Sen flytspacklar jag 5 cm med armeringsjärn och el-golvvärme slingor på XPS skivorna

Funkar det?
Jag tycker det låter bra!

Ngn primer skall inte behövas.

[edit] några 50mm flytspackel skall inte behövas, 30mm brukar räcka. Men kolla det fabrikatet du väljer
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.