Fick en känsla... Sitter ett dubbeluttag i källaren, anslutet till en rund trefasdosa. Så jag öppnade och kollade, och det var draget två faser till uttaget. Ingen märkning nånstans.
Ännu sämre var att det var draget två lampsladdar 0.75mm2 till vardera uttag och en separat gulgrön som var byglad mellan uttagen.
Uttaget monterat så att det satt kloss mot trefasdosan så kablarna syntes inte utifrån. Har suttit en TM och torkskåp i detta uttag.
Vackert! Nu blir det att snygga till detta hempul. Med bättre hempul.
 
Mell skrev:
Fick en känsla... Sitter ett dubbeluttag i källaren, anslutet till en rund trefasdosa. Så jag öppnade och kollade, och det var draget två faser till uttaget. Ingen märkning nånstans.
Ännu sämre var att det var draget två lampsladdar 0.75mm2 till vardera uttag och en separat gulgrön som var byglad mellan uttagen.
Uttaget monterat så att det satt kloss mot trefasdosan så kablarna syntes inte utifrån. Har suttit en TM och torkskåp i detta uttag.
Vackert! Nu blir det att snygga till detta hempul. Med bättre hempul.
Usch, dessa förbannade lampsladdar! Men det var inte 2x0,75 i alla fall.... Eller???? Säg att det åtminstone var jord med ned till uttaget och inte bara mellan jordblecken?
 
Bo.Siltberg skrev:
Har en uppgift om att Eljo's quick-rot tillåter överkoppling av olika faser på X-plintarna, men kan inte hitta någon bekräftelse på det. Det vore märkligt om de flesta uttag inte skulle tåla det.
Schneider exxact verkar tillåta överkoppling av fler faser på X-plintarna om man tittat på kopplingsschemat på produktsidan. Dock ej i hemmiljö om jag förstår det rätt.

http://ecatalogue.schneider-electri...347754&groupid=144667&navid=65910&navoption=2
 
Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Kopparkullen skrev:
Usch, dessa förbannade lampsladdar! Men det var inte 2x0,75 i alla fall.... Eller???? Säg att det åtminstone var jord med ned till uttaget och inte bara mellan jordblecken?
Jo, det var två 2x0,75...men det var jordat. (y)

Inte som belysningen i bastun och duschen, där var jorden inte ansluten i en dosa utanför rummet, men i övrigt såg det bra ut. :what:
Det var nog en miss från då huset byggdes och inte hemmapuleri.
Huset är byggt -69 med röd både som tändtråd och jord. Gäller att mäta noga och dubbelkolla allt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.