Vad jag har läst mig till om vinrankor är det bäst att plantera dem på våren. Om jag köper en nu på utförsäljning, vad är då bäst att göra? Ställa den inomhus och plantera den i vår eller plantera den nu?

Hur fungerar det för övrigt att ha en vinranka öppet utan att ha den mot en vägg? Jag har ingen södervägg där jorden är tjock nog. Nykvarn torde vara odlingszon 2.
 
Du kan inte ställa den inne, de måste ha kyla för att kunna gå i vintervila. I sådana fall får du ha den i något utrymme där det är 0-5 grader.

Jag skulle plantera nu. Vad är det för sort? Är det en äkta vindruva bör du absolut ha den mot en värmande och skyddande södervägg. Är det en staketdruva kan du ha den var som helst nästan, de överlever långt uppe i norrland.
 
Jag köpte en vinranka på höstrea mest för kul skull för några år sedan och den har tagit sig bra, fich några druvor förra hösen. Den växer mot en altanspalje i bergslagen. Dock så tog den senaste hårda vintern död på det mesta, över hälften av rosorna dog och vinrankan fick jag klippa ner till roten i våras men har nu växt 2-3m under sommaren. I år ska jag försöka komma ihåg att "bädda" in växterna
 
Jag skulle plantera den nu, men lägga en stor lövhög över den under vintern som skyddar den från den värsta frosten och för vårsolen. Plocka inte bort löven förtidigt.
 
Nu köpte jag en Zilga vinranka och ett päronträd på Plantagens utförsäljning. Labruskavin kallades det, är det samma sak som staketdruva? Den skulle klara upp till zon 5, så det borde inte vara ett problem här. Återstår att se när jag hinner plantera.
 
Zilga är en staketdruva och förmodligen den vanligaste sorten. Hur ser den ut, är löven gula? Har den stått inne i en affär är det inte säkert att den fattat att det är höst. I sådana fall kan den bli lite överraskad av markfrosten som vi har nu, men det är ju robusta växter så den tål väll en del.

Glöm inte att staketdruvor vill ha sur jord. Normal trädgårdsjord brukar funka, bara det inte är väldigt basiskt. Äkta vindruvor är tvärtom, de vill gärna ha det lite basiskt.
 
Den har stått utomhus och har gulnande löv. Jag köpte även tre påsar rhododendronjord som lär vara sur och passa vinrankor.
 
Plantera nu! Jag får tacka för tipset, förresten. Efter att jag läst ditt inlägg gick det upp för mig att Plantagen startat sin höstrea så jag åkte ner och köpte upp mig på ett sortiment. Bl a en Zilga. Hade en i radhuset som jag sålde förra året och den satt planterad åt väster. Klarade allting inkl svinkalla vintrar. Gav ok med frukt men druvorna är inte kärnfria och är lite små men som sagt den sköter sig själv. Om du inte planterar idag så tänk på att det kan bli nattfrost så ställ den mot husväggen och täck över den. Inte bra om rotklumpen fryser. Min har också gulnande löv, helt normalt. Rankorna tycker jag fäster på allting, klarar nog att klättra uppför en tegelvägg på egen hand, väldigt sträva små krullisar på rankorna som fäster på det mesta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.