J
Jag försöker ansluta ett stuprör till ett markavlopp jag lagt ned i backen.
Problemet är att en sten sticker ut 30 cm, som jag på något vis behöver runda för att öht kunna ansluta till markröret.

Jag vill helst inte att markröret sticker upp för mycket, de tål väl inte UV-ljus speciellt bra? Dessutom är de fula.

Vill inte ha någon tillfällig lösning. Viktigt är också att kunna ansluta lövfång. På bilden har jag med blått ritat vart stupröret kommer. Röd linje markerar de 30 cm som jag måste överbrygga.

Har någon någon bra idé hur jag löser detta? Funderar lite på att mig-svetsa ihop de två tjocka eller smala ändarna på 2 st 70 graders böjar... Men det blir lite lite för kort tror jag.

xxxyyy.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bila bort stenen?
 
J
Nejdu! Det är ett timmerhus, och det är en hörnsten. Har funderat på att sätta stupröret på andra sidan hörnet, där sticker grundstenen bara 20 cm ut. Men vem 17 gör så, stuprören på husets kortsida liksom?
 
låt stupröret sluta med en böj åvan marken, lägg en ränna av sten på marken som leder vattnet till markröret som du avslutar lite under marknivå med lock/nät som hindrar smuts att följa med vattnet.
 
Är inne på daugaards idé också. Avsluta stupröret med en klassisk böj men sätt en brunn med gallerförsedd beteckning utanför. Kanske med lite smågatsren runt, Jag tror det som bonus går bättre i stil med timmerhuset än att låta maravloppsrören gå upp ovan jord.
 
Var är marknivå?
 
J
En klassisk böj är lite för kort. Funderar på brunn också, men vet inte vad jag kan köpa för något. Produkttips mottages tacksamt. En nackdel med brunn är att gallren på dem brukar vara väldigt grova (tänker på gatbrunn).

DaBonkz. Jag vet inte helt vad du efterfrågar. Men djupet på det grävda hålet är också ca 30 cm.
 
Bildgoogla på brunnsbetäckning så hittar du massor av varianter
 
Du ser ut att kunna ersätta de svarta plåtrören med markrör men det kanske hamnar för högt?
 
Inte det billigaste alternativet kanske, men det skulle nog gå att kärnhålsborra i stenen
 
J
ja markrör skulle gå med ett par 90 gradare och en passbit. Men det blir väldigt grovt och klumpigt. Just nu är jag inne på 2 lösningar:

1. Ta ett stuprör, såga det i några vinklar. Svetsa ihop. putsa och måla. Koppla på med någon av de sakerna som ligger i bild.
2. Vanlig 90 eller 70 graders utkastare/böj som förlängs. Bygga en låda av rostfri plåt (har mängder hemma) som brunn, och borra små hål i botten på den.
 
Kan du matcha höjden så sätter du bara en rens där så är det löst
 
J
Kärnhålsborrning skulle bara hjälpa om jag sedan hugger loss ytterbiten så det blir ett U, eftersom det ligger ytterligare en stor sten under den sten som är i vägen nu.

Men vad säger ni om att sätta stupröret på gaveln? Oortodoxt?
 
Kan du inte skära ut en ränna i stenen med en vinkelslip, och sedan gjuta fast markavloppsröret i rännan plus att du gjuter en rejäl kaka av betong kring stenen för att stabilisera det hela. Då borde du kunna dra stupröret rakt ned.
 
Jag är rädd att det kommer se märkligt ut. Du kan inte ändra lutningen på hängrännan så du får stupröret på andra sidan huset?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.