Hej,
Jag har ett par fina ekstockar, diameter 45 cm, längd 30-80 cm plus en körsbär med diameter 45 och längd 2 meter. Träden sågades ner för tre veckor sedan och min plan var att torka dessa till snickerivirke för att lämna in för sågning. Jag har förstått att man ska måla ändarna med färg. Nu har några av ämnena fått små sprickor i centrum. Är det för sent att börja torka dessa?

Ska jag torka ämnen utomhus regnskyddat och ska jag barka av dem? Jag har utrymme i ouppvärmd källare...är det bättre att torka dem där? Jag har avfuktare i källaren så det kanse är för torrt.

Tips mottages tacksamt :)
Mats
 
Klyv stockarna mitt i annars så spricker de lite hursomhelst .
Måla ändarna är bra.
Helst skulle du låta att råsåga stockarna och sedan torka.

Protte
 
  • Gilla
fahlis och 1 till
  • Laddar…
prototypen skrev:
Klyv stockarna mitt i annars så spricker de lite hursomhelst .
Måla ändarna är bra.
Helst skulle du låta att råsåga stockarna och sedan torka.

Protte
tack för tipset! Behöver jag barka?
jag ska ttesta att klyva med järn jag har....om det inte funkar blir det motorsågen
ska också kolla sågverk för råsågning direkt
 
Du skall såga så snart som möjligt då fungerar sågningen bäst. Bland annat lär du få svårt att hitta någon som vill såga torr ek.
Barkning är onödigt.
Måla ändarna på virket med en vattentät färg eller bivax/paraffin men se upp så du inte använder något fett med silikon, sånt får inte komma in i verkstan.
Bygg några enkla ramar där du lägger in virket med ströläkt mellan och spänn högen med kilar i ramen så att virket inte vrider sig under torkningen.
Lagra utomhus under regnskydd.
Ta in i slutet av vintern, bästa torkningen under året är vårvintern när nätterna är kalla och dagarna soliga.
Torka resten i i din källare med avfuktaren igång, det tar minst en månad.

Lycka till och ha inte för bråttom.
 
När det gäller ek skall den ligga ett par år med barken på så att spänningarna går bort,lagra döm på marken
helst i gräs så dom torkar långsamt.det är inga som helst problem med att såga ek även om den är torr
 
Elkludde skrev:
När det gäller ek skall den ligga ett par år med barken på så att spänningarna går bort,lagra döm på marken
helst i gräs så dom torkar långsamt.det är inga som helst problem med att såga ek även om den är torr
Så bra, då behöver jag inte ha dåligt samvete över mina stockar som ligger och väntar på att bli sågade sedan förra våren, då kan de ligga till i vår utan problem alltså. Gött. Då får den sprillans nya jättemotorsågon och logosol-jiggen samla damm ett tag till också :) Finns annat att stå i just nu :)
 
thomasx skrev:
Så bra, då behöver jag inte ha dåligt samvete över mina stockar som ligger och väntar på att bli sågade sedan förra våren, då kan de ligga till i vår utan problem alltså. Gött. Då får den sprillans nya jättemotorsågon och logosol-jiggen samla damm ett tag till också :) Finns annat att stå i just nu :)
Edit svallet ruttnar bort då är dom lagom det är ändå inget att ha till skärbrädor(y)
 
Elkludde skrev:
Edit svallet ruttnar bort då är dom lagom det är ändå inget att ha till skärbrädor(y)
Skärbrädor är det TS som ska snida, för min del blir det rejälare saker som ett rustikt matbord, utesoffa, bokhyllor, lite svarvade skålar m.m. Någon gång i framtiden.... ;)
Möjligen blir det några skräbrädor med fräcka 3D-motiv, de är lite coola.
 
Redigerat:
thomasx skrev:
Skärbrädor är det TS som ska snida, för min del blir det rejälare saker som ett rustikt matbord, utesoffa, bokhyllor, lite svarvade skålar m.m. Någon gång i framtiden.... ;)
Möjligen blir det några skräbrädor med fräcka 3D-motiv, de är lite coola.
Till plankstek används ek
.till skärbräda är det vanligast med bok
 
Elkludde skrev:
Till plankstek används ek
.till skärbräda är det vanligast med bok
Ja visst, av förklarliga skäl. Men ska man göra skärbräda med 3D-motiv går det åt flera olika träslag.
 
Ek är inte särskilt lämpligt som skärbräda eftersom det reagerar hyfsat omgående med matvaror. Bok är det enda träslag som fungerar med mat.
 
Efter vad jag förstår har bok också speciella egenskaper vad gäller vått/torrt som gör det lämpligt för skärbrädor.
 
Johan Gunverth skrev:
Ek är inte särskilt lämpligt som skärbräda eftersom det reagerar hyfsat omgående med matvaror. Bok är det enda träslag som fungerar med mat.
Utveckla?
 
Bok är smak o luktfritt, men man kan undra om Ek kan vara så hälsosamt för plankstek,men hänsyn till garvsyra
samt en viss risk för canser,i alla fall om det bearbetas
 
Bricco skrev:
Utveckla?
Garvsyran reagerar med matvarorna och gör dem oätliga. Bröd funkar ju, men en rå insjöfisk som ligger i 10 minuter på en ekskiva är inte tjänlig föda. Plankstekskivor kokas eller bränns av i ugn innan man serverar på dem. Ek har också väldigt djupa och små porer som gör dem i princip omöjliga att rengöra. Om jag inte minns fel så fick den kända Djurgårdsrestaurangen med numrerade plankstekar sluta servera dessa av samma skäl.

Källa: god vän som är kökschef och restaurangkökskonsult. Bok är (var) det enda som tillåts med mat. Tänk glasspinnar.
 
  • Gilla
Tsdoesds och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.