Hej alla,
Ska bygga en bastu i källare (hus från 1949).
Källaren är inte inredd utan består av betonggolv och stenväggar, tror det är oisolerade tegelväggar med puts.
Bastun kommer att ligga mitt i källaren dvs INTE mot några ytterväggar, bara mot innerväggar.
Dessa hade jag beskrivit som "kalla" innerväggar då vi inte har någon värme i källaren (15-20 grader året om)

Men jag har inte hittat någon information hur jag bör göra med regling och isolering på väggar och tak.

Är det ok att regla med träreglar direkt mot dessa väggar?
Lägga syllisolering mellan vägg och träregel?
Helst vill jag slippa plåtregel, mest pga av att jag inte använt det någon gång och jag tror det är "vingligt".

Min tanke är så här: stenvägg - syllisolering - träregel - Isolering i träramen och mot stenväggen - bastufolie?? - läkt?? - panel

Ska man ha folie i mitt fall eller ska jag panela direkt på regelverket?

Snälla ni, hjälp mig så jag kan basta till höst/vintern...

Mvh
Roger
 
Tylös anvisning: http://www.tylo.se/Files.aspx?f_id=69416
De rekommenderar reglar/isolering och sedan direkt panel utan folie.

Det funkar ok utan syllisolering, väggarna är tillräckligt torra. Men det skadar inte ....
 
Bygger du utan folie så måste du ha luftspalt melan isolering och källarvägg både i tak och väggar så at ev kondens/ånga får torka ut.
Säkraste OCH bästa är luftspalt bakom + folie på bastusidan
Ett alternativ är att använda SPU sauna-satu direkt på väggen, utrymessparande och enkelt.

MVH
Sakke
 
Varför luftspalt om utan folie ? En bastu är husets torraste rum.
TS har ingen vägg mot yttervägg.
 
1) for att Tylö säger så i bygginstruktionen
2) för att det är rum - i - rum princip som är rekommenderat , bygger man isolationen helt intill väggen är det inte längre rum-i-rum utan integrerat struktur som inte torkar bra nog.

Om Saunan är husets torraste rum, varför menar tylö att det ska vara luftning/spalt runt hela sauna-rummet. Varför ska det luftas om det inte kommer ngn fukt dit? bara en fråga....
RF är låg. men temp är 80 C, luften innehåller massa vatten i ml som avges när luften kyls ned.
Har du ngn gång observerat badrummet utanför bastun när man kastar mycket vatten på aggregatet och det går folk i dörren?? ja, det är kondens på alla kalla ytor (kakel, speglar) var kommer detta ifrån om bastu är så tort??? och vidare, när man kastar vatten på aggregatet så slår den fjäderbelastade dörren ut lite grann varje gång, varför tror du detta händer?? (jag tippar att lufttrykket ökar i bastun på grund av varm vattenånga - alltså är det iaf periodvis högre trykk i rummet än vad omgivningen runt har - vad sker med fuktig luft som har övertryck och möter relativt genomsläppliga material (tunn panel ocg tunt med isolation) ?

Poänget är att t.o.m tylö säger att ev. fukt som evt. kommer in i väggen måste ha möjligheten att vädras bort. bygga ett sådant rum i källaren, tätt mot muren OCH utan ångspärr måste vara recept för alla slags problem.

Men det är ju bara min åsikt....

MVH
Sakke
 
I vilken tylö instr läser du allt detta ?
I den jag läser står det helt annorlunda. I princip helt diametralt på varenda mening.
 
I den som du själv har länkat till, direkt citat:
"Luftspalt/FuktspärrLämna alltid en luftspalt mellan bastuns yttervägg och eventuell befintlig väggkonstruktion.Detta är speciellt viktigt om basturummet placeras mot en kall yttervägg.Någon fuktspärr mellan basturummets ytterväggar och husets innerväggar behövs inte."


Och:
"
Bastuvägg mot yttervägg bör ha luftspalt -bastuvägg mot innervägg behöver ingen luftspalt.För att få en luftspalt mellan ytterväggenoch isoleringen fäster man ståltråd i “kryss”i bakre kanten av varje regelruta. Därefter pressarman in isoleringen mellan reglarna mot ståltråden.Avståndet mellan yttervägg och isoleringventilerar effektivt bort eventuell kondens"

Du måste altså läsa bättre. Trots att tylö säger att mot innerväggar behövs ingen luftsppalt så i nästa mening skrivs det att ev. kondens vädras bort effektiv på grund av luftspalten. Så kommer det fukt i luftspalten eller inte?? iaf jag blir osäker.
Jag menar att man ska vara speciellt försiktig när man bygger i källarutrymmen, kapillärsug från grund (i TS fall hus från -49 dvs ingen plast eller dränsmassa under golv) och den relativt låga temperaturen i mur/sten gör att jag hadde inte byggt organisk material i potentielt fuktiga rum direkt mot mur eller utan luftning.

annars så säger ju tylö att bastu helst skall byggas som rum-i-rum.

Det var bara punkterna 1 och 2 som var från tylö. Resten är mina egna betraktningar, som du förresten inte har kommenterat. Bastar man med MYCKET vatten så är inte bastu en "torr " rum.
Jag vet att tylö/i sverige menas att det är så, men i Finland menar man att det är ett våtrum.

MVH
Sakke
 
dr Sakke: Du tolkar Tylö's instruktion som f-n läser b-n .
"Bastuvägg mot yttervägg bör ha luftspalt - bastuvägg mot innervägg behöver ingen luftspalt"
samt
"Tylö rekommenderar inte användning av folie eller plast i väggen som fuktspärr. Det ska heller aldrig finnas någon luftspalt, gips- eller spånplattor direkt bakom träpanelen"

Min tolkning av ovanstående:
Mot innerväggar av betong kan man sätta isoleringen direkt mot vägg. Mot yttervägg ska (bör) man ha luftspalt.

Jag gör inga egna betraktningar. Jag förutsätter att Tylö har tillräcklig erfarenhet för anvisningarna.

(jag tror naturligtvis att det fungerar att helt bygga ett rum i rummet också)
mvh
 
Inte helt enig. Jeg läser precis som det står. Baserat på instruktioner från tylö så kan man bygga utan spalt mot ALLA innerväggar , inte bara betong.
Mitt problem med tylös intruktioner är att de är alltför generella. + att dom trots snack om "husets torraste rum" tar upp möjligheten för kondens - så är det torrt efter allt??? eller vad menar dom??
tylös instruktioner med tanke på folie är också irrationellt nekande, vad är problemet med folie bakom luftat panel??
Det hänvisas til "torrdestillering" . Detta är det vanliga byggsättet i Finland, och det finns inte beskrivet som ett problem?? däremot har jag sett många "Tylö-bastun" med torrdestillering , svartbränd panel i nästan hela bastu.

Det tas inte hänsyn til ulika risktilfällen eller ulika sätt/frekvens att bada. Som sagt jag litar mera på finska byggreglement än tylö.
Som jag också sa, källarvägg, speciellt en från -49 är i gränsland vad gäller tolkning yttervägg/innervägg. Som jag uppfattar så var inte källaren uppvärmd, temp oftast mellan 15-20C. Et sådant källare är kapillärsug från grund ett tema, det är aldrig helt tort, speciellt om man bygger inn väggar.
Bastu i källare är en helt egen kapittel, det finns MÅNGA eksempel på misslyckade bygg just i källare.

Därför menar jag att i detta tillfälle bör man bygga med extra marginaler.
Att du inte gör några egna betraktningar tycker jag är skrämmande :rolleyes:

MVH
Sakke
 
Tack för era inlägg, uppskattas verkligen.
Båda nämner tekniker jag läst om, ska börja regla upp i helgen.
Om jag gör som drsakke skriver dvs vägg - luftspalt - isolering - folie - luftspalt - panel finns det någon risk med detta?
Känner att jag hellre tar både livrem och hängslor i detta fallet.


Mvh
Roger
 
Inte som jag kan förstå. Du både hindrar evt. kondens i väggen med ett tätskikt (folie) så att varm luft inte kommer in i isolationen alls. I tillägg är baksidan luftad så att ev fukt från väggen(eller bastun) inte påverkar organisk material.
Det är klart ngt mera komplisserat att bygga så, och det går säkert bra utan folie också om baksidan är luftad.

Jag har ett liknande projekt i min källare, ska bygga vedeldat sauna i ett gammalt pannrum. Håller på att köpa in material just nu.

MVH
Sakke
 
Jag har faktiskt räknat på (hem)bastuväggar ett par gånger. Jag vill minnas att ångspärren inte gjorde någon nytta eftersom fuktpåverkan sker under så kort tid. Diffusion genom trä går väldigt långsamt. Det blir viktigare att verkligen se till att det blir lufttätt.

...men gör som bastubolagen säger så blir det nog rätt.
 
Allt funkar. Det som är viktigt är som Locke skriver "att det blir lufttätt", dvs att lämna inga glipor så luften tar annan väg än genom ventilationsöppningar. Luftning bakom bastuvägg mot yttervägg är nog mest till för att hindra fukt utifrån (dåligt dränerat) att skapa grogrund för mögel mot bastureglarna (dvs ej från bastu-bad-fukten).
Sedan om man vill krångla med 2 luftspalter och folie så fungerar det garanterat också.
Viktigt är väl också att man tillser att den fuktiga ventilations-frånluften ej kan ställa till med något.
 
ALT funkar ju inte...Har sett nog av bilder/varit i illaluktande och mögliga källarbastun. Det viktiga här är som sagt luftspalt mellan mur och isolation. och att undvika kontakt mellan mur och organisk material.
Ser ju inte helt hur man får panel "lufttätt" , men enig att i relativt glest familjbruk så är det knappast ett stort problem. Dock kan man ju diskutera det här med kortvarigheten. Om man , som i vår familj, badar 2-3 gånger i veckan och i två omgångar (kvinnor och män- tonåringar etc) varje gång med massa badkastande. Samt så som bastukvällar i kompisgäng kan bli- flera timmar så är det en del fukt som ska kontrolleras på ett bra sätt. Och att alt går genom ventilationen ut av bastun kräver relativt stora luftflöden isf.

Som sagt,vad ska man lita på; finska byggrekommendationer/krav eller Tylös/svenska instruktioner? Det är nog en del tradition här och misstänker att sanningen ligger någonstans i mitten. Eller i alla fall anpassa byggsättet till verkligheten t.ex här en källare, som har ofta speciella utmaningar mtp fukt.
MVH
Sakke
 
Bastar man flera omgångar 2-3 gånger i veckan så är det tveksamt om man kan behandla det som en hemmabastu.

Det är svårt det där men rum-i-rum-principen känns rätt trygg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.